handdator

Visa fullständig version : Hur bra är medellåga reps för att bygga massa?


Slartibartfast
2004-09-11, 15:39
Hur bra anser ni att medellåga reps är för att bygga massa i relation till medelhöga. Med medellåga menar jag 4-6 och medelhöga 8-10. Håller som bäst på med att experimentera med medellåga reps för att se vad som händer. Men vad har ni för erfarenheter?

Stab
2004-09-11, 15:44
4-6 bygger mycket mer, 8-10 e fan rehab :cool: nää men för dom flesta så är det lågrepps som funkar bäst.

abjorn
2004-09-11, 15:47
Själv kör jag mellan 4-12 reps beroende på övning. Tycker det har fungerat bra hittils.

Byggare Bob
2004-09-11, 15:52
Själv varierar jag mellan 4 och 15.

Tricklev
2004-09-11, 15:53
Allt emmelan 4-15 är nog det vanligaste.

Slartibartfast
2004-09-11, 15:57
4-6 bygger mycket mer, 8-10 e fan rehab :cool: nää men för dom flesta så är det lågrepps som funkar bäst.

Men oftast hör man att 8-10 bygger bäst. Men du hävdar annat alltså. Hmm. Intressant.

Och ni andra: Visst att ni kör allt mellan 4 och 15 det var inte det jag frågade, utan hur ni tycker 4-6 bygger massa i förhållande till 8-10. Aight? Vad tycker ni? Eller blandar ni så friskt att ni inte kan avgöra?

Shadow Warrior
2004-09-11, 16:11
Men oftast hör man att 8-10 bygger bäst. Men du hävdar annat alltså. Hmm. Intressant.

Och ni andra: Visst att ni kör allt mellan 4 och 15 det var inte det jag frågade, utan hur ni tycker 4-6 bygger massa i förhållande till 8-10. Aight? Vad tycker ni? Eller blandar ni så friskt att ni inte kan avgöra?

Det beror ju på övning och muskelgrupp... kör jag fler än sex reps i en curl övning så får jag för mycket burn... därför håller jag mej mellan på 5-6treps där....

Löjtnant Blank
2004-09-11, 16:44
Det varierar kraftigt. Efter snart fem års experimenterande är det följande som verkar fungera på mig:


Bröst: 8-10 reps
Rygg: 8-10 reps
Biceps: 4-6 reps
Triceps: 4-6 reps
Axlar: 8-12 reps
Framsida ben: 8-10 reps
Baksida ben: 8-10 reps
Vader: 8-14 reps
Mage: 8-16 reps


Jag växlar mellan högreps- och lågrepsträning. Under uppbyggnadsfas brukar ett typiskt bröstpass se ut så här:


Plan hantelpress: 3 set x 8 reps
Lutande bänk- eller smithpress: 3 set x 8 reps
Breda bröstdips: 3 set x 8 reps
Hantel- eller kabelflyes: 3 set x 12 reps
Hantelpullover: 3 set x 12 reps

zam
2004-09-11, 18:08
Funkar nog ganska likvärdigt förutsatt man tar ut sig lika mycket.
Variation är nyckelordet.

Tricklev
2004-09-11, 18:48
Men oftast hör man att 8-10 bygger bäst. Men du hävdar annat alltså. Hmm. Intressant.

Och ni andra: Visst att ni kör allt mellan 4 och 15 det var inte det jag frågade, utan hur ni tycker 4-6 bygger massa i förhållande till 8-10. Aight? Vad tycker ni? Eller blandar ni så friskt att ni inte kan avgöra?

Varierar beroende på vilka muskelr på mig, tex framsida lår, 12 reps, bröst 3-6reps aight?

Joachim B
2004-09-11, 20:11
Jag anser att set som tar mellan 20-70 sekunder bygger mest massa - så länge som den negativa fasen i rörelsen är långsam och kontrollerad. Du ska när som helst under setet kunna stanna rörelsen och byta riktning, då är tempot i den negativa fasen bra.
Om man som snabbast kör med ett 2-0-1 tempo blir minsta antalet reps (20/3) ungefär 7 reps. Kör man däremot långsammare, 4-0-1, så blir minsta antal reps 4 (20/5).

Själv kör jag med ett tempo på 4-0-1, eller 3-0-1 och som lägst 6 reps och som högst 12, därefter är det dags att höja vikten.

Sedan kan man ju spekulera i fördelningen på snabba/långsamma muskelfibrer. Långsamma kräver ännu längre set. T.ex. Soleus som har många långsamma svarar bäst upp mot 70 sek, medan hamstrings som har mer snabba svarar bäst omkring 20-40 sek. Dock är ju fördelningen något individuell och kan ändras genom långvarig träning, men det är en annan historia...

(Första siffran är den negativa fasen [sänka vikten], andra topp/bottenläge och sista den positiva fasen [få upp vikten])

EDIT: Repsantalet säger egentligen inte ett skvatt om man inte samtidigt anger det tempo man använder. Det är grym skillnad på 6 reps med 4-0-1 tempo mot t.ex. 6 reps med 1-0-1 tempo (som merparten av alla gymbesökare verkar köra med).

lauria
2004-09-11, 20:21
Jag kör väldigt sällan, nästan aldrig, över 8reps..Bara i vader,mage..

chmielex
2004-09-11, 20:45
körde 8-10 i början när jag började träna o de va väl ganska bra att komma igpng med emn efter att jag fick reda på o köra 4-6 reps började med det o jag får mycke bättre tryck i övningarna o pumpar ut blodet bättre till musklerna jag riktigt känner att de tar bättre

Karl_alfred
2004-09-11, 20:58
4-6 bygger mycket mer, 8-10 e fan rehab :cool: nää men för dom flesta så är det lågrepps som funkar bäst.
Jasså därför alla stora killar kör med rätt många reps, okej :thumbup:

Bjorne
2004-09-11, 21:50
Jasså därför alla stora killar kör med rätt många reps, okej :thumbup:"Alla" stora killar kanske kör med steorider :)

Magnus Samuelsson brukar väl avsluta sista settet med 2 reps :)

cez
2004-09-12, 01:09
Vad jag förstått är det att utmatta musklerna det går ut på.. På vissa övningar är det omöjligt att utmatta muskeln till max med få reps, t ex får du mer ut på att först köra lågrep-set sen sänka vikten och pumpa ut sista musten på en lägre vikt =) Så gör jag.. Funkar utmärkt, då man får rejält med pump enligt mig

Stab
2004-09-12, 01:44
Men oftast hör man att 8-10 bygger bäst. Men du hävdar annat alltså. Hmm. Intressant.

Och ni andra: Visst att ni kör allt mellan 4 och 15 det var inte det jag frågade, utan hur ni tycker 4-6 bygger massa i förhållande till 8-10. Aight? Vad tycker ni? Eller blandar ni så friskt att ni inte kan avgöra?

