handdator

Visa fullständig version : Löpning efter gym?


Odin
2004-09-14, 16:00
Har funderat på detta ett tag, Har kört en massa hiit o promenader men har börjat tröttna på de. SÅ ja tänkte köra igång me lite traditionell löpning ett par ggr i veckan.

Men eftersom man hänger på gymet en del så är tiden ett litet problem, då tänkte ja att köra en sisådär 5km efter ett gym pass. Kan detta va nåt eller blir det stor muskelförlust? Brukar alltid käka en dryg timme innan varje pass alltid något proteinrikt varesig ja ska köra hiit, gå eller rentav inget.

Någon som har någon erfarenhet av detta så man inte ger sig på nåt helt galet!

King Grub
2004-09-14, 16:13
Har du inte möjlighet att dela upp passen, det ena på morgonen och det andra på kvällen, så fungerar det som du tänkt. Det är inte optimalt, men har man ett liv att sköta också så gör man vad man kan. :) Muskelnedbrytning behöver du antagligen inte oroa dig för, men du får heller inte maximala resultat av varken styrketräningen eller cardion om du kör båda i samma pass och därigenom tvingar kroppen att anpassa sig till två olika saker samtidigt.

stefannn
2004-09-14, 16:47
Har du inte möjlighet att dela upp passen, det ena på morgonen och det andra på kvällen, så fungerar det som du tänkt. Det är inte optimalt, men har man ett liv att sköta också så gör man vad man kan. :) Muskelnedbrytning behöver du antagligen inte oroa dig för, men du får heller inte maximala resultat av varken styrketräningen eller cardion om du kör båda i samma pass och därigenom tvingar kroppen att anpassa sig till två olika saker samtidigt.


genom att springa på morgonen och gymma på kvällen skulle man inte få nån muskelförlust av löpningen alltså??? (mot at man äter ordentligt självklart)
läste nåt här på forumet att om man både sprang och gymmade under samma period skulle resultaten bli dåpliga i båda då kroppen inte skulle kunna inrikta sig på någon del?(kanske ute och cyklar på hal is

Odin
2004-09-14, 19:49
Jo skulle väl kanske kunna lägga ett löppass på morran men de blir bra tidigt i så fall om ja ska hinna me det innan jobbet, tränar nämligen nästan direkt efter jobbet.

Kanske känns trist men man kanske kan satsa mer på cardio generellt, ja kör nu 4 dar i veckan på gymet kanske ska dra ner till 3 och istället lägga in ett extra cardio. Altså köra cardio på dagar på man inte kör gym alls. Kanske blir segt i längden också blir ju till o träna nästan varje dag i veckan. Men någon månad eller så måste de ju gå eller?

z_bumbi
2004-09-14, 20:25
Jag tvivlar på att du tappar så mycket muskler att du kommer att märka det genom att träna kondition efter gymträningen.. funkar det bäst så är det ju det givna valet, varför krångla till det?

Vilodagarna är bra att ha.

torabirgitte
2004-09-14, 22:28
Jo skulle väl kanske kunna lägga ett löppass på morran men de blir bra tidigt i så fall om ja ska hinna me det innan jobbet, tränar nämligen nästan direkt efter jobbet.

Kanske känns trist men man kanske kan satsa mer på cardio generellt, ja kör nu 4 dar i veckan på gymet kanske ska dra ner till 3 och istället lägga in ett extra cardio. Altså köra cardio på dagar på man inte kör gym alls. Kanske blir segt i längden också blir ju till o träna nästan varje dag i veckan. Men någon månad eller så måste de ju gå eller?

Jag springer på morningen og kan rekommendere det. Har inte merkt at jeg har tappet muskler i det hele tatt. Bare pass på at du tar en protein drikk med en gang du går upp og sen er det bare å sette igång! Själv tycker jeg 1mil er en bra tur. Dessuten er löping mkt mer effektivt (og ikke minst roligere) enn morgenpromenader om du er pressed for time!

Annars kan du lett oxå ta en liten runde etter ditt styrktreningspass, forutom dagen du kjör ben! :D enjoy!

