handdator

Visa fullständig version : Rygg Pass!! Kommentera gärna..


Overload
2004-09-14, 18:48
hur tycker ni detta ser ut?

Marklyft: 3 set
Chins:3 set
Skivstångsrodd:3 set
Hantelrodd:2 set
Shrugs(traps):2 set

Kommer stanna 1 rep före "failure".

Är det för mycket volym?

Chris
2004-09-14, 18:50
Tycker det ser bra ut, lagom mycket volym och bra övningar. Men shrugs är inget måste att köra på ryggdagen. Jag skulle nog köra något till set chins eller latsdrag, alla roddövningar du kör är såna där du drar framifrån och inte uppifrån., förutom chins då, så lägg in iaf ett extra set där. :thumbup:

ceflower
2004-09-14, 19:01
Shrugs, wass ist das? :confused:

Brezjnev
2004-09-14, 19:03
hur tycker ni detta ser ut?

Marklyft: 3 set
Chins:3 set
Skivstångsrodd:3 set
Hantelrodd:2 set
Shrugs(traps):2 set

Kommer stanna 1 rep före "failure".

Är det för mycket volym?

Jag tycker snarare att det är för lite volym. Särskilt om du inte kör till failure i något set. Men vafan, bara du växer så :)
Ett typiskt ryggpass för mig ser ut ungefär så här:

marklyft 5set
ryggresningar 3-5set
stångrodd 5set
hantelrodd 3-5set
kabelrodd 3set
latsdrag 3-5set
V-latsdrag 3-5set

Då kör jag bara till failure i max 2-3set totalt.

stenis
2004-09-14, 19:06
Shrugs, wass ist das? :confused:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/DBShrug.html

dock har jag en fråga angående träning av trapzen, ska dom tränas som andra muskelgrupper, dvs. hårt, max 10 reps, 3-4 set typ? (om man nu tränar de andra muskelgrupperna så)

mvh stenis

Solle
2004-09-14, 19:07
Shrugs, wass ist das? :confused:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/DBShrug.html

Edit : To late :MrT:

stenis
2004-09-16, 12:58
Någon som kan hjälpa mig med frågan en bit upp..? :)

mvh stenis

RobbeliRobban
2004-09-16, 15:27
[url]dock har jag en fråga angående träning av trapzen, ska dom tränas som andra muskelgrupper, dvs. hårt, max 10 reps, 3-4 set typ? (om man nu tränar de andra muskelgrupperna så)

mvh stenis

Personligen tränar jag trapz med lite högre reps (även mer set), tycker att den muskelgruppen svarar bättre på det, och kräver mer (och oftare) träning än annat,

kör man svintungt i shrugs blir det lätt att rörelsen blir avkortad.

stenis
2004-09-16, 15:44
Personligen tränar jag trapz med lite högre reps (även mer set), tycker att den muskelgruppen svarar bättre på det, och kräver mer (och oftare) träning än annat,

kör man svintungt i shrugs blir det lätt att rörelsen blir avkortad.

tack för svaret! :)

mvh stenis

Shadow Warrior
2004-09-16, 15:48
Personligen tränar jag trapz med lite högre reps (även mer set), tycker att den muskelgruppen svarar bättre på det, och kräver mer (och oftare) träning än annat,

kör man svintungt i shrugs blir det lätt att rörelsen blir avkortad.

Hantelshrugs 3x6-10 (+partials upp till 20reps totalt per set) tror jag e optimalt! :D

negative
2004-09-16, 16:02
Jag tycker snarare att det är för lite volym. Särskilt om du inte kör till failure i något set. Men vafan, bara du växer så :)
Ett typiskt ryggpass för mig ser ut ungefär så här:

marklyft 5set
ryggresningar 3-5set
stångrodd 5set
hantelrodd 3-5set
kabelrodd 3set
latsdrag 3-5set
V-latsdrag 3-5set

Då kör jag bara till failure i max 2-3set totalt.

Shit va många set !

Glen
2004-09-16, 17:59
Personligen tränar jag trapz med lite högre reps (även mer set), tycker att den muskelgruppen svarar bättre på det, och kräver mer (och oftare) träning än annat,

kör man svintungt i shrugs blir det lätt att rörelsen blir avkortad.