Att man hör att 8-10 bygger bäst är inte nått jag hört iaf, lågreppande har iaf enligt studier fungerat bäst på mest antal folk det är om man då kollar på den sidan av det. Sedan finns det ju många som tror att man "formar" muskeln på 8-10 att man bryter ner muskeln och när det sedan byggs upp så är den mer avlång/uthållig och detta är totalt fel eftersom du inte kan ändra hur en muskel är uppbyggd, det man föds med föds man med och går ej att ändra. Det är väl indivduellt vilket ens kropp reagerar bäst på men jag kan lught säga att flest personer reagerar bäst på 4-6 gentemot 8-10.
:cool:

Stab
2004-09-12, 01:48
Jasså därför alla stora killar kör med rätt många reps, okej :thumbup:

Det kan jag juh säga att så ligger det inte till :thefinger det är ju ganska logiskt oxo eftersom människan anpassar sig efter förhållanden man lever i och då om kroppen får en viss tyngd så måste den ju anpassa sig och växa för att klara av det, och kör du då lägre rep och högre tyngd måste muskeln utveckla sig snabbare men men kanske inte alltid funkar så i praktiken.. men iaf mest av gångerna.

z_bumbi
2004-09-12, 07:54
Själv kör jag med ett tempo på 4-0-1, eller 3-0-1 och som lägst 6 reps och som högst 12, därefter är det dags att höja vikten.

På alla övningar?

Joachim B
2004-09-12, 09:35
På alla övningar?

På ben lägger jag in ett set på 20 reps (breathing squat) var tredje träningspass. Och på vaderna just nu håller jag ett 5-15-1 tempo. Annars, ja.

Dock kör jag med Rest-Pause + static hold fr.o.m. 1 sept, men tempot är fortfarande 4-0-1, eller 3-0-1 på samtliga reps. Inget för egot direkt, det är tungt!
Arbetssetet kan se ut som följande: 6-12 reps (till failure), vila 15 sek, så många reps det går igen, vila 15 sek, så många reps det går igen, vila 15 sek, static hold cirka 20-30 sek. Vila 1 min. Viktbelastad extrem stretching 60 sek. Klar - nästa muskelgrupp... Växer man inte av detta kan man lika bra satsa på chack.

Karl_alfred
2004-09-12, 11:49
"Alla" stora killar kanske kör med steorider :)

Magnus Samuelsson brukar väl avsluta sista settet med 2 reps :)

Det har ju kanske inte riktigt med saken att göra. Sen är inte MS en byggare!

Karl_alfred
2004-09-12, 11:51
Det kan jag juh säga att så ligger det inte till :thefinger det är ju ganska logiskt oxo eftersom människan anpassar sig efter förhållanden man lever i och då om kroppen får en viss tyngd så måste den ju anpassa sig och växa för att klara av det, och kör du då lägre rep och högre tyngd måste muskeln utveckla sig snabbare men men kanske inte alltid funkar så i praktiken.. men iaf mest av gångerna.

Häpp inte. Kolla på t ex. alla filmer på bb, kanske inte en källa man ska förlita sig på till 100% men där ligger de ytterst sällan uner 8-10 reps! Sen kan du kolla de stora byggarna på ditt gym, så ligger inte de och maxar eller kör 3:or heller utan ligger oxå runt 10 reps.

scudmissile
2004-09-12, 12:04
När jag tänker efter har jag nog aldrig sätt någon av de stora killarna på mitt gym köra mindre än 10 reps.

Vad det nu har med saken att göra :)

z_bumbi
2004-09-12, 13:15
På ben lägger jag in ett set på 20 reps (breathing squat) var tredje träningspass. Och på vaderna just nu håller jag ett 5-15-1 tempo. Annars, ja.

Dock kör jag med Rest-Pause + static hold fr.o.m. 1 sept, men tempot är fortfarande 4-0-1, eller 3-0-1 på samtliga reps. Inget för egot direkt, det är tungt!
Arbetssetet kan se ut som följande: 6-12 reps (till failure), vila 15 sek, så många reps det går igen, vila 15 sek, så många reps det går igen, vila 15 sek, static hold cirka 20-30 sek. Vila 1 min. Viktbelastad extrem stretching 60 sek. Klar - nästa muskelgrupp... Växer man inte av detta kan man lika bra satsa på chack.

Då vill jag se dina marklyft någon gång, att köra 3 eller 4 sekunder negativt i marken låter som ett bra sätt att dra på sig en skada. Du begränsar ju förövrigt arbetsvikten i just marken något enormt med sådant tempo.

Att vila 15 s låter som ett bra sätt att dra på sig mjölksyra utan att bli starkare förövrigt men det kanske är målet?

ivandrago
2004-09-12, 13:33
Häpp inte. Kolla på t ex. alla filmer på bb, kanske inte en källa man ska förlita sig på till 100% men där ligger de ytterst sällan uner 8-10 reps! Sen kan du kolla de stora byggarna på ditt gym, så ligger inte de och maxar eller kör 3:or heller utan ligger oxå runt 10 reps.
I princip alla bb-filmer spelas in några veckor före eller efter tävling. Inte många som kör tungt då.

Själv kör jag aldrig över 8 reps på tunga övningar där man kan ta i.

Karl_alfred
2004-09-12, 13:49
I princip alla bb-filmer spelas in några veckor före eller efter tävling. Inte många som kör tungt då.

Själv kör jag aldrig över 8 reps på tunga övningar där man kan ta i.
Tvivlar dock på att de på gymen alltid kör någon vecka innan sm.

Joachim B
2004-09-12, 15:59
Då vill jag se dina marklyft någon gång, att köra 3 eller 4 sekunder negativt i marken låter som ett bra sätt att dra på sig en skada. Du begränsar ju förövrigt arbetsvikten i just marken något enormt med sådant tempo.

Marklyft är självklart ett undantag, men där kör jag fortfarande kontrollerat och inget mes med att släppa ned vikterna. Tempot ligger ungefär på 2-1-1.

Att vila 15 s låter som ett bra sätt att dra på sig mjölksyra utan att bli starkare förövrigt men det kanske är målet?

Har du aldrig kört Rest Pause Set någongång? Det är grymt effektivt. Nog fan gör det ont och ger lite pump, men får du mjölksyra av detta är det nog chack som gäller. ;)

z_bumbi
2004-09-12, 16:41
Marklyft är självklart ett undantag, men där kör jag fortfarande kontrollerat och inget mes med att släppa ned vikterna. Tempot ligger ungefär på 2-1-1.

Mes? Kom över till ASK en lördag mellan 2-4 och upprepa det högt några gånger.. :D

Har du aldrig kört Rest Pause Set någongång?

Jo långt innan jag visste att det fanns något som kallades det.


Det är grymt effektivt. Nog fan gör det ont och ger lite pump, men får du mjölksyra av detta är det nog chack som gäller. ;)

12 reps vila 15 s kör max antal igen som kanske blir 3-4, vila 15 s, kör 2-3 till. Får du inte mjölksyra av det så är det något som är fel..
Lägger du på statiskt arbete efter så blir det väl ännu värre.

Joachim B
2004-09-12, 16:54
Mes? Kom över till ASK en lördag mellan 2-4 och upprepa det högt några gånger.. :D

Haha, jag tränar inte för explosiv styrka, utan för muskeltillväxt.


12 reps vila 15 s kör max antal igen som kanske blir 3-4, vila 15 s, kör 2-3 till. Får du inte mjölksyra av det så är det något som är fel..
Lägger du på statiskt arbete efter så blir det väl ännu värre.

Varken jag eller någon annan som jag känner får mjölksyra av denna typ av träning. Däremot är man nästintill död efter setet, men det är vad det handlar om och tillväxten blir därefter - grym! :D

Callek
2004-09-12, 21:57
I snitt kör jag väl 9 reps, brukar gå i perioder. Men då jag även tränar judo är det ganska värdelöst för mig att köra skittungt och färre reps.

z_bumbi
2004-09-13, 05:22
I snitt kör jag väl 9 reps, brukar gå i perioder. Men då jag även tränar judo är det ganska värdelöst för mig att köra skittungt och färre reps.

