handdator

Visa fullständig version : Handleder, grepp styrka osv


Shadow Warrior
2004-09-11, 10:40
Jag behöver hjälp med att lägga upp ett greppträningschema för mitt specifika syfte.

Just nu så får jag ont i handlederna när jag lyfter nånting tungt med fingrarna/stabiliserar/flyttar nått med böjd arm, sen får jag ont som fan om jag spacklar nån längre tid på jobbet....

Så jag vilar just nu från all träning för att bli av med denna inflamation (vilket det troligvis är) + att min rygg värker titt som tätt.

När jag är fullt återställd ska jag sattsa på att bygga upp handlederna/greppet för att undvika att dom far illa i jobbet igen (jobbar som målare)

Sen så vill jag har ett grepp som verkligen håller för klättring fasad/klättervägg/rep osv.

Hur ska jag lägga upp träningen och hur ska jag passa in det i mitt split?
jag skulle kunna ändra splittet med om någon kommer med nån snillieblixt men i övrigt så funkar splittet bra så...

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Ben & Vader & Mage

Torsdag: Axlar (traps) och triceps
Fredag: Rygg & Mage

Ska väl tillägga at min höft är lite sned med så några barbell holds eller enhandsmarklyft är det inte aktuellt.

Tack på förhand.

Doctor Snuggles
2004-09-11, 12:56
Greppträning kan man med fördel träna rätt ofta. Har själv inget riktigt schema utan kör mest hela tiden, ibland flera gånger om dagen flera dagar i sträck, sen vilar jag några dar.
Fast då tränar jag inte för uthållighet heller, tror mig kunna påstå att uthållighetsträning kräver mer vila.
Så, mitt förslag är att köra grepp 2-3 gånger i veckan. Dagarna är mindre relevanta. Vissa får bra resultat när de kör grippers efter stora muskelgrupper, men så är inte fallet för mig.
Värm upp, kör mycket statisk (och negativ, om du har grippers) träning, och avsluta med uthållighetsträning.
T.ex:

Grepp
------
Marklyft-lockouts: pyramidisera upp till maxvikt, där du inte kan hålla mer än 5-10 sekunder. Maxa bara på sista setet.