handdator

Visa fullständig version : messmör?


Jejje
2004-09-12, 10:52
Är milkos "lätt messmör" inte allt för farligt att äta? har märkt att det e riktigt gott.. lite messsmör på en macka.. eller på en banan.. eller nåt annat gott? det är ju ganska många kolhydrater i? men det kanske inte är sååå farligt om man inte tar för mycket.. istället fär smör

messmör på banan e riktigt gott.. skiva den på mitten så det blir två längsgående halvor.. och lite messmör.. muuums..

King Grub
2004-09-12, 10:53
Långsamma kolhydrater, fettsnålt, lågt sockerinnehåll, bra protein - kan det bli bättre?

Ett halvkilo i veckan slinker det säkert ner.

hallar
2004-09-12, 11:25
Tystand! inte prata om mitt ælskade messmør. Ær det NÅGON som vet var jag kan få tag på messmør i køpenhamnstrakten. Saknar det lite varje dag, særskilt om eftermiddagen då tankarna går till alla de underbara messmørsmackor jag klæmde i mig under mitt uppehåll hemma hos førældrarna. Æven Ostkaka ær en sak jag inte kan hitta hær.

Så någon som vet var jag kan få tag på detta? Annars blir det att ta en tur till malmø och handla in jættemycket. Skall bara køpa en ny frys først.

Hoppas jag inte kapade tråden før mycket nu. :)

Hoffa
2004-09-12, 11:46
Långsamma kolhydrater, fettsnålt, lågt sockerinnehåll, bra protein - kan det bli bättre?

Ett halvkilo i veckan slinker det säkert ner.

Eftersom sökfunktionen är paj så får jag fråga istället...

Finns det något "testat" GI på messmör?
Om det har lågt GI som jag antar att det har
eftersom det har långsamma kolhydrater har
det också lågt II? Eller är det som mjölk/yoghurt?

Sverker
2004-09-12, 13:29
Tystand! inte prata om mitt ælskade messmør. Ær det NÅGON som vet var jag kan få tag på messmør i køpenhamnstrakten. Saknar det lite varje dag, særskilt om eftermiddagen då tankarna går till alla de underbara messmørsmackor jag klæmde i mig under mitt uppehåll hemma hos førældrarna. Æven Ostkaka ær en sak jag inte kan hitta hær.

Så någon som vet var jag kan få tag på detta? Annars blir det att ta en tur till malmø och handla in jættemycket. Skall bara køpa en ny frys først.

Hoppas jag inte kapade tråden før mycket nu. :)

Jag skulle ta tåget över bron. Hållbarheten är god så det går att köpa för några månaders behov.

King Grub
2004-09-12, 13:46
Eftersom sökfunktionen är paj så får jag fråga istället...

Finns det något "testat" GI på messmör?
Om det har lågt GI som jag antar att det har
eftersom det har långsamma kolhydrater har
det också lågt II? Eller är det som mjölk/yoghurt?

GI:t är lågt, eftersom den största delen av kolhydraterna kommer från laktos. Det finns inga tester gjorda, men med tanke på innehållet kan jag säga med säkerhet att det är lågt. II:t är inte speciellt högt; proteinet i messmöret har högt II i sig, men utgör en så liten del (<10%) av innehållet, och kolhydraterna är av typen med lågt II.

Jejje
2004-09-12, 14:11
så det är alltså en schysst grej att käka.. typ dela en banan på längden.. o bre på lite messmör.. riktigt gott.. för jävligt gott mellanmål alltså..

King Grub
2004-09-12, 14:15
så det är alltså en schysst grej att käka..

Det är absolut en alldeles utmärkt "grej att käka"! :thumbup:

Aftonbladet ( :rolleyes: ) publicerade en gång en artikel om hur många sockerbitar ett paket messmör innehåller.

Artikeln var struntprat, och Aftonbladet fick be om ursäkt:

"Vi beklagar hela upplägget med sockerbitsartikeln. Artikeln togs bort i sin helhet från Aftonbladets hemsida så fort vi insåg att den inte var helt korrekt. Åter - jag beklagar."

- Artikelförfattaren Britt Peruzzi.

Jejje
2004-09-12, 14:15
nån me nåra fler schysst messmör-tips? banan som sagt har jag märkt är mäkta gott.. anything else?

King Grub
2004-09-12, 14:16
nån me nåra fler schysst messmör-tips? banan som sagt har jag märkt är mäkta gott.. anything else?

Messmör är tänkt som ett pålägg, på bröd. ;)

Jag tycker det är så gott att jag äter det med sked. :D

Och kolasmaken är överlägset godast! :eating:

Jejje
2004-09-12, 14:18
jo på knäckebröd e det riktigt gott.. eller skogaholm.. rostat..

liten övrig fråga.. hur dåligt är egentligen skogaholm?

kolasmak.. njae.. låter inge gott.. vanliga är ju lite "sött" redan.. och lätt messmör smakar såå gott..