Det är väl då du bör köra färre reps och tungt för att ha nytta av styrkan i judon?

Shadow Warrior
2004-09-13, 14:57
I princip alla bb-filmer spelas in några veckor före eller efter tävling. Inte många som kör tungt då.


Lee Priest har hävdat att han kör lägre reps än dom flesta andra byggare och han kör 6-8.... ;)

Yooo
2004-09-13, 18:28
Antal reps är väll endå inget bra sätt att "mäta" träningen på. Det är väll tiden som muskeln "stressas" och överbelastas som räknas i slutändan?

När jag kör tillexempel hantelpress så tar jag tid och ser till så varje set tar 60 - 70 sekunder och kör extremt strikt och långsamt i den negativa fasen.

Shadow Warrior
2004-09-13, 19:40
Antal reps är väll endå inget bra sätt att "mäta" träningen på. Det är väll tiden som muskeln "stressas" och överbelastas som räknas i slutändan?

När jag kör tillexempel hantelpress så tar jag tid och ser till så varje set tar 60 - 70 sekunder och kör extremt strikt och långsamt i den negativa fasen.

Låter bra det... men.... 60-70sec är ju lite för mycket för axlar och bröst.... för mej iallafall.... 30-50 tycker jag är mer lämpat...

dared
2004-09-13, 19:50
Som någon sa är ju BB-filmer oftast ngra veckor innan tävling, för att de ska kunna flexa o sånt i videon osso :) då är det ju klart att dem inte kör lågreps.

Kul och skada sig innan tävling liksom, inte vidare hett. De har även kört så jäkla länge, så de klarar en enorm vikt, och skulle de köra låga reps skulle de nog skada sig förr eller senare, eftersom de inte har den striktaste formen på övningar oftast.. många har även kört mycket lågreps i början av kariären, och nu när de kört såpass länge och kommit upp i enorm vikt på övningarna kör dem lite lättare o fler reps, tycker det är rätt logiskt..

bara min teori, har inga bevis eller speciellt insatt i bb ...

dared
2004-09-13, 19:51
Det är väl då du bör köra färre reps och tungt för att ha nytta av styrkan i judon?


Håller med, har kört judo, och visst behöver man uthållighet, men styrkan är ju främst explosiv, när man kastar och så...

Slartibartfast
2004-09-17, 20:19
Lågrepsträning verkar inte vara något för mig om man ser till massa- och styrkeökningar. Förra veckan gjorde jag 140 kg x 5, sedan 135 kg x 5 och slutligen 135 kg x 4 i böj. Idag gjorde jag 142 kg x 3 (knappt), 135 x 6, 135 x 4 och slutligen 125 x 5 (jag brukar annars göra tior på 125) Inga ökningar med andra ord. Jag fortsätter att bli svagare.

Dessutom har jag förlorat en cm på låren. :insane: :insane:

Jag svettas dock betydligt mindre av lågrepsträning så jag ska köra på några veckor till som variation. Annars kan jag nog lugnt konstatera att lågrepsträning är åt helvete.

Jag är på åt helvete dåligt humör ikväll! Då jag bulkar så är det bara magen som växer och då jag deffar så är det bara armarna och benen som minskar!

Overload
2004-09-20, 21:55
Jag kör för tillfället 4-6 reps. En del övningar 6-8 reps.
Jag gillar inte att gå över 8 reps på någon övning(undantag vader,mage).
Det är mycket lättare att vara fokuserad och behålla koncentrationen på ett set med 5 reps än et set på 10 reps.

4-8 reps bygger mest massa och styrka för de flesta.

Knäböj
2004-09-20, 22:49
Det är mycket lättare att vara fokuserad och behålla koncentrationen på ett set med 5 reps än et set på 10 reps.
...Och mycket lättare att tappa muskelkontakten när du kör tungt. Inte att glömma.
Kör själv 4-8 reps med mycket goda resultat men som sagt,kräver att man verkligen tänker på vilken muskel man vill stressa...Det skiljer ju lite i vikt på ett 5-repetitionsset än ett på runt 10.

Jense
2004-09-20, 23:34
jag kör alltid fem reps, förutmo när jag kör 3-4 6-10 :D

pellepedal
2004-09-21, 10:58
Att man hör att 8-10 bygger bäst är inte nått jag hört iaf, lågreppande har iaf enligt studier fungerat bäst på mest antal folk det är om man då kollar på den sidan av det. Sedan finns det ju många som tror att man "formar" muskeln på 8-10 att man bryter ner muskeln och när det sedan byggs upp så är den mer avlång/uthållig och detta är totalt fel eftersom du inte kan ändra hur en muskel är uppbyggd, det man föds med föds man med och går ej att ändra. Det är väl indivduellt vilket ens kropp reagerar bäst på men jag kan lught säga att flest personer reagerar bäst på 4-6 gentemot 8-10.
:cool:

Och vilka studier är det? Ingen länk till AST tack!

Jag tror mer på periodisering. Det jag märkt fungerar bäst för mig och mina "träningslärjungar" är mikroperiodisering eftersom vi tränar varje muskel upp till tre gånger i veckan. Första passet 13-15 reps, nästa 10-12 reps, sista passet 8-10 reps. Då får du in periodiseringen som många brukar ha under ett år i en vecka. Dessutom får du en naturlig viktökning på stången från pass till pass.
Detta fungerar väldigt bra på alla som jag testat det på. Både vad gäller styrkeökningar och massaökningar.

Många brukar säga att variation är det bästa, men varför då ligga på samma repsantal i flera månader innan man byter? :confused:

Slartibartfast
2004-10-15, 10:11
Lågrepsträning verkar inte vara något för mig om man ser till massa- och styrkeökningar. Förra veckan gjorde jag 140 kg x 5, sedan 135 kg x 5 och slutligen 135 kg x 4 i böj. Idag gjorde jag 142 kg x 3 (knappt), 135 x 6, 135 x 4 och slutligen 125 x 5 (jag brukar annars göra tior på 125) Inga ökningar med andra ord. Jag fortsätter att bli svagare.

Dessutom har jag förlorat en cm på låren. :insane: :insane:

Jag svettas dock betydligt mindre av lågrepsträning så jag ska köra på några veckor till som variation. Annars kan jag nog lugnt konstatera att lågrepsträning är åt helvete.

Jag är på åt helvete dåligt humör ikväll! Då jag bulkar så är det bara magen som växer och då jag deffar så är det bara armarna och benen som minskar!

Var lite hastig med att döma ut lågrepsträning. Har ökat helt bra på styrkan hittills. Gjorde 145 kg x 5 reps x 2 set igår. :thumbup: Inga underverk kanske, men har man ökat 0 kg senaste året, så är man nöjd med alla ökningar man åstadkommer. Ska fortsätta köra 5-6 reps i böj och 6-8 reps i benpress. Vad gäller massaökningar kan jag inte säga nåt ännu.

Mextreme
2004-10-15, 12:25
Man bör ju lägga till att det är möjligt att göra 15 reps på under 10 sekunder och 3 reps på 20 sekunder. Detta pratar man sällan om men det skiljer sig väldigt mycket när man ser individer på gymmet. Alla anser att de har "normal" hastighet och kör "tungt". Jag tror inte att det är helt avgörande om man gör 5,6 eller 8 reps.
Det är ju lustigt att så många gör 3,5,6 eller 8 reps medan nästan ingen riktar in sig på 4, 7 eller 9 reps. Det verkar för mig ha mycket med tradition att göra. Har aldrig sett någon skriva t.ex. 3 x 7 i ett program.

