handdator

Visa fullständig version : Är detta ok?


guest
2004-09-15, 12:32
18 år
190 cm
78 kg

Har tränat enligt ast's kom-igång-guide i 2-3 månader och undrar hur jag bör göra nu.
Jag har tidigare inte tränat styrketräning (men är ganska stark ändå tycker jag) och undrar om det är att gå för fort fram om jag fortsätter med detta:

Dag 1: bröst & triceps

Bröst:
Hantelpress: 5 set - 6 reps
Dips: 2 set - 6 reps
Triceps:
Kick-backs: 3 set - 6 reps
Enarms hantelpress 2 set - 6 reps
Dips bakom ryggen: 1 set - 6 reps

Dag 2: ben

Ben:
Knäböj: 3 set - 6 reps
Utfall: 3 set - 6 reps


Dag 3: rygg & biceps

Rygg:
Framåtböjd hantelrodd: 4 set - 6 reps
”Ryggböj” : 2 set – 6 reps
Biceps:
Skivstångscurl: 3set - 6 reps
Hantelcurl: 3 set - 6 reps


Dag 4: axlar & traps

Axlar:
Hantellyft framåt: 2 set - 6 reps
Hantellyft åt sidan: 2 set - 6 reps
Framåtböjda hantellyft: 2 set - 6 reps
Traps:
Hantelshrugs: 3 set - 6 reps

Dag 5: vader, underarmar & mage

Vader:
Vet inte namn men gå upp på tå med hantlar i händerna :): 3 set – 6 reps
Underarmar:
Handledscurl: 2 set - 6 reps
Omvända handledscurl: 2 set - 6 reps
Mage:
Crunches: 3 set - 12 reps
Benlyft: 2 set - 12 reps

Läste precis "nybörjartråden" i Best of och undrar om det spelar så stor roll lr om jag kan fortsätta som jag gör nu?
Bör tilläggas att jag tidigare inte haft tillgång till gym men ska ändra en del övningar speciellt för ryggen eftersom jag precis hittat ett litet gym.
Men är det ok såhär eller bör jag ta det lugnare? Förklara gärna varför isf.

TrIff
2004-09-15, 20:32
Om du bara tränat 2-3 månader kanske det inte är så bra att smälla igång och träna fem gånger i veckan.

Odin
2004-09-15, 21:01
Nae sant som TrIff säger, att köra igång på 5 dar i veckan är nästa lite overkill =). Försök slänga ihop ett pass på 3 dagar till o börja me.
Kanske lite magert med basövningar generellt. Försök att nästan alltid börja varje pass med någon form av basövning. Tex axlar så kör du någon form av press med hantel eller stång, sen bänkpress för bröst. Kanske chins för rygg osv. Sen vet ja inte hur du är byggd o så men ja tycker nästan att de verkar vara lite väl lite sets på sina ställen. Men de känner du nog bäst själv.

guest
2004-09-15, 21:20
Tack för svaren. Är som sagt inte så erfaren så jag tar åt mig av det ni säger.
Så tre dagar med flera set och basövningar? Är tacksam över förslag

Odin
2004-09-15, 21:37
Ja det är en bra början i alla fall. Sen när du blir mer erfaren hittar du säkert en metod som passar dig bäst. Det är lika bra att börja lågt för att sedan jobba sig uppåt. Har sett en del som kör igång stenhårt med 5 dar i veckan men dom blir inte så långvariga utan tröttnar tillslut så det är bättre att känna sig fram.

Själv kör jag 4 + 1 dagar just nu. Bröst/biceps , axlar/triceps , ben/mage , rygg och så har ja lagt in ett extra pass me bröst som ja skall köra nu ett par veckor framöver pga att just den muskel gruppen släpar.

Sen brukar jag inte fokusera så mycket på vad ja skall göra för övningar de varierar från pass till pass. Det är väl i så fall basövningarna som håller sig. Brukar hålla mig runt 10 - 12 set med ca 6 - 10 reps per muskel. Men det är sånt du känner själv.

ante
2004-09-16, 16:26
Kika i best of - delen. Där finns det bra nybörjarprogram.

guest
2004-09-16, 16:37
Har fnulat lite på program idag. Mest följt Odin's råd och så här blev det:

--Måndag--

Bänkpress 4*6
Hantelpress 4*6

Smal bänkpress 4*6
Liggande tricepspress 4*6

Handledscurl 3*6
Omvända Handledscurl 3*6


--Onsdag--

Ryggresningar 3*6
Skivstångsrodd/hantelrodd 3*6
Latsdrag 3*6
Hantelshrugs 4*6

Bicepscurl med stång 5*6
Hantelcurl 3*6

Crunches 4*10
Benlyft 4*10



--Fredag--

Knäböj 4*6
Benspark 3*6
Bencurl 3*6
Stående vadpress 4*6

Axelpress 5*6
Sidolyft 2*6
Framåtlutande hantellyft 3*8


Ser det bättre ut? Tycker det verkar bli ganska långa pass men det kanske inte gör något? Sen att jag har 10 repetitioner på magövningarna.. Endast för att så många andra har det :) . Bra eller ska jag gå neråt där oxå?

