handdator

Visa fullständig version : Hunger


Rataxes
2004-09-15, 15:51
Hur tillförlitliga är hungerkänslor om man vill känna efter om man äter för mycket eller för lite? Säg att man äter relativt ofta (6-7 ggr per dag) och nästan bara äter nyttig mat med lågt GI, kan man då anta att hungerkänslor är ett tecken på att kroppen får mindre energi än den behöver? Vilka är de främsta orsakerna till att vi känner oss hungriga?

Anledningen till att jag frågar är att sett över hela dagen ofta känner mig hungrigare när jag äter upp mot 3500 kcal, än om jag äter 2000. Att jag känner mig mindre eller i varje fall inte mer hungrig när jag ligger på energiunderskott jämfört med när jag ligger på (tror jag) överskott måste väl betyda någonting?

maxlju
2004-09-17, 08:16
Hur tillförlitliga är hungerkänslor om man vill känna efter om man äter för mycket eller för lite? Säg att man äter relativt ofta (6-7 ggr per dag) och nästan bara äter nyttig mat med lågt GI, kan man då anta att hungerkänslor är ett tecken på att kroppen får mindre energi än den behöver? Vilka är de främsta orsakerna till att vi känner oss hungriga?

Anledningen till att jag frågar är att sett över hela dagen ofta känner mig hungrigare när jag äter upp mot 3500 kcal, än om jag äter 2000. Att jag känner mig mindre eller i varje fall inte mer hungrig när jag ligger på energiunderskott jämfört med när jag ligger på (tror jag) överskott måste väl betyda någonting?

När du äter uppåt 3500 kcal lär du också sätta i dig en stor del kolhydrater! Dessa gör ju som du säkert känner till att kroppen pumpar ut insulin i blodet. Insulinet sänker blodsockret, eftersom det är skadligt om dessa nivåer blir för höga. Insulinet medför att du känner ökad hunger, i samband med blodsockerfallet.

Vassleprotein i form av t.ex. mejeriprodukter är också något som innebär ökade nivåer av insulin, så här kan du vara lite försiktig. Har även läst att lightprodukter som sockerfri saft eller Cola Light medför ökad insulinproduktion, eftersom den söta smaken i munnen "lurar" kroppen att du just ätit något sockerrikt (trots att dessa drycker inte har en gnutta socker!).

Bra lösning är att äta mer proteiner än kolhydrater (beroende på vad dina mål är naturligtvis). Detta gäller ju främst om du vill tappa fett! Och då menar jag inte proteinpulver och vatten - det ger knappt några mättnadskänslor alls (har själv lite problem med det)! Ät i så fall rikligt med fisk, kyckling och magert kött! Det mättar bra :-)

Tillägg. Hunger beror vanligtvis på:
1. Lågt blodsocker
2. Tom mage
3. Tomma glykogendepåer i samband med hög metabolism (denna hunger brukar vara värre än vanlig "kurra-magen-hunger" och mer handla om att man blir totalt fokuserad på mat och har svårt att koncentrera sig på annat. Uppstår ofta under längre dietperioder)

aliquis
2004-09-18, 11:50
Fett ger väl en låg insulinutsöndring? Mättar ju inget vidare långsikigt men jag har för mig att man känner sig mätt när kroppen har fått tillräckligt mycket fett, nu äter jag ju en del i princip fettfria måltider o blir "mätt" på dessa också, så det kanske inte bara beror på fett, men med lite fett till maten blir man ju mättare snabbare iaf.

Styx
2004-09-18, 12:46
Mättnad från fett ges antagligen huvudsakligen från de gastriska hormonen som frigörs när fett når duodenum (tolvfingertarmen). Dessa hormon når via blodet hunger/aptitcentran i hypotalamus där de dämpar hungern och aptiten.
Sedan så fyller ju fett ut magen och tarmar bra och det dämpar också hunger.

kampsporttjej
2004-09-25, 19:04
ät låååångsamt och njut av varenda tugga. känn efter hur den smakar och vad det är du smakar. var medveten och se inte på teve eller läs tidningen samtidigt som du äter. så ska du se att du blir jättebehagligt mätt och NÖJD.

har insett att många tänker mer på att äta rätt kalorier och vad de äter än HUR de äter.