handdator

Visa fullständig version : Löper klenisar större risk för muskelförlust vid deff?


morbror_sven
2004-09-10, 16:59
löper en svag och tanig person större risk att förlora muskler när han deffar?
Jag är 181.5 cm lång och väger 60kg. Min fettprocent är 15-15.5%, jag är alltså extremt smalfet.

Jag planerar att under 2 månaders tid deffa. Huvudmålet är att få en fettprocent på under 10%. Om jag styrketränar och äter rätt, kommer då mina mikroskopiska muskler att överleva?

Styrketräna säger ni. Men eftersom det inte är fysiologiskt möjligt att bygga mer än 2 kg per år känns det väldigt avlägset att uppnå en normal fettprocent den vägen.

först deff sen bygg, vad säger ni?

//extremt kluven

Matte_Maiden
2004-09-10, 17:03
Har du styrketränat förut? Om inte så kan du nog till och med ÖKA lite i muskler, förutsatt att du sköter kosten bra.

Mycket protein, bra fetter och lagom med kolhydrater. Detta tillsammans med morgonpromenader och styrketräning kommer att ge dig resultat. King Grub har skrivit en guide om deffning som är mycket bra, läs den!

Sköter du maten perfekt så kommer du nog att kunna deffa utan större problem och ändå lägga på dig lite muskler, men det gäller bara att du gör det som behövs då det gäller mat och träning.

Zakath
2004-09-10, 17:06
Det finns inga bevis på att man maximalt kan lägga på sig 2kg muskler. Det finns däremot bevis på personer som lagt på sig MYCKET mer.

Jag förstår verkligen inte varför du vill gå ner i vikt ytterligare. 15% är inte så mycket, rutorna kan fortfarande synas då, bara man skaffar sig lite muskler ;)
För det kommer tyvärr inte se särskilt bra ut efter en deff vid din kroppsvikt (anorexi-looken). Jag hoppas du ändrar dig snart och bestämmer dig för att åtminstone lägga på dig 10kg inom en rimlig tidsperiod.

I slutändan hänger allt på vad du vill, men vänta för guds skull med deffen!

morbror_sven
2004-09-10, 17:12
Har du styrketränat förut? Om inte så kan du nog till och med ÖKA lite i muskler, förutsatt att du sköter kosten bra.

Mycket protein, bra fetter och lagom med kolhydrater. Detta tillsammans med morgonpromenader och styrketräning kommer att ge dig resultat. King Grub har skrivit en guide om deffning som är mycket bra, läs den!

Sköter du maten perfekt så kommer du nog att kunna deffa utan större problem och ändå lägga på dig lite muskler, men det gäller bara att du gör det som behövs då det gäller mat och träning.
Jag har tränat seriöst i 6 månader och gått upp 2-3 kilo. fettprocenten har legat stilla...

Jag har sett många som påstår att de har gått upp 10 kilo på ett år utan hjälpmedel, men jag har aldrig sett någon påstå detta med en fettprocent att realtera till.

Edit: Jag har hellre anorexi-looken än "förtvinad gubbe-looken"....

RandomC
2004-09-10, 18:01
Vill bara säga att jag har själv gått upp cirka 5-6 kilo sen i Mars (vägde runt 63 kilo). Klart att jag inte vet exakt hur mycket som är fett och hur mycket muskler men jag har iaf ökat något otroligt i runt bl.a. armar, bröst och lår.
Har fått för mig att kosten lär vara viktigast för oss nybörjare? Det var nämligen efter att jag ändrat den som resultaten kom snabbt.

morbror_sven
2004-09-10, 21:31
Det finns inga bevis på att man maximalt kan lägga på sig 2kg muskler. Det finns däremot bevis på personer som lagt på sig MYCKET mer.

Jag förstår verkligen inte varför du vill gå ner i vikt ytterligare. 15% är inte så mycket, rutorna kan fortfarande synas då, bara man skaffar sig lite muskler ;)
För det kommer tyvärr inte se särskilt bra ut efter en deff vid din kroppsvikt (anorexi-looken). Jag hoppas du ändrar dig snart och bestämmer dig för att åtminstone lägga på dig 10kg inom en rimlig tidsperiod.

