handdator

Visa fullständig version : Öka i enbart muskler...tränar jag fel?


Zealot
2004-09-16, 11:01
Jag skulle vilja ha lite råd från er om vad jag gör fel samt vad jag ska göra för att komma på rätt spår. Grejen är att jag redan från början är ganska smal men jag hade lite mage. Har nu tränat sedan i februari & tappat 10kg sedan dess. Magen blir jag bara mer o mer nöjd med då rutorna börjar titta fram något så när. Men jag tycker inte att jag ska tappat så mycket kg då jag borde fått dom + lite till i muskler istället? Funderar på att tjacka nåt kostillskott men samtidigt är jag rädd för att om jag tex börjar käka Gainers att jag ska återfå lite av min mage igen? Jag vill alltså fortsätta tappa fett men gå upp i muskelvikt. Finns det inget tillskott som både bränner fett & bygger muskler? För Gainers bränner ju inte fett? Och måste jag käka tillskott eller kommer resultaten komma med tiden?

Jag käkar som jag alltid gjort, frukost, lunch & middag + en frukt på eftermiddagen samt att jag dricker 2-2,5L vatten om dagen.

Och jag tränar så här:
Måndag : mage, bröst, ben, cykling 7,5km
tisdag: mage, biceps, triceps, cykling 7,5km
onsdag: mage, rygg, axlar, cykling 7,5 km
torsdag: mage, bröst, ben, cykling 7,5km
fredag: mage, biceps, triceps, cykling 7,5km
lördag: vila
söndag: vila

Tack på förhand,
Mats :)

King Grub
2004-09-16, 11:06
ag vill alltså fortsätta tappa fett men gå upp i muskelvikt. Finns det inget tillskott som både bränner fett & bygger muskler?

Nej, du kan, i princip, inte göra båda, om du inte har järnkoll på varenda gram du stoppar i munnen, tajmar allt rätt och har bra gener. Så svaret blir: koncentera dig på det ena eller det andra. Skall du göra båda blir det varken hackat eller malet.

Sir Anselm
2004-09-16, 11:15
Nu är inte jag någon expert, men jag tycker det verkar som du tränar lite för mycket för att kunna bygga någon större muskelmassa, kroppen behöver ju vila också... Cyklar du alltså 7,5 km efter varje träningspass? Phew... Men annars är det som föregående talare säger, du får i princip välja, bygga muskler eller bränna fett... Sen kan man säkert hitta en bra balans så att man inte sväller upp som en spärrballong...

Einar
2004-09-16, 11:16
När man precis börjar träna tror jag det går att bygga muskler samtidigt som man bränner av fett. Det blir nog svårarare och definitivt en långsammare process att fortsätta med detta senare dock.

Själv har jag tagit min gainer även under en deffningsfas och det har funkat bra för mig. Jag gick ner 16 kilo på ett år varav de sista 6 månaderna då jag gick ner 10 kilo var med gainer efter träningen.

King Grub
2004-09-16, 11:18
Ja, de snabba kolhydrater och protein du tar i form av en "gainer" i samband med träning kommer inte att "omvandlas" till fett på något sätt. Däremot bidrar den till dygnets totala energiintag, och det är det du får hålla koll på. Att utesluta efterträningsdrinken innebär bara försämrad återhämtning och sämre resultat.

Zealot
2004-09-16, 13:36
Nej jag cyklar inte direkt efter mitt styrkepass. Ska förklara ordentligt hur jag tränar. Har förmånen av att ha ett gym på jobbet samt ganska så generösa chefer vad gäller raster. så på förmiddagen tränar jag magen i 30 min, då gör jag 200 raka, 200 sneda åt vardera håll samt 100 då jag ligger på rygg o lyfter benen rakt uppåt. Summa summarum 800 magövningar per pass. Sedan på lunchrasten gymmar jag det jag ska träna för dagen i intensiva 45 minuter & sedan bär det av till lunchrummet direkt. Sedan på eftermiddagsrasten cyklar jag 7,5km & äter efter det någon typ av frukt.

