handdator

Visa fullständig version : behöver hjälp med bicepsträningen


Big_Vik
2004-09-11, 13:44
Precis som rubriken lyder behöver jag hjälp med denna ytterst vitala muskelgrupp. :smokin:

problemet ligger i handleder/underarmar. Får grym pump i underarmarna och ont i handlederna. jag har läst flera inlägg/trådar om detta men adlrig sett ett tisp som hjälpt riktigt bra. har väldigt svagt grepp också ska jag tillägga, kan det höra ihop? :em:

so plz help me build em biceps! ;)

edit: ska lägga in mitt schema med:
Månd. Bröst, vader,mage
Tisd. Rygg, baksida lår, holdisar med hantlar för greppet
onsd.
torsd. Axlar, triceps, holdisar med hantlar
fred. Biceps, underarmar, framsida lår.
helgen: vila. kör lite kondition med

King Grub
2004-09-11, 13:48
Jag skulle tränat upp greppstyrkan och underarmarna separat och använt dragremmar i bicepsövningarna tills ovanstående hunnit ikapp.

Big_Vik
2004-09-11, 13:50
Jag skulle tränat upp greppstyrkan och underarmarna separat och använt dragremmar i bicepsövningarna tills ovanstående hunnit ikapp.
då blir väl följdfrågan, hur.? Kolla min edit i första inlägget, ser det bra ut för greppet? underarmsträningen består av omvända curls som ofta supersettas med nån bicepsövning, mest hammercurl. har nyss börjat med handledscurl bakom ryggen med, körs paralellt med uppvärmningen i böjen för att spara tid.

har iofs. bara kört seriös grepp och underarmsträning 2 veckor nu. men när börjar man märka av resultaten?

Jorgen
2004-09-11, 13:52
Du kramar förmodligen för hårt om stången/hantlarna.

//Jörgen

Big_Vik
2004-09-11, 13:53
Du kramar förmodligen för hårt om stången/hantlarna.

//Jörgen

Jag försöker tänka på det där, men det kan väl omöjligt bara vara det som spökar.??

Jorgen
2004-09-11, 13:56
Jag försöker tänka på det där, men det kan väl omöjligt bara vara det som spökar.??
Det hänger säkert ihop med ditt svaga grepp. Därför så kramar du hårt om stången/hantlarna. Det är min gissning.

//Jörgen

Big_Vik
2004-09-11, 13:58
jorgen: tack för din synpunkt, ska försöka tänka på. Jag vet att det finns folk som varit i samma situation, träd fram så vi kan byta erfarenheter :)

Zodd
2004-09-11, 14:03
Kör väldigt strikt och sänk vikten långsamt (ca 4sek) i den negativa fasen, då kan du använda mindre vikt.

Löjtnant Blank
2004-09-11, 14:08
Kör väldigt strikt och sänk vikten långsamt (ca 4sek) i den negativa fasen, då kan du använda mindre vikt.
Varför ska han sträva efter att använda mindre vikt?

F-$
2004-09-11, 14:14
Om du får ont i handlederna/underarmarna när du kör curls så prova att köra negatift på handleds curls ! det sa docktorn till mig att göra, håller på nu och det tycks funka

Löjtnant Blank
2004-09-11, 14:25
Mitt grepp är inte heller det bästa (milt uttryckt). Av egen erfarenhet skulle jag råda dig till att överbelasta biceps rejält. Greppa ett par tunga hantlar som du klarar 4-6 reps med (använd gärna dragremmar, som sagt) och fuska kontrollerat (det är lättare att visa än att förklara i skrift hur du "fuskar kontrollerat", men du får gärna gunga upp vikten en smula. Vad du däremot inte ska göra är att "vika in" hanteln mot mitten av kroppen, handflatorna ska hellre vara vända rakt framåt. Typ, ungefär, liksom).

Zodd
2004-09-11, 15:01
Varför ska han sträva efter att använda mindre vikt?

Så det blir mindre belastning på handlederna.

Arne Persson
2004-09-11, 15:10
Jag kör alltid greppet innan biceps.

Löjtnant Blank
2004-09-11, 15:12
Så det blir mindre belastning på handlederna.
Med en sådan inställning kommer man ingen vart. Resten av kroppen ska inte behöva lida för att greppet är svagt.

I andra övningar då - lätt och strikt där också? Ska han akta sig för de tunga vikterna resten av livet?