Karl_alfred
2004-10-15, 12:35
...

z_bumbi
2004-10-15, 12:41
Har aldrig sett någon skriva t.ex. 3 x 7 i ett program.

Det har jag aldrig tänkt på, hädanefter ska jag använda mycket 7:or. :D

Knäböj
2004-10-15, 14:34
Var lite hastig med att döma ut lågrepsträning. Har ökat helt bra på styrkan hittills. Gjorde 145 kg x 5 reps x 2 set igår. :thumbup: Inga underverk kanske, men har man ökat 0 kg senaste året, så är man nöjd med alla ökningar man åstadkommer. Ska fortsätta köra 5-6 reps i böj och 6-8 reps i benpress. Vad gäller massaökningar kan jag inte säga nåt ännu.
Ha tålamod ;) Har du ökat i styrka så smäller det snart till och du börjar växa. Kör tungt ett tag till :devil:

Slartibartfast
2004-10-15, 14:40
Ha tålamod ;) Har du ökat i styrka så smäller det snart till och du börjar växa. Kör tungt ett tag till :devil:

WILL DO! :thumbup:

Slartibartfast
2004-11-03, 09:56
Var lite hastig med att döma ut lågrepsträning. Har ökat helt bra på styrkan hittills. Gjorde 145 kg x 5 reps x 2 set igår. :thumbup:

Var lite hastig med att säga att jag var hastig med att döma ut lågrepsträning.

I förra veckan gjorde jag efter en vilovecka 145 kg x 5 och sen i andra set fick jag till ETT JÄVLA REP på 145 kg. :insane: :furious:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Får en att undra varför man överhuvudtaget fortsätter träna.

Nu har jag grinat färdigt.

Grisen
2004-11-03, 17:11
Var lite hastig med att säga att jag var hastig med att döma ut lågrepsträning.

I förra veckan gjorde jag efter en vilovecka 145 kg x 5 och sen i andra set fick jag till ETT JÄVLA REP på 145 kg. :insane: :furious:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Får en att undra varför man överhuvudtaget fortsätter träna.

Nu har jag grinat färdigt.


Prova att köra nåt sånt här..

Benböj
145x5
145x5
135x5
135x5

D.v.s. du kör två set x 5 ganska tungt sedan sänker du vikten 10 kg och upprepar proceduren.

Börja med att köra två set som du VET att du klarar 2x5 sen ökar du vikten nästa vecka. När du kommit till en punkt där vikten känns väldigt tung, sänker du till nästa vecka, (ca. 5-10 kg) för att köra treor, dvs. 3x3. Sen kör du det några veckor!

Ex. Vecka 1
140x5
140x5
130x5
130x5

Vecka 2
145x5
145x5
135x5
135x5

Vecka 3
150x5
150x5
140x5
140x5

Dessa set gick fruktansvärt tungt!

Vecka 4

140x3
140x3
140x3

Vecka 5

145x3
150x3 (det kändes så lätt på 145 kg)
145x3

Och så vidare...

mystic[-_-]
2004-11-03, 17:24
Det har jag aldrig tänkt på, hädanefter ska jag använda mycket 7:or. :D

Nu ska vi inte klaga på 7:or det är den magiska siffran :D

z_bumbi
2004-11-03, 17:27
I förra veckan gjorde jag efter en vilovecka 145 kg x 5 och sen i andra set fick jag till ETT JÄVLA REP på 145 kg. :insane: :furious:


Efter en vilovecka är det väl ett bra resultat?

Medusa
2004-11-03, 18:33
Bumbi, har du några bilder på dig själv, gärna deffad...Med dina kunskaper och sättet du tillrättavisar många i flera trådar låter det som om du har kunskaperna att vinna olympia...

pellepedal
2004-11-03, 18:40
Bumbi, har du några bilder på dig själv, gärna deffad...Med dina kunskaper och sättet du tillrättavisar många i flera trådar låter det som om du har kunskaperna att vinna olympia...

Du sa just vad många tänkt. Det gäller inte bara Bumbi, utan fler av modsen här...

z_bumbi
2004-11-03, 19:03
Bumbi, har du några bilder på dig själv, gärna deffad...Med dina kunskaper och sättet du tillrättavisar många i flera trådar låter det som om du har kunskaperna att vinna olympia...

??

Pez
2004-11-03, 19:23
Du sa just vad många tänkt. Det gäller inte bara Bumbi, utan fler av modsen här...
Så: "störst" = "kunnigast" > "kunnigast" = "störst" ?

Har inte den här diskussionen varit uppe tidigare? :D

pellepedal
2004-11-03, 19:28
Så: "störst" = "kunnigast" > "kunnigast" = "störst" ?

Har inte den här diskussionen varit uppe tidigare? :D

Nej absolut inte. Men man brukar kunna se på ett ungefär hur vältränad personen är. Vanligtvis brukar det synas till en viss del på hur vältränad en person är om han har något som när hum om vad han håller på med.
Men störst behöver man inte vara bara för man vet mycket.
Vad vet jag. Han kanske inte ens har som mål att bli stor.

Vore bara kul att få lite mer uppfattning om vad ni är för typer.

Pez
2004-11-03, 19:34
Nej absolut inte. Men man brukar kunna se på ett ungefär hur vältränad personen är. Vanligtvis brukar det synas till en viss del på hur vältränad en person är om han har något som när hum om vad han håller på med.
Men störst behöver man inte vara bara för man vet mycket.
Vad vet jag. Han kanske inte ens har som mål att bli stor.

Vore bara kul att få lite mer uppfattning om vad ni är för typer.
FYI så har de flesta av modsen vid tillfällen hängt ut sig här på kollo. :)

Sen vill jag även påtala att kunskap är inte relativt till hur man ser ut i det avseendet att det finns anledningar till att man kanske inte kan träna eller av andra skäl förhindras att bibehålla sin muskelmassa. Så argumentet stupar.
Jag skulle tex gärna lyssna på vad Frank Zane har att säga om träning.. fast han i dagsläget "bara" ser ut som en vältränad medelålders man.

Om man vänder på det så "känner" jag ett flertal som är stora som hus men som inte alls har speciellt "bra koll", dom gör sin grej bara.

King Grub
2004-11-03, 19:37
Inte jag; jag vill ju inte avliva Grubmystiken. Men alla på forumet(och det är väl ett tiotal, kanske) som känner mig vet att jag är mäkta vältränad. Dock inte stor!

Jorgen
2004-11-03, 19:51
Med ert sätt att disskutera är jag mao totalt okunnig när det kommer till träning?
Kul att höra.

//Jörgen

Jense
2004-11-03, 19:59
Med ert sätt att disskutera är jag mao totalt okunnig när det kommer till träning?
Kul att höra.

//Jörgen


tja, vänd på det - vad fan kan medusa. pellerpedal, var fan är dina bilder då?

z_bumbi
2004-11-03, 20:17
Kan ju svara på frågan/frågorna jag också.

Jag har inga deffbilder att lägga ut, när jag var i något så när form hade jag inte en tanke på att ta några bilder då det ju skulle fortsätta att gå bra med träningen och hälsan. Det gjorde det inte...
Det blev iofs en viktminskng efter det på drygt ca 25 kg men att väga en bra bit under 80 kg när man är 1,82 m är fan inte ens värt att dokumentera.
Är man så genuint intresserad av vem jag är i den höga grad att man ställer liknade frågor som ovan så har man redan listat ut vad som hände...

