handdator

Visa fullständig version : Börja träna, p17, seriöst.


ccla
2004-09-11, 11:58
Goddagens.

Jag har följande problem: 50kg och 177cm.

Jag har ett införskaffat gymkort (SATS, bor i sthlm), pengar och tid som jag vill omsätta till massa. Jag kan tänka mig att offra all min fritid (om det är givande) på träning. Jag kan tänka mig att gymma när som helst så länge det inte krockar med skoldagen. Jag är vill satsa 100%.

Jag har viss erfarenhet av gym, om än väldigt liten. Jag har tidigare gymmat i 2 veckor (5ggr/v i 2v + 1v "uppvärmn. lära sig"). Men pga sjukdom blev jag tvungen att ta paus och är nu frisk.

Jag vill gärna ha tips med upplägg, hur ofta jag ska gymma (så mycket som möjligt - så länge det är givande), tips med maten och kosttillskott, hur ofta man kan dricka alkohol (om alls) m.m.

Allt som kan tänkas maximera viktuppgång i form av massa som man vill ha - dvs inte fett =)

All hjälp välkomnas med stor glädje - om ni orkar vill jag även veta lite varför jag ska göra si och så. T.ex. Varför just 100g kolhydrater och just 30g protein direkt efter träningen osv?

Många tack!

MVH
Charles

ante
2004-09-11, 12:11
I best of forumet hittade jag den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Där kan du läsa om hur du ska lägga upp träningen, finns massa bra tips där.

Angående kosten så kan du läsa den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

resten får någon annan svara på, eftersom jag inte kan motivera allt så bra som många andra här. Lycka till!

Jorgen
2004-09-11, 12:14
Jag skulle rekomendera att du läser genom Best of... här på forumet. Ffa z_bumbis nybörjartråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) som är mycket bra. Ta och följ det första programmet där. Det finns ingen mening att börja gymma fem dagar i veckan som nybörjare. Kosttillskott är inget som du behöver tänka på nu i början heller. Läs genom kostdelen på forumet.
Och välkommen hit. :)

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-09-11, 12:19
Eftersom du är nybörjare tycker jag du ska träna hela kroppen 2ggr i veckan, förutom uppvärmningsseten som är märkta * så kör du reltivt tungt alltså så att du klarar tex 3x8 på en viss övning med samma vikt i alla setten, sen så ökar du vikten vecka för vecka så länge du klarar av att göra just dom där tre setten på en specifika vikten osv.

Här är ett exempel:

Måndag: Överkropp
Bänkpress 2x10* 3x8
Stående Press över huvudet med skivstång 1x8* 3x8
Peck Deck 2x8
Latsdrag till bröstet 1x8* 4x8
Sittande Frammåtlutande hantellyft åt sidan 2x8

Tisdag: Underkropp
Benpress eller knäböj 2x10* 3x12
Benspark 3x8
Lårcurl 3x8
Stående Vadpress 3x8
Mag maskin 3x10
Hyperextensions 2x15

Torsdag: Överkropp
Bänkpress 2x10* 3x8
Stående Press över huvudet med skivstång 1x8* 3x8
Peck Deck 2x8
Hantellyft åt sidan 2x8
Latsdrag 1x8* 4x8
Sittande Frammåtlutande hantellyft åt sidan 2x8

Fredag: Underkropp
Benpress eller knäböj 2x10* 3x12
Benspark 3x10
Lårcurl 3x10
Stående Vadpress 3x10
Mag maskin 3x10
Hyperextensions 2x15

Sen så MÅSTE du se till att äta mer mat! Du kommer att göra av med mer energi nu när du börjar träna så såvida du inte vill gå ner i vikt så måste du äta mycket mer än vanligts speceillt då du ska lägga på dej massa. Minst två lagade mål mat per dag, en rejäl frukost och 2-3 mellanmål därimellan, drick minst 2liter mjölk per dag och lite vatten eller mer mjök därutöver. Efter tränignarna bör du ta inta 5dl mjölk blandat med 0,75 dl dextros som du finner på socker hyllan i vanliga matbutiker, sen tillsätter du 1skopa protein pulver till detta. En timme senare intar du ett mål mat... osv.

Träningspassen bör inte heller ta längre än en timme.

Lycka till!

EDIT: Eller så lyder du Jorgens råd! :thumbup:

ccla
2004-09-11, 12:43
Tack för alla svar och tips. Jag ska titta närmare på de givna trådarna.

Speciellt Tack till Shadow Warrior! Ska titta närmare på ditt upplägg, läsa på lite och så innan jag börjar.

och givetvis ett litet ursäkta för att jag inte tittade till gamla trådar :smash:

physique
2004-09-11, 13:03
Det kanske står i någon av de länkade trådarna men jag vill ändå påpeka att du skall ta det lungt med vikterna i början. Senor och leder vänjer sin inte lika fort vid ökad belastning som musklerna. Skadar du dig kommer nog inte motivationen åka i topp direkt.

och lycka till förstås!

Jorgen
2004-09-11, 13:08
EDIT: Eller så lyder du Jorgens råd! :thumbup:
Jag som precis skulle börja klaga på vissa av dina övningsval. :D

//Jörgen

ccla
2004-09-11, 13:11
Jo jag ska nog ta det lite lungt i början. Precis som du säger vill man inte skada sig, men o andra sidan vill man ju så gärna satsa allt. Men jag ska väl ändå maxa?

En annan fråga, var kan jag hitta förklaringar på t.ex. vad ShadowWarriors uppläggs övningar betyder? Jag har faktiskt försökt hitta här på forumet och annanstans, men utan framgång. (Dvs. vad övningsnamnen är för övningar, vad man behöver osv.)

Tack
/ccla

En annan fråga, ska jag slänga en gainer som har gått ut? Fick en av en vän men bäst-före-datumet har gått ut. Den har för det mesta stått stängd (men "plomberingen" var öppnad) - bara 20% uppätet. Eller går den att använda ändå?

Jorgen
2004-09-11, 13:15
Den bästa sidan finns här (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html)

//Jörgen