Zodd
2004-09-11, 15:29
Med en sådan inställning kommer man ingen vart. Resten av kroppen ska inte behöva lida för att greppet är svagt.

I andra övningar då - lätt och strikt där också? Ska han akta sig för de tunga vikterna resten av livet?

Det går nog att överbelasta biceps med strikt träning också, annars är fler reps ett annat sätt att få ner vikten.

Chins för biceps är också ett alternativ.

Big_Vik
2004-11-05, 23:29
Hejhej. Bumpar denna med anledningen av dagens bicepspass. Gjorde helt enkelt förjävligt ont och jag kunde inte slutföra. Kan benhinneinflammation yttra sig på båda armar samtidigt? :confused:
Varför kunde jag efter bices och triceps ändå som vanligt köra omvänd curl och curl bakom ryggen för underarmarna utan besvär. Är det underarmarna som inte gillar stångcurl-vikten, jag kör ju inte ens 5 kg under med omvänt grepp? Alltså bicepscurl ca 35 kg träningsvikt. (skratta ni bara!) och underarmar därefter kör jag på 27-30 kg.

skrev i denna tråd om mitt kassa grepp och tror att dessa kan ha något med varann att göra. tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32464

Har beställt dragremmar som jag får hem på tisdag. på vilket sätt skulle detta kunna hjälpa curlen?

Viktigt tillägg: har haft detta sålänge jag kan minnas. Körde ingen separat armträning på hela sommaren, men tro på fan om det inte var värre första armpasset i höst? :insane:

"No pain - No gain"?
Men för mycket pain är jobbigt! :(

jim
2004-11-06, 00:47
att krama stången för hårt är ett vanligt misstag! vet inte vad du kör med idag men testa med ez-stång! den ligger lättare i handen jag har övat in en lagom vinkel på handleden för att inte behöva hålla alls hårt om stången när jag curlar, det har oxå helt eliminerat min smärta jag tidigare led av!

scudmissile
2004-11-06, 00:53
Jag får också sjuk pump i underarmarna och bland ont av hantelcurl och stångcurl om stängerna är tjocka, är de tunna så är det lungt. Jag e rätt säker på att det beror på att jag har relativt små händer och ju större yta jag ska greppa runt desto tyngre för greppet.

Legance
2004-11-06, 02:09
dragremmar i bicepövningar? så klen kan ingen vara i greppet? :> krävs ju knappast mkt greppstyrka för köra bicep :> själv kör ja remmar bara i chins/marklyft och hantelrodd

Tigerkotten
2004-11-06, 03:11
lider me dig big_vik

har problem själv, ska ringa naprapat eller vad det nu var i veckan förhoppningsvis, fick problem efter 2-3månaders träning och vilade från träning ca 2-3mån, och problemet kvarstår fortfarande, men när jag valde vila var det hemskt, körde ju ca 33-35 i stångcurl och sedan värmde jag up på 20kg och det smärtade för mycket i min undearm.

Gör fortfarande ont, men går att köra. Just nu så fullföljer jag inte hela rörelsen efter som det e sista biten som gör ondast för mig.

Är ez curl, och stång curl som e största banditerna för mig.
Sidan av underarmen, gör lite ont när man trycker på ett ställe osv.

Så förbennat jobbigt :/ Min träning gick så bra, började träna osv. Och sedan fick man problem :/

Men men!

Karl_alfred
2004-11-06, 08:37
dragremmar i bicepövningar? så klen kan ingen vara i greppet?
Tänkte samma sak. Skulle mer tro att du har nått muskelproblem, skada eller liknande.

Grahn
2004-11-06, 08:40
dragremmar i bicepövningar? så klen kan ingen vara i greppet? :> krävs ju knappast mkt greppstyrka för köra bicep :> själv kör ja remmar bara i chins/marklyft och hantelrodd

Har man små händer kan det behövas.

Karl_alfred
2004-11-06, 08:44
Har man små händer kan det behövas.
jag har nog bland de minsta händerna här på kollo, kan knappt få runt dem runt en gripper, men har inga som helst problem.

Karl_alfred
2004-11-06, 08:45
Har man små händer kan det behövas.
jag har nog bland de minsta händerna här på kollo, kan knappt få runt dem runt en gripper, men har inga som helst problem. Tror som sagt mer på de jag skrev ovan.