Mina mål med min egen träningen idag är mer hälsoinspirerade samt att jag ska plocka på mig fler övningar, tekniker och metoder så att jag i framtiden får en bredare bas att ev jobba från.
Självklart mår jag inte psykiskt illa om mina taniga armar blir några cm större etc och jag skulle ljuga om jag säger något annat men det är inte längre ett primärt mål.

Jag kan ju ställa liknande frågor tillbaka men det är väl inte så trevligt att få en sådan utmaning som slår tillbaka så jag avstår..

Glen
2004-11-03, 20:22
Du sa just vad många tänkt. Det gäller inte bara Bumbi, utan fler av modsen här...

Du råkade skriva fel i ditt inlägg, det ska stå "fåtal" istället för "många"

Sverker
2004-11-03, 20:37
Du sa just vad många tänkt. Det gäller inte bara Bumbi, utan fler av modsen här...

Bilder ? Jag ser ju fram mot en tuff uppgörelse på scenen vintern 2005 :D

Nu föredrar jag att mörka.

Medusa
2004-11-03, 21:18
tja, vänd på det - vad fan kan medusa. pellerpedal, var fan är dina bilder då?

Ja, vad kan jag Jense? Uppenbarligen en del eftersom träningen går hyfsat bra... :booty: :sleep:

Medusa
2004-11-03, 21:19
Du råkade skriva fel i ditt inlägg, det ska stå "fåtal" istället för "många"
Sluta slicka så mycket röv och våga kritisera lite istället, att slänga råd runtomkring sig kan nästan vilken liten internetbyggare somhelst göra...Som en vän sa, på internet är alla experter och grova som fan...

Medusa
2004-11-03, 21:20
Jag kan ju ställa liknande frågor tillbaka men det är väl inte så trevligt att få en sådan utmaning som slår tillbaka så jag avstår..

Varsågod....Du har mina senaste bilder i fotosektionen... Resultaten på 12 månader...

Jense
2004-11-03, 21:35
Ja, vad kan jag Jense? Uppenbarligen en del eftersom träningen går hyfsat bra... :booty: :sleep:


vad viftar du på röven för. du är inte den enda som växer :thumbup:

Glen
2004-11-03, 21:36
Sluta slicka så mycket röv och våga kritisera lite istället, att slänga råd runtomkring sig kan nästan vilken liten internetbyggare somhelst göra...Som en vän sa, på internet är alla experter och grova som fan...


Haha, där slog ju din vän huvudet på spiken. Undrar varför han sa det till just dig....

Ok, seriöst istället:

För det första:

vad i hela världen skulle jag tjäna på att fjäska för moderatorerna? En burk protein på posten som tack för stödet? Ingenting som jag kan komma på iaf

För det andra:

jag ser inte den nödvändiga kopplingen mellan att veta mycket och att vara biffig/vältränad/stark/vadduvill. Personen i fråga har kanske varit alla dessa men är det inte längre pga skada, sjukdom, motivationsbrist, ålder osv. För det andra så går det faktiskt att kunna mycket utan att någonsin ha varit dessa. jag tycker att det är mer regel än undantag att gyminstruktörer ser ganska otränade ut, men dom kan mest troligt mer än mig ändå. Ett exempel (som inte har med byggning att göra iof) är ju Lars-Tommy, dom grabbarna har väl knappt spelat i division 3 själva

Jorgen
2004-11-03, 21:39
Sluta slicka så mycket röv och våga kritisera lite istället, att slänga råd runtomkring sig kan nästan vilken liten internetbyggare somhelst göra...Som en vän sa, på internet är alla experter och grova som fan...
http://pages.prodigy.net/hauxfan/Signs/Group_19/13.gif

Känner du igen dig själv i den beskrivningen?

//Jörgen

Medusa
2004-11-03, 21:42
Och vilken röv slickar jag isåfall? Inte fan är det din...
Internetbyggare" my ass, jag kanske inte är störst på bygget, but I can hold my own...
En sak till, "råd", det ger jag väldigt sällan nuförtiden om du kollar i trådarna de senaste månaderna... DITTO... :booty:

Jorgen
2004-11-03, 21:44
Varsågod....Du har mina senaste bilder i fotosektionen... Resultaten på 12 månader...
Ok, kritik. Dom bilderna du har tagit är relativt värdelösa när det kommer till att bedömma en fysik då dom inte visar hela fysiken utan endast utvalda delar. Endast två av dom obligatoriska poserna används och inte ens då visas hela posen, dom är fö väldigt dåligt slagna.

Fast vad vet jag, jag är ju en klenis.

//Jörgen

Medusa
2004-11-03, 21:44
Haha, där slog ju din vän huvudet på spiken. Undrar varför han sa det till just dig....


Lägg ut bilder själv istället då jävla *****....Skaffa dig samma resultat på 12 månaders träning...

Off the record...Jag tror inte jag är gud, Mr O, etc, men däremot vet jag vad jag har åstadkommit och kan vara stolt över det...

King Grub
2004-11-03, 21:46
...nästan pinsam läsning. ;)

Medusa
2004-11-03, 21:47
Dom bilderna du har tagit är relativt värdelösa när det kommer till att bedömma en fysik då dom inte visar hela fysiken utan endast utvalda delar. Endast två av dom obligatoriska poserna används och inte ens då visas hela posen, dom är fö väldigt dåligt slagna.
Visst jag slår dåliga poser, och bilderna visar inte hela fysiken, trots det så syns det tydligt att det har hänt en del sen de första bilderna :sleep:

Fast vad vet jag, jag är ju en klenis.
Det har jag aldrig sagt däremot...Taskig självbild? :laugh:

Jorgen
2004-11-03, 21:47
Och vilken röv slickar jag isåfall? Inte fan är det din...
Internetbyggare" my ass, jag kanske inte är störst på bygget, but I can hold my own...
En sak till, "råd", det ger jag väldigt sällan nuförtiden om du kollar i trådarna de senaste månaderna... DITTO... :booty:
Nej, och det är jag tacksam för. Vad jag vet så är det ingen som slickar min röv. Och om det nu mot all förmodan skulle vara någon som skulle vara så evinnerligt korkad så har dom inte ett skit för det.
Vad är du då?
Jag ger råd av ren vänlighet.
Men som sagt, jag är tydligen totalt okunnig.

//Jörgen

Medusa
2004-11-03, 21:47
...nästan pinsam läsning. ;)
Ja, du kanske borde knipa istället... Vart är dina bilder grubben?

Medusa
2004-11-03, 21:50
Vad är du då?En med mer lovande framtid än vad du hade när du var 18... :cheers:

Jag ger råd av ren vänlighet.
Då vet vi...

Men som sagt, jag är tydligen totalt okunnig
Aldrig sagt...

King Grub
2004-11-03, 21:53
Ja, du kanske borde knipa istället... Vart är dina bilder grubben?

Tog du åt dig? Jag trodde inte jag skrev ut något namn. Men det kanske var en automatiskt målsökande kommentar...

Och när övergick tråden till att bli en "Medusas skrytartråd"? Det är faktiskt pinsamt.

Jorgen
2004-11-03, 21:54
Dom bilderna du har tagit är relativt värdelösa när det kommer till att bedömma en fysik då dom inte visar hela fysiken utan endast utvalda delar. Endast två av dom obligatoriska poserna används och inte ens då visas hela posen, dom är fö väldigt dåligt slagna.
Visst jag slår dåliga poser, och bilderna visar inte hela fysiken, trots det så syns det tydligt att det har hänt en del sen de första bilderna :sleep:

Fast vad vet jag, jag är ju en klenis.
Det har jag aldrig sagt däremot...Taskig självbild? :laugh:
Visst, det har hänt en del. Men inget som direkt är chockerande.

