handdator

Visa fullständig version : ryggont


kalle_banan
2004-09-14, 20:19
jo, det är såhär va... när jag kör tex marklyft, vadpress med skivstång o alla övningar då jag måste lägga tyngd på ryggraden får jag fasligt ont en liten stund efteråt, precis som om ryggen skulle tryckas ihop en liten stund efteråt. för att få bort det så brukar jag hänga mig i ngt, typ chinsstången eller nått åt det hållet, men vad fasen är det för skit? det kan väll ändå inte vara hälsosamt? :confused:

Allan
2004-09-14, 20:23
Eftersom sökfunktionen är igång föreslår jag att du använder den och söker på stretching, ryggont och naprapat. Det skriver jag inte för att jag är lat, men du kanske kan hitta fler beröringspunkter som kan ge lite mer tips.

allan

kalle_banan
2004-09-15, 18:25
jag vet inte om jag är dum men jag hittade ingen bra info alls, så tillbaka till min fråga. är det ngn skada på min rygg? eller är det stretching som ska tillföras? eller tecken på att ngt är fel (DUH!) för att söka gav mig tyvär väldigt lite, jag hittade inget som kunde hjälpa, tyvär.

Börje H
2004-09-15, 19:05
Kort om ryggont:
I princip kan smärtan komma från 4 olika strukturer
1. Muskulärt, främst erector spinae muskulaturen
2. Diskarna, som har vissa smärtceller i den yttre broskringen
3. Nervrötterna, som går ut på olika nivåer i ryggraden
4. Ligamentstrukturer, som håller ihop ryggraden. Dessa finns på både framsidan och baksidan av ryggkotpelaren.

Den smärta du beskriver kan egentligen komma från alla de fyra strukturerna ovan. Men med tanke på att du får ont även vid övningar som inte direkt töjer ut ligament eller muskler (ex vadpressar) så återstår därmed 2 andra troliga orsaker. Är det så att smärtan främst är lokaliserad i ländryggen och inte strålar ut i benen eller skinkorna så är det troligast att smärtan kan härledas till disken. Men som sagt det är mycket vanskligt att ställa en diagnos vid tangentbordet.
Diskrelaterad smärta är tämligen vanlig och behöver inte vara speciellt allvarligt problem. Första åtgärden du skall ta är naturligtvis kika över tekniken ordentligt i de övningar du har problem efter. Kanske rent av skrota marklyften en period. Köra mycket ryggresningar istället för att hålla igång erectormuskulaturen.
Om du efter en periods försiktighet känner att problemen inte vill ge sig så tveka inte att söka kontakt med sjukgymnast eller naprapat som kan kika över din rygg.

kalle_banan
2004-09-15, 22:07
okay, det kanske är lönlöst att skriva men det är iaf inte ngn smärta som strålar ut till höger o vänster, utan bara längs ryggraden. och hur ska jag göra om tekniken? köra med lättare vikt o be ngn säga om det ser bra ut kanske?