TrIff
2004-09-16, 19:43
Har fnulat lite på program idag. Mest följt Odin's råd och så här blev det:

--Måndag--

Bänkpress 4*6
Hantelpress 4*6

Jag tycker du ska köra hantelpressarna sneda.


--Onsdag--

Ryggresningar 3*6
Skivstångsrodd/hantelrodd 3*6
Latsdrag 3*6
Hantelshrugs 4*6

Kör ryggresningarna sist i passet eller före shrugsen. Korsryggen behöver nog vara fit for fight innan rodden.

Det är bara vad jag tycker. Men jag är svag så stryk så du kanske inte ska lyssna på mig. ;)

stybb
2004-09-16, 20:26
tycker även du ska smaska på med 8-10 reppare.. dina leder lär ju inte vara i bra form om några månader annars.. de tar en jävla tid för dem o anpassa sig.. det går bra i något halvår..sen kommer problemen..

Kanske har du tränat någon annan idrott hårt förut och är ganska van..men oftast är man inte det..

aliquis
2004-09-16, 20:34
Ja, mycket bättre, rygg och ben såg ju katastrofalt ut från början =P

Odin
2004-09-16, 21:16
Hmm bra där av stybb, tänkte inte på de men de kanske är bättre att köra igång på lite lättare vikter och mera reps innan man fläskar på me vikterna =)

guest
2004-09-16, 21:20
Hehe. Kul att man börjar fatta dåda :) . Och visst. 8-10 rep kan jag väl göra oxå om jag riskerar att skada mig annars. Grejen är att jag följt ast's komigång-guide och det är svårt att inte göra som dom säger i sin "propaganda" men ska ta o skita i det så länge då o göra lite mer vad som känns bäst. Låter det ännu bättre ? :)

Odin
2004-09-17, 09:09
Nja AST`S propaganda är väl inte helt kass ändå i mina ögon, i alla fall inte de där me 4-6 reps o runt 10 - 12 sets de tycker ja funkar bra periodsvis. Ska själv börja köra 2 reps nu och bara bas övningar får se hur det artar sig alltid lika kul me variation.

guest
2004-09-17, 15:39
Menade inte att den var dålig på det viset men kanske inte någon bra ide för en nybörjare som mig att använda.

Odin
2004-09-17, 20:20
Jaja visst man måste ju börja nonstans =)

byggaren
2004-09-17, 21:43
18 år
190 cm
78 kg

Har tränat enligt ast's kom-igång-guide i 2-3 månader och undrar hur jag bör göra nu.
Jag har tidigare inte tränat styrketräning (men är ganska stark ändå tycker jag) och undrar om det är att gå för fort fram om jag fortsätter med detta:

Dag 1: bröst & triceps

Bröst:
Hantelpress: 5 set - 6 reps
Dips: 2 set - 6 reps
Triceps:
Kick-backs: 3 set - 6 reps
Enarms hantelpress 2 set - 6 reps
Dips bakom ryggen: 1 set - 6 reps

Dag 2: ben

Ben:
Knäböj: 3 set - 6 reps
Utfall: 3 set - 6 reps


Dag 3: rygg & biceps

Rygg:
Framåtböjd hantelrodd: 4 set - 6 reps
”Ryggböj” : 2 set – 6 reps
Biceps:
Skivstångscurl: 3set - 6 reps
Hantelcurl: 3 set - 6 reps


Dag 4: axlar & traps

Axlar:
Hantellyft framåt: 2 set - 6 reps
Hantellyft åt sidan: 2 set - 6 reps
Framåtböjda hantellyft: 2 set - 6 reps
Traps:
Hantelshrugs: 3 set - 6 reps

Dag 5: vader, underarmar & mage

Vader:
Vet inte namn men gå upp på tå med hantlar i händerna :): 3 set – 6 reps
Underarmar:
Handledscurl: 2 set - 6 reps
Omvända handledscurl: 2 set - 6 reps
Mage:
Crunches: 3 set - 12 reps
Benlyft: 2 set - 12 reps

Läste precis "nybörjartråden" i Best of och undrar om det spelar så stor roll lr om jag kan fortsätta som jag gör nu?
Bör tilläggas att jag tidigare inte haft tillgång till gym men ska ändra en del övningar speciellt för ryggen eftersom jag precis hittat ett litet gym.
Men är det ok såhär eller bör jag ta det lugnare? Förklara gärna varför isf.
Första reaktionen var det klena ben passet du körde, du måste enigt mitt tycke lägga till nån mer övning på benen eller öka seten på dom två övningar du kör..
Andra reaktion var att det var få basövningar..
Eller som nån sa, i huvud taget för lite övningar per muskelgrupp tycker jag iaf..