Nejdu, taskig självbild är inget som jag lider av.

//Jörgen

King Grub
2004-11-03, 21:57
Vad är du då?En med mer lovande framtid än vad du hade när du var 18... :cheers:


Jag skulle inte vilja ha en sådan framtid... Om man läser dina inlägg är det ju en skrämmande sådan du målar upp. "Jag offrar allt; vänner, osv bla bla". För vad? Hur stor är chans... nej, risken, att du når dit du vill? Satsa hårt? Javisst. Men lite distans. Inte på bekostnad av livet.

Medusa
2004-11-03, 21:57
Och när övergick tråden till att bli en "Medusas skrytartråd"? Det är faktiskt pinsamt
Jag skryter inte, men när andra slår ner på mig och ifrågasätter måste jag få fösvara mig...Mina bilder finns uppe, det du ser är vad som har hänt, jag har inte överdrivit det utan så är det...Glöm sverigementaliteten för en sekund...

Jorgen
2004-11-03, 21:59
Vad är du då?En med mer lovande framtid än vad du hade när du var 18... :cheers:

Jag ger råd av ren vänlighet.
Då vet vi...

Men som sagt, jag är tydligen totalt okunnig
Aldrig sagt...
Tja, nu kände inte jag dig när jag var 18 och inte du mig. Du var ju endast åtta år gammal då. Jag önskar dig lycka och framgång med din framtida tävlingskarriär. Det skall bli ytterst intressant att se dig på scen med dom andra juniorerna.
Ursäkta, då missuppfattade jag ditt inlägg där du antyder att en persons kunskapsnivå speglas i dennes fysik.

//Jörgen

Glen
2004-11-03, 22:01
Lägg ut bilder själv istället då jävla *****....Skaffa dig samma resultat på 12 månaders träning...

Off the record...Jag tror inte jag är gud, Mr O, etc, men däremot vet jag vad jag har åstadkommit och kan vara stolt över det...


Oj shit, här är det bara att hålla nere skallen... Varför i hela världen skulle jag lägga ut bilder på mig själv? Diskussionen rörde sig kring huruvida det är en nödvändighet att vara stor/stark om man skall vara kunnig, inte om dina träningsresultat, mina träningsresultat, eller nåt i den stilen.

Vad gäller den kommentar som du citerade in så var det ett skämt, och det trodde jag skulle framgå men så var det tydligen inte. Du kan väl ta och bemöta det som jag skrev i inlägget istället (förutom den där kommentaren, det har du ju redan gjort). 1.vad skulle jag tjäna på att fjäska för modesen? 2. kan man vara liten/svag men ändå kunnig?

Medusa
2004-11-03, 22:02
Jag önskar dig lycka och framgång med din framtida tävlingskarriär. Det skall bli ytterst intressant att se dig på scen med dom andra juniorerna
Vi får väl se vad som händer...Långt kvar...

Ursäkta, då missuppfattade jag ditt inlägg där du antyder att en persons kunskapsnivå speglas i dennes fysik.
Jag har aldrig tyckt att din fysik är dålig eller liten...Sedan menar jag inte att det fungerar så generellt, utan på internet kan det vara så i vissa fall...

HenrY
2004-11-03, 22:04
Ärligt talat Medusa, hade en hyffsat bra bild av dej innan denna tråd. (Ok, om man tar bort "Jag offrar vänner, familj, mitt liv bla bla bla snacket")
Men du skämmer ju ut dej, vad har hänt med dej på 12 månader??
Du har fått lite muskler, SO?!
Inga underverk kan jag tala om för dej...men varsegod och tro så!

JJ
2004-11-03, 22:07
Ärligt talat Medusa, hade en hyffsat bra bild av dej innan denna tråd. (Ok, om man tar bort "Jag offrar vänner, familj, mitt liv bla bla bla snacket")
Men du skämmer ju ut dej, vad har hänt med dej på 12 månader??
Du har fått lite muskler, SO?!
Inga underverk kan jag tala om för dej...men varsegod och tro så!

Eftersom han inte har en egen identitet försöker han leka Dwag....
och misslyckas rätt kraftigt.

Medusa
2004-11-03, 22:08
Ärligt talat Medusa, hade en hyffsat bra bild av dej innan denna tråd. (Ok, om man tar bort "Jag offrar vänner, familj, mitt liv bla bla bla snacket")
Men du skämmer ju ut dej, vad har hänt med dej på 12 månader??
Jag skämmer inte ut mig, försvarar mig bara från påhoppen...Jag är riktigt trevlig IRL :cheers:

Du har fått lite muskler, SO?! Inga underverk kan jag tala om för dej...men varsegod och tro så
Jag har ALDRIG sagt det heller...

Medusa
2004-11-03, 22:13
Eftersom han inte har en egen identitet försöker han leka Dwag....
och misslyckas rätt kraftigt.
Tack för psykoanalysen Goethe, den hade ingen bidragit med än... :cheers:
Du får väl fråga Dwag om han instämmer :D

JJ
2004-11-03, 22:17
Tack för psykoanalysen Goethe, den hade ingen bidragit med än... :cheers:
Du får väl fråga Dwag om han instämmer :D

Det gör han säkert.

Knäböj
2004-11-03, 22:31
Varsågod....Du har mina senaste bilder i fotosektionen... Resultaten på 12 månader...
ALLA som lägger manken till sitt första träningsår växer rätt så ordentligt,jag har själv gått upp sisådär 13-15kg sen årsskiftet. JAHA? Du är inget genetiskt mirakel...Du har dessutom redan lyckats sabba axlarna.
Välkommen tillbax om ett par år då du får börja jobba lite för dina ökningar (om de nu kommer...) o vem vet,kanske axlarna växt ut på dig då. För fan Medusa skärp dig lite...Pinsamt...

Halldin
2004-11-03, 22:37
Som en vän sa, på internet är alla experter och grova som fan...
Inte för att vara den som är den, men du gav råd om diverse ultimata program till nybörjare när du själv bara hade tränat i 2-3 månader.

Löjtnant Blank
2004-11-03, 22:42
Och jag som hade bestämt mig för att sluta läsa i träningsforumet för att det var så tjatigt och tråkigt. Silly me. Det här är ju underhållning! Var är popcornen? Var är Garnax?

slakker
2004-11-03, 23:04
Fan grabbar, jag som hade tänkt använda tråden till nåra seriösa frågor... :furious:

Knäböj
2004-11-03, 23:06
Fan grabbar, jag som hade tänkt använda tråden till nåra seriösa frågor... :furious:
Fråga på du ;)
Det får nog plats ska du se.../

Grahn
2004-11-03, 23:17
Hmmmm vad håller ni på med egentligen Pelle och Medusa? Skärp er träningsforumet är ingen syförening så sluta prata massa strunt!

Jense
2004-11-03, 23:22
medellåga reps.

jag tycker det bygger skitbra. även psyket, då man för mer vikt snabbare än med 8-10. ja jag gör det iaf.


sen beror det lite på antal set, och speciellt på intensiteten.





tänk stort. det går som smort.
Lyft tungt, ta det lungt

z_bumbi
2004-11-04, 08:45
Varsågod....Du har mina senaste bilder i fotosektionen... Resultaten på 12 månader...