Grahn
2004-11-06, 08:47
Tja jag känner då en som har för små händer för att greppa de grövre hantelhandtagen säkert utan remmar.....

Karl_alfred
2004-11-06, 09:05
Tja jag känner då en som har för små händer för att greppa de grövre hantelhandtagen säkert utan remmar.....
Okej.

Grisen
2004-11-06, 13:15
Du har förmodligen nån inflamation (el. dylikt) i underarmarna. Vila biceps en eller några veckor. Träna alla muskelgrupper som inte gör ont, när du börjar med bicepsträningen igen var väldigt noggrann med att sträcka ut riktigt i bottenläget, dvs du får inte stanna en bit innan du lyfter vikten igen.

Lycka till!

/Har haft samma problem

Big_Vik
2004-11-06, 13:26
Okay. Då kan jag konstatera att det inte är greppet och att dragremmar inte kommer hjälpa eftersom jag kör med riktigt smala stänger. Körde konstant ez-stång i våras, och ez känns väl en aning bättre. Vilar biceps en-två veckor och börjar igen med EZ-stången. Men grisen, varför skulle två veckor vila hjälpa då inte en hel sommar hjälpte? :confused:
Körde iofs inga underarmar då, men kommer köra rätt mycket sånt nu.

förresten, fick pump i underarmarna förra gången jag körde sneda hantelpressar utan smärta dock. Sånt som händer?

Grisen
2004-11-07, 12:17
Då blev det knivigare.. Tänker du på att "gå ner" så långt du kan när du kör biceps?

Big_Vik
2004-11-07, 12:56
Då blev det knivigare.. Tänker du på att "gå ner" så långt du kan när du kör biceps?

Alltid, går t.o.m.tills spänningen släpper. Det är sista biten i toppen som gör så satans ont måste liksom tröck stången inåt så att den nuddar börstet och det är ju inte normalt? Har därför helt slutat köra sista biten. Ska jag inte vila några veckor då? kan testa lite EZ-stång nästa gång..hemm :confused:

z_bumbi
2004-11-07, 13:56
Okay. Då kan jag konstatera att det inte är greppet och att dragremmar inte kommer hjälpa eftersom jag kör med riktigt smala stänger.

Testa och kör med en grövre stång, det kan vara den lilla diametern på stången som gör att du får krama åt så mycket.

Det går ju även att köra biceps utan att använda greppet överhuvudtaget och genom det testa om det är greppet som spökar. Har du tur så har gymet fotmanchetter som du kan sätta runt underarmarna och på sätt köra biceps i en kabelmaskin, i annat fall får man fixa så att det går att fästa kabeln vid underarmen på något annat sätt.

Zodd
2004-11-07, 14:30
Du kan ju också göra chins med handflatorna mot dig och försöka ta i med biceps så mkt som möjligt.. ?

slobban
2004-11-07, 16:29
Hade jag varit du hade jag vilat nåra dar, slutat köra underarmar, köpt ett par wrist wraps och sen börjat bomba dom stackars biccarna.

kal_erixon
2004-11-07, 16:36
slappna av riktigt i underarmarna. du skall kunna köra med öppen handflata där gravitationen tillåter. änvänd biceps maximalt och koncentrera dig på att verkligen inte spänna underarmarna.
sen kanske du skulle börja stretcha underarmarna. hur man nu gör det. du kanske har dålig blodgenom strömning så de samlas mycket mjölksyra eller nått?

Big_Vik
2004-11-07, 19:16
HJÄÄÄÄLP! :(

tack för tipsen, inget banbrytande såhär långt dock
Kanske ska nämna att jag hade samma problem förra vintern, bytte till hantlar och det blev inte mycket bättre. Under sommaren inga biceps alls varför var smärthelvetet kvar till hösten då? Inflammation borde ha läkt! :confused:

jakke
2004-11-07, 19:16
Testa med lite lägre reps, annars tycker jag slobbans tips ljuder fint i mina öron

Big_Vik
2004-11-07, 19:20
Testa med lite lägre reps, annars tycker jag slobbans tips ljuder fint i mina öron

kör redan så låga reps det går, typ. Varför gör det? Vilade dem hela sommaren så varför skulle det hjälpa med dagar/veckor nu? och varför sluta köra underarmar, jag tror att det förvärrar problemet isåfall! underarmsträningen går ju dessutom felfritt.

