handdator

Visa fullständig version : Dela upp uthållighetsträningen?


skaparn
2004-09-14, 08:43
Såhär inför 08XC (cykel) vill jag dra några längre pass för att finslipa uthålligheten men börjar förstå hur svårt det är att klämma in 3-4 timmars pass på vardagar. Så idag har jag först varit ut på morgonen ett par timmar och tänkte dra ett till pass ikväll och min fråga är då;
Kan man göra såhär med gott resultat? Eller sliter det bara på kroppen utan att träna upp den där åtråvärda segheten?

Ska tilläggas att det är relativt lugna pass med en puls på 65-75%.

Johan O
2004-09-14, 11:38
Får du inga bra svar här, rekomenderar jag www.happymtb.org

Lucas
2004-09-14, 19:22
köra intensivare är väl enda jag skulle kunna tänka mig?

www.swebikers.se eller happymtb som johan sa.

skaparn
2004-09-14, 20:06
Jo, jag hänger på Happy emellanåt, otroligt bra forum. Men kolozzeum är lite mer vetenskapligt av typen kolla-den-här-rapporten-på-svår-engelska vilket jag tycker är alldeles underbart.

Aja, nu har jag varit på det andra passet för dagen och det känns då bra så jag har inte avfärdat denna metod iallafall.

z_bumbi
2004-09-14, 20:42
Du får kanske inte samma anpassning till långa lopp genom att dela upp kroppen men du får ju fler mil i alla fall.

En lösning är kanske att tömma kroppen i början genom att hålla högre fart och sen köra lugnare tempo resterande del av tiden, jag har för mig jag sett något om det när det gäller långdistans men kommer just nu inte på vart jag såg det.


Vad gäller rapporter så är den tredje här kanske av intresse rent allmänt om man gillar cykel?http://www.css.edu/users/tboone2/asep/August2003JEPonline.html

Xponent
2004-09-14, 20:45
En viktig aspekt är den "mentala träningen" som du får vid längre pass som du kanske inte får vid uppdelad träning. Och även att vänja sig (magen) vid att äta (eller dricka) kolhydrater under långa pass.
Är det 65-75% av maxpuls eller av mjölksyratröskeln du kör på?

skaparn
2004-09-14, 21:15
z_bumbi:
Mycket intressant rapport, stämmer ganska bra med mina erfarenheter också. Psyket uthållighet är otroligt viktigt, speciellt i situationer där man samtidigt är fysiskt väldigt trött.

Xponent:
% av maxpuls, och jag håller med, man missar den mentala träningen. Men det blir det näst bästa då det inte är så lätt att klämma in långpass på vardagar. Skulle vara att stiga upp riktigt tidigt då.... jag är för vek helt enkelt. Ska testa nån gång, men det får bli under vintersäsongens grundträning, nu ska det inte exprimenteras alltför mycket.

ugly_kid
2004-09-14, 21:21
hinner du inte köra ett långt pass så går det självklart att köra 2 kortare.