handdator

Visa fullständig version : Hunger - Kaloribehov?


Perry_G
2004-09-16, 13:53
Kan man överhuvudtaget lita på sin hunger när det gäller kaloribehovet? Igår tex. efter middagen så blev jag hungrig redan efter en timme. Har jag inte ätit tillräckligt med kolisar?
Jag har inte exakt koll på mina kalorier, men vet att jag äter runt 200-300 g protein / dag, 50-100g fett. Kolisarna har jag inte koll på, men det är säkert minst 300 g.

Hungern borde ju funka ganska bra för att få i sig de kalorier man behöver, så länge man har bra sammansatta måltider? :eating:

bubbleman
2004-09-16, 15:22
Om jag hade ätit varje gång jag var hungrig så hade de fått lyfta mig med en kvarn, och jag äter varken godis, chips å dyl...

Matte_Maiden
2004-09-16, 18:31
Om jag hade ätit varje gång jag var hungrig så hade de fått lyfta mig med en kvarn, och jag äter varken godis, chips å dyl...

Samma här. Jag tror att hungern är den stora skillnaden på dom som blir feta eller inte. Vissa är alltid hungriga medan andra aldrig är det. Jag är alltid hungrig :eating:

MIGGE
2004-09-16, 18:51
oj, då måste du ju avstå ganska ofta från att äta, för tjock är du ju inte

Trance
2004-09-16, 18:52
Vanesak, äter man inte mycket eller rör inte på sig så blir man inte så hungrig efter ett tag.

Har man däremot vanan att småäta och äta dålig mat så är man nog hungrig jämt. Alternativt tränar hårt såklart.

Matte_Maiden
2004-09-16, 22:32
oj, då måste du ju avstå ganska ofta från att äta, för tjock är du ju inte

Menar du mig? Jag var tjock förut. Har hela uppväxten vart rund. Inte förrän nu har jag vart nära deffad. 1 timme efter jag ätit är jag hungrig, men det skiter jag i. Vill inte tillbaka dit :D

Sverker
2004-09-17, 07:00
Hunger är en mycket dålig signal på hur mycket vi skall äta.

Hungern är till för oss att vi skall äta och inte svälta ihäl. Den signalerar inte HUR MYCKET vi behöver äta.

Sunt förnuft räcker. Ät när du är hungrig och sluta när du är nöjd. Finns ingen anledning att gå runt vrålhungrig eller proppmätt.

z_bumbi
2004-09-17, 08:12
Perry_G: Räknar man på de lägsta siffrorna du angav så når du inte 2500 kcal per dag, utan att veta vad du väger och hur mycket du tränar så går det inte att säga något mer om det även om det verkar ganska lite.

Sen gäller det också att välja rätt livsmedel när det gäller mättnadskänslorna, mycket grönsaker mättar längre tex, att äta 100 g kolhydrater (k) från pasta jämfört med 50 g k från pasta och 50 g k från grönsaker ger stor skillnad i volym och mättnadskänsla.

Slartibartfast
2004-09-17, 08:39
Hunger är en mycket dålig signal på hur mycket vi skall äta.

Hungern är till för oss att vi skall äta och inte svälta ihäl. Den signalerar inte HUR MYCKET vi behöver äta.

Sunt förnuft räcker. Ät när du är hungrig och sluta när du är nöjd. Finns ingen anledning att gå runt vrålhungrig eller proppmätt.

Säger du inte emot sig själv här? Inte lite på hungern, men ändå bara äta så att man inte är hungrig?

Sverker
2004-09-17, 11:09
Säger du inte emot sig själv här? Inte lite på hungern, men ändå bara äta så att man inte är hungrig?

Jag skrev att hungern var en trubbig signal.

Hunger är lätt att förväxla med aptit.
Hunger är en signal att äta. Aptit är mer en social situation. Du äter med vänner, du äter för att andra äter, du känner doften av mat, du äter för att du brukar äta då.

Hungern är ingen absolut känsla. Den är inte kopplad till lågt blodsocker eftersom en diabetiker med högt blodsocker mycket väl känner hunger.

Jag känner till en del exempel där vissa näringsämnen bättre släcker ut hungerskänslor trots att energiintaget tidigare varit lågt.

Perry_G
2004-09-17, 11:57
Perry_G: Räknar man på de lägsta siffrorna du angav så når du inte 2500 kcal per dag, utan att veta vad du väger och hur mycket du tränar så går det inte att säga något mer om det även om det verkar ganska lite.

Sen gäller det också att välja rätt livsmedel när det gäller mättnadskänslorna, mycket grönsaker mättar längre tex, att äta 100 g kolhydrater (k) från pasta jämfört med 50 g k från pasta och 50 g k från grönsaker ger stor skillnad i volym och mättnadskänsla.

Oj, det var inte mycket... Jag är 1.88, väger 96 kg och tränar 3-4 ggr i veckan på gymmet, lite promenader och kutar nån gång ibland. Är säkert 10 kg från bra form, men 2500 kalorier låter lite då jag går upp i vikt när jag äter som jag gör nu. Jag får köpa mig en våg så jag får lite kontroll.

Angående väga sin mat. Jag har länge avstått från detta då jag tror att det kan bli "lite väl seriöst", dvs. jag kommer alltid tänka på hur mkt jag stoppar i mig etc. Det kan ju bli problem när man inte har möjlighet att väga sin mat, tex. på restaurang, i sociala sammanhang etc.

Styx
2004-09-17, 13:39
Sverker>> Hungersignaler är faktiskt delvis kopplade till glukosutnyttjande hos cellerna i hungercentran i hypotalamus. Men det är inte den enda faktorn naturligtvis. Men anledningen till det du beskriver (en diabetiker med högt blodsocker som känner stor hunger) beror just på att avsaknaden av insulin gör att cellerna i hypotalamus inte kan utnyttja glukosen. De tror alltså att blodsockret är lågt och signallerar hunger.

Sen är hormon som frisätts i tarmen när mat finns där också viktiga signalämnen för hunger. Leptin har ju också en långsiktig roll i matintag.

King Grub
2004-09-17, 13:46
Galanin ökar suget efter fett, och frisättning av galanin stimuleras av kvinnliga könshormoner. Ju fetare man blir, desto större blir fettsuget, med andra ord. Förklarar också till viss del det faktum att kvinnor enligt studier bevisligen äter mer efter ägglossning.