handdator

Visa fullständig version : Långsammare protein


RandomC
2004-09-15, 18:03
Är lite nyfiken om det finns nåt sätt att sakta ner upptaget av vassle, typ genom att blande med t.ex. mjölk. Blir proteinet upptaget långsammare då?
Undrar eftersom jag ibland inte har tid att äta mellanmål och om man i så fall kan ersätta det med en vassle drink?

Knäböj
2004-09-15, 18:25
Är lite nyfiken om det finns nåt sätt att sakta ner upptaget av vassle, typ genom att blande med t.ex. mjölk. Blir proteinet upptaget långsammare då?
Undrar eftersom jag ibland inte har tid att äta mellanmål och om man i så fall kan ersätta det med en vassle drink?
Köp ett kaseinbaserat protein typ Eiselt protec el. likn. Tas upp låååångsamt och är väl det som mest liknar "matprotein". Själv kör jag en 50g vassle+1/2-liter havregrynsgröt UTAN mjölk som mellanmål. Knappast optimalt men bättre än så blir det inte just nu.

King Grub
2004-09-15, 18:36
Är lite nyfiken om det finns nåt sätt att sakta ner upptaget av vassle, typ genom att blande med t.ex. mjölk. Blir proteinet upptaget långsammare då?
Undrar eftersom jag ibland inte har tid att äta mellanmål och om man i så fall kan ersätta det med en vassle drink?

Det blir långsammare med mjölk pga kaseinet, ja, men inte så långsamt att det motsvarar proteinrik mat. Nödlösning, med andra ord.

Sam
2004-09-15, 21:07
Det blir långsammare med mjölk pga kaseinet, ja, men inte så långsamt att det motsvarar proteinrik mat. Nödlösning, med andra ord.


kan nån ge mej en förklaring på en sak!?

3in1 från dalblads innehåller 3olika proteinkällor!hur kan detta nu bli möjligt att vasslet fortfarande är likasnabbt när det finns kasein i den?

och nästan alla kaseinpulvran innehåller vassle.

Så ge mej gärna länkar elr annan nyttig info för jag får detta inte o gå runt riktigt!

King Grub
2004-09-16, 06:15
kan nån ge mej en förklaring på en sak!?

3in1 från dalblads innehåller 3olika proteinkällor!hur kan detta nu bli möjligt att vasslet fortfarande är likasnabbt när det finns kasein i den?

Hur mycket kasein är det frågan om?

Hursomhelst: det är helt enkelt inte lika snabbt, om det finns kasein i det. Vill du snabbast möjliga får du köpa ett rent vassle, och inte ett koncentrat.

z_bumbi
2004-09-16, 06:29
och nästan alla kaseinpulvran innehåller vassle.


Det är ett sätt att få ut lite protein pö om pö, man bromsar inte vasslet så att den blir lika långsam som kaseinet utan det blir något mellanting. Självklart så räcker det med att äta bröd, frukt, grönsaker till sitt vassle så får man en liknande effekt genom att det blir ganska rejält mycket långsammare, lite fett så blir det ännu långsammare. (Läs: En smörgås och en frukt till vassledrinken som mellanmål.)

Vasslekoncentrat är även ett av de billigare proteinen så slänger man ner lite sådant i burkarna får man ner priset jämfört med bara kasein samtidigt som laktos- och fetthalten inte blir så hög pga att kaseinet är så rent från början.