handdator

Visa fullständig version : För greppnördarna: nya leksaker!


jimcg
2004-09-14, 22:58
Å hej med farbror Frej!

Hej alla barn, nu blir det barnprogram,
titta nu här vad farbror Frej tar fram;
En liten svets och nu ska ni höra,
vad man med en svets och lite fyrkantsrör kan göra.
Släng i en hög och trickelitriiin,
så har vi gjort oss en greppmaskin!

För er som inte gillar Galenskaparna - glöm ovanstående omedelbart!

Till saken - jag har uppdaterat min websida med lite småprylar som kanske kan vara av intresse för greppnördarna här. Finns i slutet av min bild-sida.

//Jim

Edit: Ber om ursäkt för den dåliga humorn - det bara dök upp i huvudet... Jag borde nog ha sovit så här dags.

Prankie
2004-09-14, 23:14
En sån vore cool att ha i gymmet! :hbang:

Doctor Snuggles
2004-09-15, 00:02
Haha´... klockrent. :thumbup:

Hur mycket vikt krävs det för att det skall bli vettigt motstånd, d.v.s. hur mycket vikt skulle ungefär motsvara en coc 3:a?

Jense
2004-09-15, 03:28
fan vad underbart. får sån inspiration att börja bygga massa saker när jag kollar din sida!

jimcg
2004-09-15, 06:39
Haha´... klockrent. :thumbup:

Hur mycket vikt krävs det för att det skall bli vettigt motstånd, d.v.s. hur mycket vikt skulle ungefär motsvara en coc 3:a?

Det hade jag ingen aning om när jag planerade konstruktionen. Sånt går ju säkert att räkna ut, men jag gjorde armen som vikterna hänger på justerbar i stället, i brist på den typen av kunskaper. I färdigt skick visade den sig fungera riktigt bra. Lastar man på ca 12,5 - 15 kg så hamnar man på ungefär samma motstånd som en CoC #3, men vansinnigt mycket tyngre i början av sveprörelsen. Denna ger ju ungefär lika motstånd genom hela rörelsen.

//Jim

jimcg
2004-09-15, 06:41
fan vad underbart. får sån inspiration att börja bygga massa saker när jag kollar din sida!

Ja, hade inte du lite planer på att jobba som smed, eller hade du gjort det tidigare? Minns inte riktigt... Det är i alla fall otroligt kul!

//Jim

z_bumbi
2004-09-15, 08:25
Så var det där med websidans adress också. :D

jimcg
2004-09-15, 08:47
Så var det där med websidans adress också. :D

Den är: http://home.swipnet.se/gahnfelt

Om man klickar på namnet på den som skrivit en post, kommer en meny fram och där kan man välja "Visit jimcg's homepage!" (i mitt fall) om personen lagt in någon adress i sin profil. Det är lite mer dolt än i förra versionen av forumet - tänkte inte på det!

//Jim

Herkulez
2004-09-15, 10:06
fiifan, tycker det är svintråkigt med grepp i vanliga fall men det där såg jävligt kul ut, väldigt imponerande hemmagym och byggen :thumbup:

Slartibartfast
2004-09-15, 10:23
Jim, ditt hemmagym är grymt! Vill också ha! :thumbup:

Bjorne
2004-09-15, 13:13
Väldans starkt grepp ni måste ha, inte kul att skaka hand med :D

Svedberg
2004-09-15, 13:28
Cool "maskin", diggar ditt hemmagym också :hbang:

Jense
2004-09-15, 13:37
Ja, hade inte du lite planer på att jobba som smed, eller hade du gjort det tidigare? Minns inte riktigt... Det är i alla fall otroligt kul!

//Jim


har gjort, ville gärna fortsätta men det är TYP omöjligt att lyckas som svartsmed

Doctor Snuggles
2004-09-15, 13:59
Det hade jag ingen aning om när jag planerade konstruktionen. Sånt går ju säkert att räkna ut, men jag gjorde armen som vikterna hänger på justerbar i stället, i brist på den typen av kunskaper. I färdigt skick visade den sig fungera riktigt bra. Lastar man på ca 12,5 - 15 kg så hamnar man på ungefär samma motstånd som en CoC #3, men vansinnigt mycket tyngre i början av sveprörelsen. Denna ger ju ungefär lika motstånd genom hela rörelsen.

//Jim

Hmm... rent mekaniskt sätt så beror motståndet bl a på hur lång hävarmen är... eller hur? D.v.s. längre=mer motstånd.
Att moståndet är jämt är bara bra, då kan man "overloada" vissa delar av rörelsen bättre (svepet), vilket jag tycker fattas med grippers. Önskar jag hade lite mer utrustning och vana - då skulle jag själv bygga ihop en sådan tingest. ;)

jimcg
2004-09-15, 18:18
Hmm... rent mekaniskt sätt så beror motståndet bl a på hur lång hävarmen är... eller hur? D.v.s. längre=mer motstånd.
Att moståndet är jämt är bara bra, då kan man "overloada" vissa delar av rörelsen bättre (svepet), vilket jag tycker fattas med grippers. Önskar jag hade lite mer utrustning och vana - då skulle jag själv bygga ihop en sådan tingest. ;)

Försök att fixa en "Secret Weapon-kopia" då, den består bara av en bit fyrkantsrör, lite rundjärn och en stadig bult som axel. Behöver bara svetsas på två ställen. Loading pin till den kan man klara sig utan. Det lilla material som går åt är nästan gratis om man frågar runt efter lite spillbitar.

//Jim