Big_Vik
2004-11-07, 19:32
Kan likaväl sluta träna dem helt har ökat kanppt typ 5 kg i curlen på ett helt år :cryout:

Niklas-P
2004-11-07, 19:43
Det har hänt att man haft lite problem med handlederna ibland men det brukar hjälpa med att lindaupp och köra på ett tag så brukar det försvinna. No pain no gain.

Men man får akta sig så man inte skadar sig.

slobban
2004-11-08, 00:11
Alzå, tror du att anledningen till att dina biccar inte växer är för att du har svaga underarmar?
Personligen tränar jag aldrig underarmar, och jag har inget problem med greppet eller för liten volym på den nedre delen av armen. Så jag kan inte riktigt förstå varför man ska träna dom så idogt. (obs personliga tankar)
Jusst därför var min tankte att du skulle fimpa den träningen och linda handlederna, (dock inte ha dom lindade jämt).
Då skulle du även få mer tid att träna them biceps. När jag hade problem med att dom släpade så körde jag dom 3 ggr i veckan i 5v typ, och då blev det liv i köttet. Så man måste ju ge dom lite stryk.
MEN, det här vara bara en utveckling på min förra post, och lite egna erfarenheter.

Big_Vik
2004-11-17, 14:34
Alzå, tror du att anledningen till att dina biccar inte växer är för att du har svaga underarmar?
Personligen tränar jag aldrig underarmar, och jag har inget problem med greppet eller för liten volym på den nedre delen av armen. Så jag kan inte riktigt förstå varför man ska träna dom så idogt. (obs personliga tankar)
Jusst därför var min tankte att du skulle fimpa den träningen och linda handlederna, (dock inte ha dom lindade jämt).
Då skulle du även få mer tid att träna them biceps. När jag hade problem med att dom släpade så körde jag dom 3 ggr i veckan i 5v typ, och då blev det liv i köttet. Så man måste ju ge dom lite stryk.
MEN, det här vara bara en utveckling på min förra post, och lite egna erfarenheter.

Slobban:
Tackar för tipsen, det var just såna jag tänkte på när jag startade tråden.
Men kommer absolut inte sluta köra underarmar, eftersom jag inte har något problem med dessa.
Tränade ju varken underarmar eller armar i somras vilket bara gjorde det värre.

Nej jag tror inte att det är underarmarnas fel, läs lite nya rön nedan vetja.

Utredningen fortsätter: Har vilat dem i 13 dagar, kommer nog inte fortsätta vila eftersom det bara blev värre av en hel sommars vila. Vill bara ha en lösning på problemet. Om det sen bara tar bort symptomet bryr jag mej inte i, det här har gått för långt helt enkelt.

Igår lekte jag lite med brorsans leksakshantlar, körde lite hantelcurl alltså. Gjorde en fasansfull upptäckt, handleder/underarmar (vad är skillnaden mellan dessa?) gjorde inte ont men kände en ilande smärta nere i högra armbågen, samt en aning i vänstra med men inget speciellt att tänka på tror jag. Smärtan ger sig till känna ungefär halvvägs i curlen.

Tänk om underarmspumpen/smärtan bara varit ett villospår? :confused:

Vad tror ni om lindor som det postats flitigt om här. Hur fixar jag med dem och Var kan man köpa några bra?

Träd fram ni som haft samma problem! :mallan:

kal_erixon
2004-11-17, 14:44
du kanske har musarm eller någe förslitningsskador?
sluta sitt vid datorn din geek! :D

Fultjack
2004-11-17, 14:47
jag fick själv ont förut av en vanlig rak skivstång, men jag kom på mig själv med att böja handlederna, framförallt i toppläget, så nu när jag håller dom raka genom hela rörelsen har smärtan försvunnit, får dock ganska mycket pump i underarmarna, men det gör inte ont

drkrupp
2004-11-17, 17:45
Gör testet: Greppa stången (eller annat fast föremål; bordskanten t.ex) som du skulle greppa i en skivstångscurl. Släpp alla fingrar utom lillfingrarna, så att det bara är de som "drar". Prova omvänt; greppa med alla fingrar utom lillfingrarna, och dra.

Om det bara gör ont när du drar med lillfingrarna så är det samma fenomen som jag hade. Jag provade att köra några tunga set barhold varje vecka under en period... nu kan jag köra skivstångscurl som aldrig förr.