handdator

Visa fullständig version : Mellanmålsdrink med lågt GI/II?


Max
2004-09-13, 22:11
Jag kom och tänka på sojamjölk, det kanske har lågt II? Och mixa i en banan och något mer. Eller nån typ av nötter, nån som testat hur det smakar. Nåt annat proteinrikt man kan ha i som komplement? lågt GI/II på det då.

Miranda
2004-09-14, 10:08
Min favvo:

1 skopa sojaprotein
ett par dl frysta hallon eller jordgubbar
1/2 pressad citron eller 1 pressad lime
ev sötningsmedel
vatten

Mixa länge så det blir luftigt och smoooooooth...

M

Miranda
2004-09-14, 10:10
PS. Om kalorimängden inte spelar någon roll så kan man ju ta (osötad) sojamjölk istället för vatten. Då blir det ännu mer nyttigt sojaprotein.

z_bumbi
2004-09-14, 10:17
Max: Hur lågt GI och II behöver du?
Börjar du plocka bort mjölken bara för att det är högt II så kanske du ska kolla på resterande delar av det som är i också och se vad totalen blir.

Max
2004-09-14, 21:46
Max: Hur lågt GI och II behöver du?
Börjar du plocka bort mjölken bara för att det är högt II så kanske du ska kolla på resterande delar av det som är i också och se vad totalen blir.
Egentligen försöker jag bara hitta fler alternativ till mjölkdrinken, ett mål som är lika bra som lagad mat med ändå inte lagad :) Bra kolhydrater, fett och protein helt enkelt. Lågt II är väl ett plus i kanten kan man säga.

Tack för tipsen Miranda.

MTnewbie
2004-09-15, 11:52
Påverkas kroppens test produktion av soja protein?

aliquis
2004-09-15, 13:07
Vet inte hur II är av sojamjölk, det är ju fortfarande finfördelat men proteinet är ju långsamt så jag antar att även II är lågt. Fast sojamjölk är dyrt, sojamjölk mixat med banan o sojaprotein e gott. Men jag tar nog hellre en smoothie på juice, frysta bär, banan o sojaprotein än något sojamjölksbaserat. Dyrt som sagt :)

Vad gäller testosteron så är det väl östrogenet som påverkas, sedan hur det påverkar dig verkar det väl råda delade meningar om, men att undvika sojabönor enbart av den anledningen verkar dumt hur som helst, och troligtvis är det bara positivt.

Weird
2004-09-15, 14:05
är det inte så att sojaprotein minskar omvandlingen av testosteron tilll östrogenet

jego
2004-09-15, 14:45
Läste nån gång för länge sedan att man gjort undersökningar på laktos intoleranta ungdomar som varit detta sedan födseln. De hade alltså fått sojaprodukter som substitut för mjölk/bröstmjölk. Under denna evighetsstudie kom de fram till att de som växt upp med sojaprodukter dröjde med puberteten jämfört med sina jämnåriga kamrater. Tjejerna å sin sida kom tidigare in i puberteten. Deras slutsats var alltså nåt i stil med att soja produkterna höjt personernas Östrogennivåer.

Läste detta i nån av mors alla tidningar från läkemedelsbranschen. Har alltså ingen referens och kommer inte ihåg dess exakta innehåll. Kan ju därför vara helt inaktuellt och strunt. Vet bara att jag varit livrädd för soja sedan dess Kanske går att hitta denna studie nånstans vad vet jag.