Word

Overload
2004-09-16, 18:32
trapsen behöver inte så många set! En del hävdar att de inte behöver några set alls eftersom dom är indirekt tränade med all överkroppsträning, framförallt under rygg passet.

Åter till tråden, vad tycker ni om mitt Rygg schema??
Kritisera gärna

Shadow Warrior
2004-09-16, 19:32
trapsen behöver inte så många set! En del hävdar att de inte behöver några set alls eftersom dom är indirekt tränade med all överkroppsträning, framförallt under rygg passet.

Åter till tråden, vad tycker ni om mitt Rygg schema??
Kritisera gärna

Lite låg volym... men du kanske utelämnade uppvärmningen och pyramidiserade set?

Overload
2004-09-16, 19:54
Lite låg volym... men du kanske utelämnade uppvärmningen och pyramidiserade set?

japp. uppvärmningseten och pyramidiserade seten utelämnade. Endast Arbets set så att säga.

Shadow Warrior
2004-09-16, 19:56
japp. uppvärmningseten och pyramidiserade seten utelämnade. Endast Arbets set så att säga.

Ok då ser d bra ut... men hur ser reps upplägget ut?

Knäböj
2004-09-16, 19:58
Kommer stanna 1 rep före "failure".
Varför kör ni "bara" till failure ibland? Varför inte alltid? Dum fråga kanske men jag är nyfiken...

Shadow Warrior
2004-09-16, 20:01
Varför kör ni "bara" till failure ibland? Varför inte alltid? Dum fråga kanske men jag är nyfiken...

Mitt mål i tex lutande bänk är att fixa 5x5 på en viss vikt... då kan jag givetvis inte gå till failure....

men sen så har det ju lite att göra med hur mycket en muskel tål med... traps, ben och vader kör jag gärna till failure....

Knäböj
2004-09-16, 20:09
Mitt mål i tex lutande bänk är att fixa 5x5 på en viss vikt... då kan jag givetvis inte gå till failure....

men sen så har det ju lite att göra med hur mycket en muskel tål med... traps, ben och vader kör jag gärna till failure....
Ok,så det har mera att göra med att klara en viss vikt ett antal set exvis. eller? Typ bli starkare?? Eller är detta något jag som enbart strävar efter att bli "större" bör tänka på? Jag har kört till failure i snart 9-månader varav jag fastnat i bänkpressen 2ggr och knäböjen 2ggr (redan blivit idiotförklarad ett par ggr). Fast jag verkar växa rätt fint så som jag tränar...Att köra till failure alltså (helst utan att fastna).
Det var faktiskt något nytt för mig,att medvetet inte göra så många repetitioner man klarar med bibehållen muskelkontakt...
Man lär sig nåt nytt hela tiden...

Shadow Warrior
2004-09-16, 20:18
Ok,så det har mera att göra med att klara en viss vikt ett antal set exvis. eller? Typ bli starkare?? Eller är detta något jag som enbart strävar efter att bli "större" bör tänka på? Jag har kört till failure i snart 9-månader varav jag fastnat i bänkpressen 2ggr och knäböjen 2ggr (redan blivit idiotförklarad ett par ggr). Fast jag verkar växa rätt fint så som jag tränar...Att köra till failure alltså (helst utan att fastna).
Det var faktiskt något nytt för mig,att medvetet inte göra så många repetitioner man klarar med bibehållen muskelkontakt...
Man lär sig nåt nytt hela tiden...

Jag tycker det både bygger massa och styrka bättre.... tycker man lätt blir övertränad av för mycket failure träning..... samt att man stagnerar fortare...

Overload
2004-09-16, 20:28
Ok då ser d bra ut... men hur ser reps upplägget ut?

Du tycker inte volymen är för hög?
Jag kanske tar bort 1 set från skivstångsrodden så det blir såhär:
mark 3 set
chins 3 set
skivstångsrodd 2 set
hantelrodd/v-bar pull-down 2 set

beror på hur mitt bröstpass ser ut. Jag vill nämligen köra samma antal set för bröst som för rygg(mark ej medräknat).

Reps upplägget är 4-6 ibland 4-8 reps per set.

