handdator

Visa fullständig version : Eiselt - Kreatin


stenis
2004-09-12, 20:38
Sökfunktionen är bortagen, så jag skriver en ny tråd istället då.

Funderar på att börja med kreatin, av märket Eiselt - Kreatin 500 gr.

1. Är märket bra?
2. Hur många gram är en "skopa" (i beskrivningen av dosering här på kolozzeum skriver dom måtten med skopa)
3. Funkar detta märke bra för mig som nybörjare?
4. Hur länge kommer en sån här burk (500g) räcka för mig?

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-12, 23:39
1. Ja.
2. 5g om jag inte har helt fel.
3. Säkerligen.
4. Beror på dosering.

stenis
2004-09-13, 09:42
Tackar så mycket för svaret! :)

Någon som kan understryka att en skopa innehåller 5g? (med tanke på att überbiffen var lite osäker på de)

Sen en sak till: Här på kolo har dom som sagt ett schema på hur man ska lägga upp doseringen av Eiselt Kreatin (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=78), där kan man läsa att dag 1-3 ska man dosera kreatinet över dagen, men sen på dag 4, då står det att man ska ta en halv skopa innan och efter träning. Men om det är så att jag inte har ett träningspass den dagen då? ska jag inte ta nånting alls då? Och de andra dagarna (dag 5-20) ska man bara ta kreatin då innan man tränar och efter, aldrig annars?

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-13, 10:12
Ta ditt Kreatin även de dagar du inte tränar. Överdosera gärna, ta 20g/dag genom hela "kuren" så får du bättre effekt, det gör nog dom flesta här. Själv ligger jag på 20-30g/dag.

stenis
2004-09-13, 10:29
Tror jag ska ta Grubs schemaläggning (han gav ett exempel till mig på hur jag kunde lägga upp det)

v1: 20 gram per dag
v2-v4: 10 gram per dag
v5: 20 gram per dag
v6-v8: inget kreatin
v9: börja om

Alltså borde en burk Eiselt kreatin 500g räcka 9 veckor för mig om man kör på detta vis?

edit: nu har polarn börjat tjöööta oxo om att man ska ha puruvat istället för monhydrat, för de är enklare och bättre.. Sen påstår han att man kan svälla upp av vanligt monhydrat, (visst sväller muskler o så upp), men han påstår att de kan göra de i ansiktet, så de blir helt cp.. :/

vad ska man använda?
har han rätt?
osv. osv. :P

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-13, 11:05
Har aldrig testat Pyruvat så jag kan inte uttala mig om effekten. Pyruvat kostar betydligt och är effekten då inte bättre än vid Kreatinmonohydrat så ser jag ingen mening med att kasta pengar på det. Ang. svullnader i ansiktet så har jag bara stött på en person som fått detta så ja det kan hända men kanske inte det vanligaste.

Edit: Grub's schema lät bra, kör hårt!

stenis
2004-09-13, 11:23
Tack! :)

mvh stenis

stenis
2004-09-17, 17:19
så, nu kommer lite fler frågor om kreatin monhydrat :)

1. MÅSTE man ALLTID ta kreatin med snabba kolhydrater?
2. Det står att man ska ta 5g före och efter träning. Nu är det så att jag bara tar EFTERträningsdrink, ska jag ta båda doserna i drinken då (10g) eller hur ska jag göra? (anledningen till att jag bara tar efterträningsdrink är att mina pass ibland kan bli rätt långa, upp till 2h ibland o då vill jag inte trycka i mig snabba kolisar innan)
3. Hur ska jag blanda ut kreatinet annars, med ljummet vatten?

Det var la dom frågorna jag hade nu :) Men var säker, de kommer fler ;)

mvh stenis

z_bumbi
2004-09-17, 17:26
stenis: Snabba kolhydrater är inget krav, kolhydrater är däremot bra och det har man ju maten i övrigt så ta den första dosen efter en vanlig måltid under dagen.
Samma sak de dagar du inte tränar så kan du ta doserna i samband med måltider.

stenis
2004-09-17, 17:35
ok, så om jag ska ta 20g på en dag.

Ska jag då dela upp det såhär:

5g till frukost
5g till lunch
5g till middag
5g till kvällsmål

och sedan de andra två frågorna, om någon skulle villja hjälpa mig med dem! :)

2. Det står att man ska ta 5g före och efter träning. Nu är det så att jag bara tar EFTERträningsdrink, ska jag ta båda doserna i drinken då (10g) eller hur ska jag göra? (anledningen till att jag bara tar efterträningsdrink är att mina pass ibland kan bli rätt långa, upp till 2h ibland o då vill jag inte trycka i mig snabba kolisar innan)
3. Hur ska jag blanda ut kreatinet annars, med ljummet vatten?

vänligen

stenis

stenis
2004-09-17, 21:44
ingen som kan hjälpa mig med de frågorna? :)

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-17, 22:07
Blanda Kreatinet i ett glas vatten.

stenis
2004-09-17, 22:09
Blanda Kreatinet i ett glas vatten.

tack :) ska de vara ljummet vatten?

hjälp med de andra frågorna, någon? :):)

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-17, 22:18
Hehe :)

Spelar ingen roll om vattnet är kallt, jummet eller varmt. Löser sig dock bättre i jummet. Ta 5g i vatten före träningen och 5g i återhämtningsdrinken.

stenis
2004-09-17, 22:20
direkt innan träning, lr en timma innan lr?

tack igen :D ;)

Någon som har några synpunkter på fördelningen över en dag som jag skrev en bit upp? :)

mvh stenis

Überbiffen
2004-09-18, 00:59
direkt innan träning, lr en timma innan lr?
Tja, en timme innan låter bra.

Någon som har några synpunkter på fördelningen över en dag som jag skrev en bit upp?
Ser bra ut.

stenis
2004-09-18, 11:42
Tackar väldigt mycket för dina svar! :)

mvh stenis

stenis
2004-09-19, 17:19
tja, är i denna tråd o drygar mig igen med fler frågor :D :P

ok.

1. Hur mycket vatten ska man dricka när man tar kreatin, per dag alltså? (som vanligt, eller mer, i sådanna fall, hur mycket mer) :)
2. Om vi säger att man ökar muskelstyrka med kreatinet, och tar mer i tex. bänk, vi säger 5kg mer, vad kommer hända om man lägger ner kreatinet, kommer man ta 5kg mindre i bänken då, rent teoretiskt.

de var väll dom två :)

Med vänliga Hälsningar
.
stenis

nth
2004-09-20, 11:46
Har för mig att en skopa Eiselt kreatin innehåller 6 gram och inte 5 gram.
dosering finns även på förpackningen/burken :)

Überbiffen
2004-09-20, 12:03
1. Hur mycket vatten ska man dricka när man tar kreatin, per dag alltså? (som vanligt, eller mer, i sådanna fall, hur mycket mer) :)
2. Om vi säger att man ökar muskelstyrka med kreatinet, och tar mer i tex. bänk, vi säger 5kg mer, vad kommer hända om man lägger ner kreatinet, kommer man ta 5kg mindre i bänken då, rent teoretiskt.
1. Dricker du 1L/dag, mer. Dricker du 6L/dag, inte mer. Beror på hur mycket vatten som är "vanligt".

2. Styrkan kommer sjunka lite (har iaf alltif gjort för mig) men inte speciellt mycket.