King Grub
2004-09-12, 14:25
liten övrig fråga.. hur dåligt är egentligen skogaholm?

Dåligt. Snabba kolhydrater så det förslår, och bakat på näringsfattigt vetemjöl.

Skall det vara bra bröd, så är det mjukt flerkornsbröd som gäller. Ju mer hela korn och kärnor desto bättre, större andel rågmjöl än vetemjöl och gärna bakat på surdeg,

Jejje
2004-09-12, 14:26
ok tack.. något bra exempel på ett bra bröd? namn!! märke?

sånt där morotsbröd? är det åt helvete det me?

King Grub
2004-09-12, 14:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28441

Hoffa
2004-09-12, 15:43
Vad har insulinet för funktion när det inte utsöndras
för att sänka blodsockret?

II indexet kom ju till för att man upptäckte
att alla GI värden inte var i relation till insulin utsöndringen.
Att en del livsmedel som yoghurt/fil/mjölk
har ett lågt GI men ett högt II.

Varför utsöndras det mer insulin än vad som behövs
för att sänka blodsockret av dessa livsmedel?

King Grub
2004-09-12, 15:47
Vad har insulinet för funktion när det inte utsöndras
för att sänka blodsockret?

II indexet kom ju till för att man upptäckte
att alla GI värden inte var i relation till insulin utsöndringen.
Att en del livsmedel som yoghurt/fil/mjölk
har ett lågt GI men ett högt II.

Varför utsöndras det mer insulin än vad som behövs
för att sänka blodsockret av dessa livsmedel?

"There are some instances, however, where a food has a low glycemic value but a high insulin index value. This applies to dairy foods and to some highly palatable energy-dense "indulgence foods." Some foods (such as meat, fish, and eggs) that contain no carbohydrate, just protein and fat (and essentially have a GI value of zero), still stimulate significant rises in blood insulin.

At the present time, we don't know how to interpret this type of response (low glycemia, high insulinemia) for long-term health. It may be a good outcome because the rise in insulin has contributed to the low level of glycemia. On the other hand, it may be not-so-good, because the increased demand for insulin contributes to beta-cell "exhaustion" and the development of type 2 diabetes."

Janette Brand-Miller, The New Glucose Revolution (New York: Marlowe and Company, 2003, pages 57-58.

rusholme
2004-09-12, 17:48
Jag tycker att kolasmaken gör rätt för sig nerblandad i en burk keso, men jag är kanske konstig? :em: :) Pålägget nummer ett hur som helst.

Papi
2004-09-13, 14:58
Hej, jag heter Papi och jag är också messmörs-beroende! :D
Käkar detta underbara pålägg nästan varje dag. Brukar köpa Lätt-varianten men har testat alla.
Kola-smaken gjorde mig nyfiken, särskilt eftersom King Grub är helt lyrisk om den. Testade och tycker den är helt ok, men inte i stora mängder. Den påminner mig starkt om den där glassen i kolasmak som fanns på 80-talet, tror det var Big Pack. Den kanske fortfarande finns...?

Callister
2004-09-13, 15:07
Vill testa med kola smak, men modern vägrade. :D
Vanlig messmör är gott som fan ändå!

Callister
2004-09-13, 15:15
När aftonbladet skrev om messmör.

Grub sitter och surfar och äter på sin messmörsmacka
- :cool:


Klickar sig in på Aftonbladet och läser om hur mycket sockerbiter messmör innehåller.
- http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/ruinkai/angrysquare.gif

Grub skäller ut aftonbladet.
- http://smilies.jeeptalk.org/contrib/icw/006.gif

Aftonbladet tar bort artikeln skamset.
- http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/edoom/puppy_dog_eyes.gif

Grub tio dagar senare, med sitt messmör: :cool:

King Grub
2004-09-13, 15:24
http://www.crazy-board.net/vB/images/smilies/schildlool2.gif

Och säg åt din mor att jag har sagt att du behöver Kolamessmör. Jag menar vafalls; du kan ju inte växa upp som en ansvarstagande och välinformerad medborgare utan fördelarna Messmör Kola ger dig.

Callister
2004-09-13, 15:37
http://www.crazy-board.net/vB/images/smilies/schildlool2.gif

Och säg åt din mor att jag har sagt att du behöver Kolamessmör. Jag menar vafalls; du kan ju inte växa upp som en ansvarstagande och välinformerad medborgare utan fördelarna Messmör Kola ger dig.
Messmör Kola kostade 1 krona mer än den vanliga (Räcker för mamma). :nono: ;)