Shadow Warrior
2004-09-16, 20:39
Du tycker inte volymen är för hög?
Jag kanske tar bort 1 set från skivstångsrodden så det blir såhär:
mark 3 set
chins 3 set
skivstångsrodd 2 set
hantelrodd/v-bar pull-down 2 set

beror på hur mitt bröstpass ser ut. Jag vill nämligen köra samma antal set för bröst som för rygg(mark ej medräknat).

Reps upplägget är 4-6 ibland 4-8 reps per set.

Ja... det beror ju på hur hårt du tar ut dej såklart men nog räcker den volymen.. helt klart...

angående hantelrodd och v-bar pulldowns så tycker jag du ska välja den övningen du känner för att köra just nu och sen köra den så länge du "känner" för det varefter du byter ut den... mark, skivstångsrodd och chins är ju en bra grund som det är.

Overload
2004-09-16, 20:48
Ja... det beror ju på hur hårt du tar ut dej såklart men nog räcker den volymen.. helt klart...

angående hantelrodd och v-bar pulldowns så tycker jag du ska välja den övningen du känner för att köra just nu och sen köra den så länge du "känner" för det varefter du byter ut den... mark, skivstångsrodd och chins är ju en bra grund som det är.

mm jag får köra på känn helt enkelt. Kommer göra det på bröstdagen också.
Ska köra mitt rygg/biceps pass imorgon och då känner jag om det är för mycket antar jag.

Overload
2004-09-18, 22:14
Nytt program jag hittade på nätet:

Marklyft 3 set
pull-ups 3 set
chins(handflatorna mot dig) 2 set
Skivstångsrodd 3 set

vad tycks?

Yooo
2004-09-18, 22:31
Personligen skulle jag lägga på ett par set på varje övning.

Overload
2004-09-19, 11:42
Personligen skulle jag lägga på ett par set på varje övning.

ok. Jag vill inte gå över denna volymen. Jag vill hålla mig inom Max-OT parameterna med 6-9 set/muskelgrupp. Visst nu har jag 11 set för ryggen men då är korsryggen inräknad.

ps. Håller med Shadow Warrior om att failure träning är sämre både för styrka och massa ds.

negative
2004-09-20, 11:01
Ok,så det har mera att göra med att klara en viss vikt ett antal set exvis. eller? Typ bli starkare?? Eller är detta något jag som enbart strävar efter att bli "större" bör tänka på? Jag har kört till failure i snart 9-månader varav jag fastnat i bänkpressen 2ggr och knäböjen 2ggr (redan blivit idiotförklarad ett par ggr). Fast jag verkar växa rätt fint så som jag tränar...Att köra till failure alltså (helst utan att fastna).
Det var faktiskt något nytt för mig,att medvetet inte göra så många repetitioner man klarar med bibehållen muskelkontakt...
Man lär sig nåt nytt hela tiden...

Mao har du gått till failure 4ggr. Failure är just att man fassnar på sista reppet.

Zonyk83
2004-09-20, 11:45
Jag tycker snarare att det är för lite volym. Särskilt om du inte kör till failure i något set. Men vafan, bara du växer så :)
Ett typiskt ryggpass för mig ser ut ungefär så här:

marklyft 5set
ryggresningar 3-5set
stångrodd 5set
hantelrodd 3-5set
kabelrodd 3set
latsdrag 3-5set
V-latsdrag 3-5set

Då kör jag bara till failure i max 2-3set totalt.

Låter lite overkill :cool: , tror nästan att du hade växt snabbare med att köra alla dessa övningar uppdelat i 2 olika tillfällen, men det är bara min åsikt förstås...så länge man växer så funkar det ju! /Mvh David

Brezjnev
2004-09-20, 16:00
Låter lite overkill :cool: , tror nästan att du hade växt snabbare med att köra alla dessa övningar uppdelat i 2 olika tillfällen, men det är bara min åsikt förstås...så länge man växer så funkar det ju! /Mvh David

Jo, det kanske är sant. Dock har min rygg inte växt så bra förut som den gör nu. Dessutom gillar jag att vara på gymmet länge, tycker det är roligt helt enkelt och den känslan av total utmattning som jag får efter ett sådant pass är fanimig helt underbar!