Eftersom jag tappat 10kg, kan det renta av vara så att jag även tappa några kg i muskler?? :( Va inte fet innan men hade lite mage. Även fast jag nu tränar mycket enligt vissa så borde det väl ändå ge resultat både i fettförbränning samt muskelmassa på sikt??

Du säger att jag kan äta gainers med gott samvete så länge jag har koll på mitt dagsintag i övrigt. Hur ska jag veta det?? Äter som sagt frukost, lunch o middag & inget mer. Om jag nu ska äta gainers, ska jag äta det i samband med lunchen?? Och till sist...är gainers det bästa eller funkar även billigare alternativ? Tex sojaprotein? Eller andra förslag?

aliquis
2004-09-16, 14:00
Förstår inte alla dessa magövningar, du förbränner inte mer fett på magen för det, och även magen behöver ju vila. Träna magen som alla andra muskler istället.
Gainern (eller vassleprotein + druvsocker/maltodextrin) ger snabb näring direkt efter passet när det behövs som mest, och skall alltså ätas då. Käkar du annan mat direkt efteråt fungerar säkert det också, kanske inte precis lika bra men nästan. Du kan ju kanske ta en liten portion gainer precis före ditt styrkepass och riktig mat direkt efter om det nu passar bättre med lunchen, annars brukar folk ta gainer efteråt och mat en timme senare.
Jag är vegan o tar bara sojaprotein, men vassle är ju bättre direkt efter passet så ta inte sojaprotein om du kan ta vassle då. Däremot kan du väl ha sojaprotein som tillskott vid andra tillfällen om du nu vill det.

King Grub
2004-09-16, 14:03
Eftersom jag tappat 10kg, kan det renta av vara så att jag även tappa några kg i muskler??

Det är inte otänkbart.

Även fast jag nu tränar mycket enligt vissa så borde det väl ändå ge resultat både i fettförbränning samt muskelmassa på sikt??

Fettförbränning = energiunderskott.

Ökning av muskelmassa = energiöverskott.

Detta gäller för de allra, allra flesta.

Du säger att jag kan äta gainers med gott samvete så länge jag har koll på mitt dagsintag i övrigt. Hur ska jag veta det??

Väga det du äter och titta i en energitabell.

Läs gärna http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 för mer tips.

Äter som sagt frukost, lunch o middag & inget mer.

Alldeles för dåligt upplagt, både för optimal fettförbränning och eventuell muskeluppbyggnad.

Om jag nu ska äta gainers, ska jag äta det i samband med lunchen??

Efter träning.

Och till sist...är gainers det bästa eller funkar även billigare alternativ? Tex sojaprotein? Eller andra förslag?

Vassle + druvsocker i vatten.

slakker
2004-09-16, 14:18
Blir mörkrädd av alla dessa magövningar :angel:

Zealot
2004-09-16, 14:30
Alldeles för dåligt upplagt, både för optimal fettförbränning och eventuell muskeluppbyggnad.

*förvirrad* Men hur ska jag lägga upp det då? Och om du nu garanterar att gainer inte kommer omvandlas till fett så får jag väl börja köra på det.
Vassle + druvsocker i vatten säger du. Lät billigt & bra men vad är vassle? :) & hur ska jag blanda för att få det optimalt? Vart köper man vassle o druvsocker lättast? ungerfärligt pris?

Många jobbiga frågor, jag vet, men jag börjar bli lite orolig då jag stadigt tappar i vikt. :confused:

Men Gainers är annars det bästa bland det färdigblandade? Inte typ super mass fuel eller sånt då?

Får helt enkerl börja käka ordentligt med tillskott nu över vintern & sedan deffa ner mig igen till beach 2005. :)

Zealot
2004-09-16, 14:32
Blir mörkrädd av alla dessa magövningar :angel:

hehe så farligt är det väl inte. Har för övrigt hört att mage kan man träna hur mycket som helst utan att det skadar??

King Grub
2004-09-16, 14:50
Men hur ska jag lägga upp det då?

Följ länken i mitt förra inlägg.

Och om du nu garanterar att gainer inte kommer omvandlas till fett så får jag väl börja köra på det.

