handdator

Visa fullständig version : Muskelryckningar


MyKee
2004-09-12, 15:13
På senare tid så har jag börjat drabbas utav ofrivilliga muskelryckningar på diverse ställen, t.ex. det börjar rycka i armen eller liknande.

Vad kan det bero på? Är det någon mineralbrist/vitaminbrist och hur blir jag av med det?

MasterChief
2004-09-12, 15:20
Tics, som det kallas, kan ofta uppstå helt spontant utan att man har tidigare motoriska störningar. Helt ofarligt. Ofta kan man stänga av dem genom viljestyrka. Skulle det dock uppstå tics väldigt ofta så kanske man ska kolla med sin doktor.

CoC
2004-09-12, 15:29
För mkt lättmjölk kanske.

Beast
2004-09-12, 16:41
nerverna slappnar av. Alltså något bra

MyKee
2004-09-12, 16:56
För mkt lättmjölk kanske.
Tror inte det, men vad skulle det ha för inverkan?

CoC
2004-09-12, 17:21
Som enda? land i världen berikar man i Sverige lättmjölk med vitamin A och D. Vid stor konsumtion av lättmjölk (flera liter per dag) får man i sig för mycket A vitamin. Detta kan leda till urlakning av kalcium vilket ofta ger sk ticks (ryckningar i muskler, särskilt i ansiktet) och skelettskador (försvagning).

Nils
2004-09-12, 17:39
Som enda? land i världen berikar man i Sverige lättmjölk med vitamin A och D. Vid stor konsumtion av lättmjölk (flera liter per dag) får man i sig för mycket A vitamin. Detta kan leda till urlakning av kalcium vilket ofta ger sk ticks (ryckningar i muskler, särskilt i ansiktet) och skelettskador (försvagning).
gör man fortfarande generellt det?
Kollade just på min minimjölk och den har bara vitamin D tillsatt. Inte A.

Tolkia
2004-09-12, 17:40
Själv har jag sällan tics utom i ett sammanhang - när jag är väldigt trött. Under tentaperioderna såg man för en närgången betraktare nog ut som om man hört hemma på institution (en annan institution än universitetet). I och för sig handlade det om tics i mycket små muskler (främst kring ögonen), men sömnbrist är i alla fall ett förslag ...