Odin
2004-09-15, 18:17
Jag springer på morningen og kan rekommendere det. Har inte merkt at jeg har tappet muskler i det hele tatt. Bare pass på at du tar en protein drikk med en gang du går upp og sen er det bare å sette igång! Själv tycker jeg 1mil er en bra tur. Dessuten er löping mkt mer effektivt (og ikke minst roligere) enn morgenpromenader om du er pressed for time!

Annars kan du lett oxå ta en liten runde etter ditt styrktreningspass, forutom dagen du kjör ben! :D enjoy!


Asså? springer du innan frukost då altså? Själv har jag hört att de tydligeninte alls ska vara bra eftersom löpning kräver att man har lite kolhydrater i sig, eller har ja hört helt fel.

Själv skulle ja nog aldirg klara det, den rundan ja körde igår va på 6 km o de tog runt en halvtimme och ja va bra trött, men de kanske är värt att prova att köra den på morran istället. Med en proteindrink i magen o kanske lite glutamin? Är ju trots allt mycket mindre tidskrävande än en promenad plus att man hinner med ett pass efter jobbet senare på eftermiddan.

Men ja vet inte har aldrig vågat löpa på tom mage innan, någon annan som har någon erfarenhet av det?

Odin
2004-09-16, 09:15
Pust! Va ute och sprang precis på tom mage, o fysatan va jobbigt de va. Fick lägga ner o köra intervaller istället gå - spinga - gå typ. Hade endast en protein drink i magen.

Vad ger nu detta för resultat? i förhållande till en vanliga morgon promenad på tom mage och ett pass med konstant löpning på icke tom mage?

King Grub
2004-09-16, 09:27
Vad ger nu detta för resultat? i förhållande till en vanliga morgon promenad på tom mage och ett pass med konstant löpning på icke tom mage?

Om det innebär att du inte kan hålla samma intensitet som vanligt: antagligen sämre resultat.

Cilia
2004-09-16, 20:13
Jag springer på morgnarna och tycker det funkar bra. Jag tycker det är lättare än att springa på kvällen för då känner jag mig så tung med all mat i magen.

Men nu är ju jag ute efter att gå ner i vikt och inte optimera byggandet av muskler även om jag inte vill förlora de jag eventuellt har

MojjMojj
2004-09-30, 00:05
Om man kör ett 20-30 minuters HIIT-pass på morgonen, runt klockan 10:00, och sedan gymmar från kl 19:00 och framåt. Detta ger en ganska lång vila mellan passen.

Frågan är om man förlorar mycket byggande pararellt med löpningen, om man vill bygga snabbt men också hålla fettet nere. Hört mkt om att det är omöjligt att göra båda samtidigt. Kan jag bygga lika snabbt om jag särar på passen och vilar mkt emellan, än om jag bara skulle gymma och inte köra löpning? :confused:

King Grub
2004-09-30, 06:27
Om man kör ett 20-30 minuters HIIT-pass på morgonen, runt klockan 10:00, och sedan gymmar från kl 19:00 och framåt. Detta ger en ganska lång vila mellan passen.

Frågan är om man förlorar mycket byggande pararellt med löpningen, om man vill bygga snabbt men också hålla fettet nere. Hört mkt om att det är omöjligt att göra båda samtidigt. Kan jag bygga lika snabbt om jag särar på passen och vilar mkt emellan, än om jag bara skulle gymma och inte köra löpning? :confused:

Det går alldeles utmärkt att köra cardio och bygga samtidigt. Svårigheten ligger i att ligga på energiunderskott och bygga samtidigt.

Johan
2004-09-30, 08:51
Jag har lyckats bygga en del massa samtidigt som jag har hållt fettet under kontroll, har till och med förlorat fett.
Men det är väldigt jobbigt, körde mycket cardio , samtidigt som jag jobbade ganska mycket, man kände sig rätt sliten ofta.
Kan säga att jag ökar mer nu när jag äter mer, men sen har jag också lagt på mig lite mer fett, tycker det är svårt att hålla sig så där rippad hela tiden, man får koncentrera sig på sommaren :)

WHITEFOLKS
2004-09-30, 10:52
Jag kommer få prova något liknande, att springa på morgonen för att gå till gymmet några timmar senare. Ska byta till ett nytt gym och det nya har ingen vidare cardioutrustning tror jag men desto bättre gym. cardio kan man ju alltid lösa själv. får se hur det blir :)