All överskottsenergi lagras som kroppsfett. Det är det du måste ha koll på. Även om inte "gainern" i sig blir fett så bidrar den till energiintaget, och det är detta du helt enkelt måste skaffa dig ett hum om.

Vassle + druvsocker i vatten säger du. Lät billigt & bra men vad är vassle?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28128

& hur ska jag blanda för att få det optimalt?

Cirka 1 gram kolhydrat och 0.5 g vassleprotein per kilo kroppsvikt efter passet.

Vart köper man vassle

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

o druvsocker lättast?

Sockerhyllan i din matvaruaffär under namnet Dextropur.

ungerfärligt pris?

20 kronor för 400 gram.

King Grub
2004-09-16, 14:51
hehe så farligt är det väl inte. Har för övrigt hört att mage kan man träna hur mycket som helst utan att det skadar??

Magmuskulaturen växer sig större och starkare av överbelastning med påföljande återhämtning, precis som alla andra muskelgrupper. Du får inte smalare midja eller mer synliga rutor genom att träna mage oftare.

Yooo
2004-09-16, 15:05
Jäklar vad mycket mage! Bara så du vet så bygger du inte musklerna på gymmet utan under vilan. Så sköt vilan väl och käka bra mat så får du musklerna.

Zealot
2004-09-16, 15:25
Ok, alltså får jag lägga in en vilodag mellan magpassen oxå då...

Men kan jag fortsätta träna 5 dagar i veckan eller ska jag gå ner på fyra?

Detta är verkligen en hel vetenskap & jag känner mig en aning förvirrad, både över vad jag ska göra & vad jag vill uppnå.

Har fått kommentarer i sommar över att jag blivit smal, men samtidigt vill jag ju öka i muskelmassa. Uppenbarligen så har jag inte kunskap att nå dit jag vill (smal med större muskler) så jag få väl ta mig en funderare på om jag vill få större muskler & få tillbaka mage igen eller inte.. :(


MEN om jag gör som så här, att jag börjar käka gainers samt ökar min konditionsträning så jag gör av med mer än jag tar in, uppnår jag då både fettförbränning samt muskeluppbyggnad eller blir det samma sak som nu att jag bara förbränner?

King Grub
2004-09-16, 15:28
Du behöver inte "få tillbaka mage". :) Det går att bygga muskler och hålla fläsket under kontroll. Tokbulk är kontraproduktivt. Det är minska underhudsfettet och öka muskelmassan samtidigt som är svårt. Att bygga muskler utan att lägga på sig tio kilo späck är inte svårt alls.

Antingen deffar du klart, eller till den nivå du anser den vara klar och är nöjd, och väntar med att satsa 100% på muskelbyggandet till dess, eller så nöjer du dig med din fettnivå du har uppnått och satsar på att bygga muskler utan att lägga på dig för mycket dödvikt igen. :)

Yooo
2004-09-16, 15:39
1 vilodag räcker INTE! Du kommer ju inte bygga något om muskeln inte får vila. Jag tränar magen 1 gång i veckan och gör bra framsteg.

Ditt schema skulle rätt lätt kunna göra dig övertränad om du inte äter tillräckligt.

Schemaförslag från mig:

Måndag: Triceps/Bröst
Tisdag: Cykling
Onsdag: Biceps/Rygg
Torsdag: Cykling
Fredag: Axlar/Mage/Trapz
Lördag: Cykling
Söndag: Ben/Vader

ceflower
2004-09-16, 17:06
Vore interessant att veta vad du väger och hur lång du är, att tappa 10kg är inte så mycket om du väger 150kg och är 1,50 lång :rolleyes:

Zealot
2004-09-16, 17:09
Jag är 172cm & väger nu 62kg. Vägde typ 71kg i vintras...

pangpang
2007-02-11, 16:25
http://www.muskelmassa.se

Allan
2007-02-11, 16:36
Nej, du kan, i princip, inte göra båda, om du inte har järnkoll på varenda gram du stoppar i munnen, tajmar allt rätt och har bra gener. Så svaret blir: koncentera dig på det ena eller det andra. Skall du göra båda blir det varken hackat eller malet.

Kan inte nog understrykas.