handdator

Visa fullständig version : Stelbenta marklyft


Trance
2004-09-10, 22:40
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

Fråga angående övningsutförande på denna, flera alternativ:

A: Hålla ryggen rak hela vägen och gå så långt man kan med ryggen rak och sedan gå tillbaka.

B: Hålla ryggen rak tills man inte kan sedan böja ryggen och gå ytterligare djup.

C: Böja ryggen direkt mer eller mindre.

D: Fritt val :)

Jag är ganska ovig och kommer inte ner så långt med ryggen rak men jag vill inte göra något som skadar mig. Några tips när det gäller denna övning?

Jorgen
2004-09-11, 09:54
Jag svarar A.
Målet är inte att komma ner med stången til marken.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-09-11, 10:06
Jag svarar A.
Målet är inte att komma ner med stången til marken.

//Jörgen

Precis....

Sen så är det väl bättre att lyfta mer vikt än att överdriva ROMen som vissa gör? Man måste ju liksom avgöra om det ska vara en massbyggar övning eller en stretchövning liksom....

Trance
2004-09-11, 10:06
Tackar för svaret, jag har ibland svårt att hålla ryggen rak när jag blir trött. Då är det bara att gå ner i vikter med andra ord så man kan fortsätta med rak rygg?

Hmm, måste också börja stretcha. Stel som få. :)

mystic[-_-]
2004-09-11, 11:04
Jag brukar säga att man kör på den vikten man har teknik för sen får man höja eller sänka beroende på hur det känns =)

Zakath
2004-09-11, 11:52
Rak rygg alltid, går en bit ner under knäna och sen upp, men aldrig så att spänningen släpper. Vet inte om det är "rätt", men det känns bra, jag får härlig träningsvärk och klarar av en hel del vikt :D

aliquis
2004-09-11, 17:32
Kör enligt a så gått det går, känns skit o ger ingen träningsvärk ;D

Karl_alfred
2004-09-11, 17:48
Lätt böjda knän, ned till fotlederna eftersom Allan sa att de räcker, rak rygg.

Körde händerna under förtterna för men de skulle tydligen ge någon form av översträckning. Brukade ha ont i baksidan av låren 5-6 dagar efter.

abjorn
2004-09-11, 17:56
Jag brukar variera.

1. På en upphöjning, ner till tårna och upp till lite ovan knäna.

2. På golvet, ner till halva smalbenen och ända upp.

z_bumbi
2004-09-11, 18:20
']Jag brukar säga att man kör på den vikten man har teknik för sen får man höja eller sänka beroende på hur det känns =)

Mycket bra sätt att tänka, vissa dagar är man inte i form för att köra som man brukar och kör man då på i alla fall så är risken ganska stor att man får betala för det senare.

Mehdi
2004-09-11, 18:33
Vem försöker man lura när man släpper svanken för att komma längre ned? Rörelsen blir INTE längre för muskeln, enbart bara för stången. Det är som att köra axelpress och trycka på med vaderna för att komma "högre upp" med vikterna. Sedan, hamstrings-muskeln fäster vid bäckenet, vill säga att när man slutar svanka (rotera bäckenet fram) så blir muskelns längd(?) kortare = mindre rörelse för muskeln.
Så sammanfattningsvis gäller det att ha bra svank och lätt böjda knän. Vill man gå ner djupare så ökar man vinkeln i knäled helt enkelt, inte ryggen då det finns hög skadorisk.


Mvh M

Jorgen
2004-09-11, 18:37
Mehdi: Mycket bra svarat. :thumbup:

//Jörgen

Zakath
2004-09-11, 18:47
Vem försöker man lura när man släpper svanken för att komma längre ned? Rörelsen blir INTE längre för muskeln, enbart bara för stången. Det är som att köra axelpress och trycka på med vaderna för att komma "högre upp" med vikterna. Sedan, hamstrings-muskeln fäster vid bäckenet, vill säga att när man slutar svanka (rotera bäckenet fram) så blir muskelns längd(?) kortare = mindre rörelse för muskeln.
Så sammanfattningsvis gäller det att ha bra svank och lätt böjda knän. Vill man gå ner djupare så ökar man vinkeln i knäled helt enkelt, inte ryggen då det finns hög skadorisk.


Mvh M



Att ingen sagt detta tidigare förvånar mig :bow:

jwzrd
2004-09-11, 23:23
Lätt böjda knän, ned till fotlederna eftersom Allan sa att de räcker, rak rygg.

Körde händerna under förtterna för men de skulle tydligen ge någon form av översträckning. Brukade ha ont i baksidan av låren 5-6 dagar efter.

Hur fasen kommer du så djupt? Du måste ha stått böjd som en mäla i ryggen.

petersson
2004-09-12, 14:05
Lägger in en till fråga i denna tråd. Är det ok att böja sina knän lite mer för att komma djupare när man kommer till nivån där svanken släpper?