Bilderna har ju redan Jörgen diskuterat, så nu tar vi sambandet mellan resultat och kunskap som du tydligen tycker att det finns?

Hit i vad? 3 månader? Du växte massor och det var det bästa programet i världen.

Sk högreps i en period. Kom du någonsin igång med det här? Du tänkte gå från HIT till schema a la Arne på en gång utan en längre övergångsperiod vilket tyder på stor träningskunskap.

HST. Helt plötsligt är det bäst?

Numera är det väl uppföljaren till Bulgarian Burst som gäller?

Allt på drygt ett år, ett stort bevis för att man som nybörjare växer av nästan vilken träning som helst.

Dock har du lyckats med den stora bedriften att få en axelskada under den här tiden vilket också det är starkt jobbat. :thumbup:

Förövrigt har jag ingen aning om varför du som inte ens deltog i den här tråden helt plötsligt fick för dig att skriva ett inlägg som inte tillför tråden ett dugg? Vill du förklara det kanske?

Knäböj
2004-11-04, 11:29
Bilderna har ju redan Jörgen diskuterat, så nu tar vi sambandet mellan resultat och kunskap som du tydligen tycker att det finns?

Hit i vad? 3 månader? Du växte massor och det var det bästa programet i världen.

Sk högreps i en period. Kom du någonsin igång med det här? Du tänkte gå från HIT till schema a la Arne på en gång utan en längre övergångsperiod vilket tyder på stor träningskunskap.

HST. Helt plötsligt är det bäst?

Numera är det väl uppföljaren till Bulgarian Burst som gäller?

Allt på drygt ett år, ett stort bevis för att man som nybörjare växer av nästan vilken träning som helst.

Dock har du lyckats med den stora bedriften att få en axelskada under den här tiden vilket också det är starkt jobbat. :thumbup:

Förövrigt har jag ingen aning om varför du som inte ens deltog i den här tråden helt plötsligt fick för dig att skriva ett inlägg som inte tillför tråden ett dugg? Vill du förklara det kanske?
Klockrent...

pellepedal
2004-11-04, 11:37
Hmmmm vad håller ni på med egentligen Pelle och Medusa? Skärp er träningsforumet är ingen syförening så sluta prata massa strunt!

Men hallå!
Här drar vi flera över en kam.
Allt jag har gjort är att jag höll med Medusa om att det vore kul att se bilder på moderatorerna, eftersom en del av er verkar ha stor kunskap om träning och kost, och det vore kul att se hur och om ni omsatt teorin i praktiken.
Jag tror det är fler här undrar vilka ni moddar är egentligen, eller?

Jag vill inte ha ut för att Medusa får fnatt i bland.
Skärp dig nu Grahn!

Sverker
2004-11-04, 11:45
Finns det någon som helst koppling mellan kunskap och fysik :confused:


Nej ! Det finns det inte.

Fysiken man har är ett resultat av vad man gör med den.
Att ha kunskap ökar möjligheten att påverka sin fysik.
Med kunskap kan man skapa sin fysik inom de ramar naturen gett en.



"Mannen som bryter sig ur klippan" är symbolen för någon som bryter sig ur okunskapen och når insikt:

http://www1.ldc.lu.se/umil/rund/g.html

Inte en helt okänd staty för oss som har anknytning till Lund.

pellepedal
2004-11-04, 11:52
pellerpedal, var fan är dina bilder då?

Sök bland medlemsbilderna. Det finns några gamla bilder där.
Jag lovar att slänga upp nya om du ger mig en ny kamera.

pellepedal
2004-11-04, 12:03
Finns det någon som helst koppling mellan kunskap och fysik :confused:


Nej ! Det finns det inte.

Fysiken man har är ett resultat av vad man gör med den.
Att ha kunskap ökar möjligheten att påverka sin fysik.
Med kunskap kan man skapa sin fysik inom de ramar naturen gett en.

Det behöver inte finnas nån koppling.
Men hänger man på det här forumet kan man nog anta att man brukar träna och är ganska intresserad av träning.
Om man dessutom är moderator (vet ej på vilka grunder man blir moderator här), kan jag anta att man har ganska bra koll på läget vad gäller det som (ska) diskuteras här, bl.a. träning.

Om man tränar och dessutom vet en del om träning, anser jag att man åtminstone har första steget till sitt mål fixat.

PS: Det går utmärkt att bygga på medellåga reps.

HenrY
2004-11-04, 13:14
Om man tränar och dessutom vet en del om träning, anser jag att man åtminstone har första steget till sitt mål fixat.


Jomen nu måste man ju se till vilka målen är?!
Ta t.ex. Grub, han har kunskapen till att bli en riktigt bra byggare, kan allt om kost och näring, träning mm.
Men vill han bli en byggare?? NEJ, han vill ha en sjysst muskelmassa samtidigt som han har låg fett % och en grym kondition.
Samtidigt vill han gärna vill hjälpa folk här på forumet att nå sina mål, vilket kanske är att bli riktigt muskulös.
Du verkar anta att har man kunskapen om vad som är bäst för att bygga muskler, så vill man också bli en byggare.

RobbeliRobban
2004-11-04, 13:16
Ännu en släng -upp- bilder- då- för- fan- din- jävla- sparris, jag- e- själv- grov- som- en-preppad- valross!tråd. :thumbup: Underbart, kul att motsatt sidan använder sig av de andras taktik.

Men kunskap och fysik har inget gemensamt. Ser ni på tyngdlyftning ibland? Kolla in när lyftarcoacherna syns i bild, genomgående gubbkroppar med svällbuk och spagettilemmar, förmodligen inte kapabla att stöta ens 50kg. Men troligtvis besitter de en ganska stor kunskap annars hade de inte coachat och tränat atleter i ett OS.

Samma förhållande ser man ofta på gymmen (som någon tidigare nämnt) PTs med en fysik som påminner om en nybörjar strandraggare, men ändå med en stor mängd kunskap.

Om jag får skryta lite kan jag nog våga påstå att jag tror att jag bänkar mer än vad både Z_Bumbi, Emmzan och Allan (Våra mer lyftarintresserade mods) gör, vet jag mer om bänkpress då? Nej knappast. Heck, jag tror jag bänkar mer än Stahlberg med, alltså kan jag ta hans jobb då?

Jag äter säkert 2000 kcal/dag mer än vad King Grub äter, alltså dwarfar jag honom när det gäller kunskap om mat? Absurt, inte sant?

Grisen
2004-11-04, 13:43
Ännu en släng -upp- bilder- då- för- fan- din- jävla- sparris, jag- e- själv- grov- som- en-preppad- valross!tråd. :thumbup: Underbart, kul att motsatt sidan använder sig av de andras taktik.

Men kunskap och fysik har inget gemensamt. Ser ni på tyngdlyftning ibland? Kolla in när lyftarcoacherna syns i bild, genomgående gubbkroppar med svällbuk och spagettilemmar, förmodligen inte kapabla att stöta ens 50kg. Men troligtvis besitter de en ganska stor kunskap annars hade de inte coachat och tränat atleter i ett OS.

Samma förhållande ser man ofta på gymmen (som någon tidigare nämnt) PTs med en fysik som påminner om en nybörjar strandraggare, men ändå med en stor mängd kunskap.

Om jag får skryta lite kan jag nog våga påstå att jag tror att jag bänkar mer än vad både Z_Bumbi, Emmzan och Allan (Våra mer lyftarintresserade mods) gör, vet jag mer om bänkpress då? Nej knappast. Heck, jag tror jag bänkar mer än Stahlberg med, alltså kan jag ta hans jobb då?

