handdator

Visa fullständig version : GI på olika mjölsorter?


joa
2004-09-16, 15:54
Har inte sett det i någon lista.

Vetemjöl?
Dinkelmjöl?
Grahamsmjöl?

//Jocke

King Grub
2004-09-16, 15:55
Det finns inga tester gjorda på mjöl, bara på produkter bakade eller tillverkade av mjölet.

Varför skulle man testa blodsockersvar på mjöl? Vem äter mjöl som det är?

Weird
2004-09-16, 18:08
Det finns inga tester gjorda på mjöl, bara på produkter bakade eller tillverkade av mjölet.

Varför skulle man testa blodsockersvar på mjöl? Vem äter mjöl som det är?
jag äter bara mjöl är det något konstigt med det :)

King Grub
2004-09-16, 18:12
...

Ja.

Weird
2004-09-16, 18:17
:cool:

joa
2004-09-16, 19:07
Äter ni aldrig pannkakor?

King Grub
2004-09-16, 19:08
Äter ni aldrig pannkakor?

GI på pannkakor finns...

Vad får dig att tro att GI på pannkakor skulle vara detsamma som GI:t på mjölet ätet med sked?

joa
2004-09-17, 06:17
"Vad får dig att tro att GI på pannkakor skulle vara detsamma som GI:t på mjölet ätet med sked?"

Det tror jag inte, men rimligtvis borde pannkakans totala GI bli högre om jag väljer ett "snabbare" mjöl än en långsammare sort, eller hur!?
Därför vore det intressant att veta om tex dinkelmjöl är så mycket bättre än vanligt vetemjöl.
Pannkakor kanske inte är det optimala maten precis, men det är barnsligt gott.
Kör även Graneheims recept som kanske är lite bätre, men det blir inte lika gott.

King Grub
2004-09-17, 06:33
Det tror jag inte, men rimligtvis borde pannkakans totala GI bli högre om jag väljer ett "snabbare" mjöl än en långsammare sort, eller hur!?

Absolut. Tur att att det finns GI på pannkakor då, som sagt.

morbror_sven
2004-09-17, 13:29
"Vad får dig att tro att GI på pannkakor skulle vara detsamma som GI:t på mjölet ätet med sked?"

Det tror jag inte, men rimligtvis borde pannkakans totala GI bli högre om jag väljer ett "snabbare" mjöl än en långsammare sort, eller hur!?
Därför vore det intressant att veta om tex dinkelmjöl är så mycket bättre än vanligt vetemjöl.
Pannkakor kanske inte är det optimala maten precis, men det är barnsligt gott.
Kör även Graneheims recept som kanske är lite bätre, men det blir inte lika gott.
Undrar jag också!

King Grub
2004-09-17, 13:32
Eftersom pannkakornas GI är beroende av samtliga ingredienser får ni i sådana fall kolla upp allt som ingår i en GI-tabell, räkna ut hur många gram kolhydrat ni får av varje kolhydratgivande livsmedel, räkna ut fett- och fibermängden och kolla hur mycket den mängden av varje sänker medel-GI:t, osv.

Vill ni veta vad själva mjölet har för GI innan man gjort något av det får ni helt sonika äta så mycket av det att ni får i er 50 gram kolhydrat och sedan göra ett blodglukosprov och jämföra det värdet med det ni får efter att ha ätit 50 gram kolhydrat från vitt bröd eller druvsocker, beroende på vilken skala ni går efter.