handdator

Visa fullständig version : Vänta efter alk., förkyln., o.d. ?


ccla
2004-09-12, 09:15
Hejsan,

( Jag är medveten om att jag med stor sannolikhet knappast behöver ställa följande frågor om inte sökfunktionen varit tillfälligt avstängd. Men nu är det ju så att den är det och jag hoppas ni har överseende med att frågorna eventuellt redan är besvarade ett antal gånger. )

Första frågan: Det här med alkohol. Hur länge ska jag egentligen vänta efter en kväll med alkohol? (dricker tills: marginellt vinglig, överglad och allmänt tramsig). Jag har fått råd allt från inte alls till 3 veckor(!). Jag väger väldigt lite.

Den andra frågan: Förkylning, kan man träna när man är förkyld eller förvärrar/förlänger det bara? Är det något man kan göra för att inte rasa i massa under förkylning men som ändå inte förvärrar? Bör man vänta efter en förkylning innan man går till gymmet?


Tacksam för alla svar,

/ccla

Allan
2004-09-12, 09:25
Jag antar att du menar hur länge du bör vänta med träningen efter alkoholintag. Och mitt svar är att du kan träna när du känner att det är OK. Träningen må bli något sämre men den är definitivt inte bortkastad; den nivån är nog oerhört få på, i varje fall på Kolo.
När det gäller förkylning måste man skilja på att vara snorig och sjuk. Har du feber ska du inte träna, inte heller om du känner dig hängig. Men om du bara är snorig är det ingen större skada. Däremot kan man ju ha åsikter om hur trevligt det är med snoriga människor på gymet.

allan

Trance
2004-09-12, 10:56
Ont i halsen är väl också något man skall undvika att träna med.