handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga om triceps


Dobby
2004-09-15, 15:51
Tjena grabbar ! Har en snabbfråga om triceps... Många säger ju att triceps får så mycket stryk när man kör bröst (bänkpress, hantlar), men får inte triceps precis lika mycket stryk när man kör axlar ? Eftersom armen rätas ju ut lika mycket där... Axelpressar alltså...
Om triceps belastas MER vid bänkpress skulle jag gärna vilja ha en motivering varför det är så. Ha de !

:cool:

King Grub
2004-09-15, 15:53
Jag kan i alla fall använda betydligt större belastning i t ex bänkpress än i press bakom nacken, och ofta inbegriper mitt bröstschema fler pressövningar än vad axelschemat gör.

Dobby
2004-09-15, 15:58
Snabbt svar ! :hbang: Men kan du inte använda större vikter för att du är starkare i bröstmusklerna än i axelmusklerna ? Det är väl inte triceps som begränsar där ?
Eller är det de, o isf varför ?

King Grub
2004-09-15, 16:01
Men kan du inte använda större vikter för att du är starkare i bröstmusklerna än i axelmusklerna ?

Jo. Innebär inte det också att triceps utsätts för större belastning i bröstträningen, just av den anledningen?

Dobby
2004-09-15, 16:04
ahhh joo iofs är det ju så ! Men jag tänkte mest om det finns nån anatomisk förklaring till det, men det är alltså det faktum att man använder större vikter då som menas kanske... För om man kör på exakt samma vikt skulle belastningen på triceps bli lika stor alltså ?

Shadow Warrior
2004-09-15, 16:10
ahhh joo iofs är det ju så ! Men jag tänkte mest om det finns nån anatomisk förklaring till det, men det är alltså det faktum att man använder större vikter då som menas kanske... För om man kör på exakt samma vikt skulle belastningen på triceps bli lika stor alltså ?

För mej och med mitt övningsutförande så är min stående press med skivstång den press övning som involverar triceps mest... men det beror ju lite på grepp vidd osv....

Dr.Stein
2004-09-15, 17:13
Jag tycker nog också att stående hantelpress tar mer på triceps än vad liggande gör. Har ofta en grym värk i triceps efter ett hårt axelpass.

Bite
2004-09-15, 23:43
Mina triceps tar betydligt mer stryk av bröstträning än axelträning, men det är ju säkert så som tidigare sagts att man pressar både mer och tyngre under ett bröstpass. Du får väl testa helt enkelt, kör några set bänk, sen tex frenchpress, nästa gång kör du lika många set militärpress, sen frenchpress igen och se om du var klenare/starkare.