Jag äter säkert 2000 kcal/dag mer än vad King Grub äter, alltså dwarfar jag honom när det gäller kunskap om mat? Absurt, inte sant?

Du satte pricken över i:et!


:thumbup:

Kul tråd för övrigt..

Grahn
2004-11-04, 14:02
Men hallå!
Här drar vi flera över en kam.
Allt jag har gjort är att jag höll med Medusa om att det vore kul att se bilder på moderatorerna, eftersom en del av er verkar ha stor kunskap om träning och kost, och det vore kul att se hur och om ni omsatt teorin i praktiken.
Jag tror det är fler här undrar vilka ni moddar är egentligen, eller?

Jag vill inte ha ut för att Medusa får fnatt i bland.
Skärp dig nu Grahn!

Skärpa mig? Skärp DIG! Varenda tråd Medusa får hybris i börjar med att du och/eller MC backar upp.

Foton på mig kommer kanske om jag känner för det någon gång, känns kanske dummt att lägga ut foron då man fått vissa hot dock. Men varför behöver jag förklara mig för dig?

Slartibartfast
2004-11-04, 14:08
Efter en vilovecka är det väl ett bra resultat?

Nä, man ska ju vara starkare efter en vilovecka. Nu skiter jag i alla fall i knäböj och kör uteslutande benpress. Mina ben har blivit mindre sen jag började med knäböj, så ska se om de växer igen nu när jag slopar böjarna.

Grahn
2004-11-04, 14:10
Nä, man ska ju vara starkare efter en vilovecka. Nu skiter jag i alla fall i knäböj och kör uteslutande benpress. Mina ben har blivit mindre sen jag började med knäböj, så ska se om de växer igen nu när jag slopar böjarna.

Inte alltid, första passet efter en viloperiod tycker jag man är svagare och allt känns ostabilt. Förvisso är en vecka inte så lång tid men perioden kan ju variera även om fenomenet är detsamma.

Slartibartfast
2004-11-04, 14:14
Inte alltid, första passet efter en viloperiod tycker jag man är svagare och allt känns ostabilt. Förvisso är en vecka inte så lång tid men perioden kan ju variera även om fenomenet är detsamma.

Du kan ha rätt. Sög gjorde det i alla fall. :(

edit: Körde ett pass utan knäböj i morse. Det kändes väldigt bra och jag fick en ryslig kontakt med musklerna. :thumbup: Har slopat MAX-OT principerna, utan kör mest 6-10 reps för ben nu.

Slartibartfast
2004-11-04, 14:15
Jag skulle tex gärna lyssna på vad Frank Zane har att säga om träning.. fast han i dagsläget "bara" ser ut som en vältränad medelålders man.

han har ju å andra sidan bevisligen VARIT världens grymmaste. Han vet säkert vad han talar om.

Nu tycker jag vi alla slutar kapa min gnälltråd. :MrT:

drkrupp
2004-11-04, 16:39
Körde ett pass utan knäböj i morse. Det kändes väldigt bra och jag fick en ryslig kontakt med musklerna. :thumbup: Har slopat MAX-OT principerna, utan kör mest 6-10 reps för ben nu.

Hur har du kört innan? Har du provat 15-20 reps? Jag gav ju också upp knäböj (tillfälligt) för några veckor sedan, till förmån för benpress. Förra passet blev 3 set 7-11 reps, sedan av med en del vikt och körde 20 reps. Fick mer träningsvärk än på flera månader. Sådär att det känns utan att man tänker på det.
:thumbup:

Slartibartfast
2004-11-05, 08:28
Hur har du kört innan? Har du provat 15-20 reps? Jag gav ju också upp knäböj (tillfälligt) för några veckor sedan, till förmån för benpress. Förra passet blev 3 set 7-11 reps, sedan av med en del vikt och körde 20 reps. Fick mer träningsvärk än på flera månader. Sådär att det känns utan att man tänker på det.
:thumbup:
Har nog funderat på att köra lite högreps. Kanske experimenterar lite i framtiden.

ops
2004-11-06, 09:52
Detta funkar för mig(rent muskulärt) övn1. 4-6reps övn 2, 8-10reps, övn3. 12-15reps. sen finns det ett otal andra parametrar, men exprimentera och se vad som funkar, jag körde ett tag 1X75-100reps/3-4övn/kroppsdel, funkade oxå fantastiskt bra.

mentzer
2004-11-06, 10:13
Du kan ha rätt. Sög gjorde det i alla fall. :(

edit: Körde ett pass utan knäböj i morse. Det kändes väldigt bra och jag fick en ryslig kontakt med musklerna. :thumbup: Har slopat MAX-OT principerna, utan kör mest 6-10 reps för ben nu.

Vilka MAX-OT-principer har du slopat? Maximal överbelastning?

Baan
2004-11-06, 11:35
brukar sällan köra mer än 8 reps på knäböj/marklyft/bänkpress, dock är målet alltid att köra så hoppas tungt att jag klarar ca 8 reps, ibland blir det visserligen bara 5 men det får man ta :)

har testat att köra 4-5 reps på allting och tungt som fan, det funkade väl bra på marklyft och ben, resten njaa... tycker inte dte gav mycket massa heller, mest att man blev djävligt bra på att köra få reps (och kanske starkare egentligen ockås på att maxa?).. föredrar i vilket fall att hålla mig runt 8 reps i princip på allt

Slartibartfast
2004-11-06, 12:15
Vilka MAX-OT-principer har du slopat? Maximal överbelastning?

Nja, slopat och slopat. Jag kör inte strikt 4-6 reps längre. Det var det jag menade.

edit: för övrigt tror jag inte att det har någon som helst praktisk betydelse ifall man gör 6 eller 8 reps. Ökar man inte på 8 reps så inte fan börjar man öka bara för att man sänker till 6 reps. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag kör som det känns bäst.

pellepedal
2004-11-06, 15:08
brukar sällan köra mer än 8 reps på knäböj/marklyft/bänkpress, dock är målet alltid att köra så hoppas tungt att jag klarar ca 8 reps, ibland blir det visserligen bara 5 men det får man ta :)

har testat att köra 4-5 reps på allting och tungt som fan, det funkade väl bra på marklyft och ben, resten njaa... tycker inte dte gav mycket massa heller, mest att man blev djävligt bra på att köra få reps (och kanske starkare egentligen ockås på att maxa?).. föredrar i vilket fall att hålla mig runt 8 reps i princip på allt

Pröva köra ca 20 reps i knäböjen, så ska du få se på saker. Gärna tunga breathing squats.
Jobbigt, men effektivt. :thumbup:

Baan
2004-11-06, 23:29
har testat 20 reppare, var väl okej men inget jag känner att jag måste köra om inom en snart framtid. Har inte som mål att må så illa som möjligt när jag kör ben :)

pellepedal
2004-11-07, 11:42
De är jobbiga och man mår illa, men de brukar få igång benen att växa väldigt bra med.

Nothing in life is for free, vet du. Speciellt inte stockar till ben. De gör ont att få.

Baan
2004-11-07, 13:32
visst, men att man ska döda sig själv för att träna upp benen anser jag vara en myt, det jag menade med att målet är inte att må så illa som möjligt...
just nu är prioriteten att komma upp i lite i vikt på böjen så några 20-reppare är det inte tal om än i vilket fall ;)