I slutändan hänger allt på vad du vill, men vänta för guds skull med deffen!
Är inte 15% mycket? Är inte det vad en otränad kille på 80kg brukar ha?

Tricklev
2004-09-10, 21:52
Du kan lägga på dig mer än 2kg musker per år i början, mycket av det kommer kanske vara vatten men det kommer ändå se ut som muskel i stort sett.

Var väll inte detta du frågade igentligen men vid din längd och vikt skulle jag säga att det är farligt att banta.

Hur gammal är du?

z_bumbi
2004-09-11, 06:36
Är inte 15% mycket? Är inte det vad en otränad kille på 80kg brukar ha?

Nej 15% är inte så mycket, väldigt få kommer någonsin under 10%.

Mitt tips är att lägga mer tid på styrketräningen innan du försöker deffa.

morbror_sven
2004-09-11, 08:10
Du kan lägga på dig mer än 2kg musker per år i början, mycket av det kommer kanske vara vatten men det kommer ändå se ut som muskel i stort sett.

Var väll inte detta du frågade igentligen men vid din längd och vikt skulle jag säga att det är farligt att banta.

Hur gammal är du?
16år.. Varför skulle det vara farligt att "banta"? Så länge jag ligger över 10% är det väl ingen fara?

Antonic
2004-09-11, 09:00
Alltså 16år.
Enligt mig ska du lugna dig väldigt mycket.

Alltså eftersom du redan är väldigt smal så behövr du inte deffa före du börjar gymma.

Jag är ungeäfr lika lång som dig och väger 98,4kg idag.
Jag trivs ändå allt är inte muskler om vi säger så heheh

Varför vill du gå ner?

morbror_sven
2004-09-11, 10:18
Alltså 16år.
Enligt mig ska du lugna dig väldigt mycket.

Alltså eftersom du redan är väldigt smal så behövr du inte deffa före du börjar gymma.

Jag är ungeäfr lika lång som dig och väger 98,4kg idag.
Jag trivs ändå allt är inte muskler om vi säger så heheh

Varför vill du gå ner?

För att kunna få på mig byxor för 800:- för att magrutorna ska bli synliga, för att få synliga lårmuskler(min kropp tenderar att lägga fettet där)för att få en fettprocent som är mer överensstämmande med min vikt.

Eftersom 0.6 kilo är en procent kommer jag att vara nere på typ 11-12% ganska snabbt.

aliquis
2004-09-11, 12:05
Styrketräna säger ni. Men eftersom det inte är fysiologiskt möjligt att bygga mer än 2 kg per år känns det väldigt avlägset att uppnå en normal fettprocent den vägen.
Säger vem? En 35 årig byggare som har tränat i 20 år ökar nog inte särskilt mycket, medans en 17årig nybörjare kan öka massor. Du har ju dessutom inte alltför mycket muskler från början och då är det väl lättare att öka dem (och du ökar ju massor procentuellt) än om du redan ligger nära ditt max.
Jag förstår verkligen inte varför du vill gå ner i vikt ytterligare. 15% är inte så mycket, rutorna kan fortfarande synas då, bara man skaffar sig lite muskler ;)
För det kommer tyvärr inte se särskilt bra ut efter en deff vid din kroppsvikt (anorexi-looken). Jag hoppas du ändrar dig snart och bestämmer dig för att åtminstone lägga på dig 10kg inom en rimlig tidsperiod.
I slutändan hänger allt på vad du vill, men vänta för guds skull med deffen!
Word, det enda som händer vid deff utan muskler är att man istället för att bara se liten ut ser liten o tanig ut. Jag har redan provat så jag vet. Viktnedgången 62 till 54kg gav inte ett skit, allt såg bara sämre ut skulle jag tro :)
Edit: Jag har hellre anorexi-looken än "förtvinad gubbe-looken"....
Vad är skillnaden?
Min tjockislook - http://hem.bredband.net/johkru/sum2002.jpeg
Min anorexialook - http://hem.bredband.net/johkru/sum2003.jpeg
Undra om jag har kvar originalet på den andra, tyckte jag var så grymt ful och hela mitt ansikte ser aplikt ut så jag skämdes bara över att visa bilden.
Nu ser det iaf lite bättre ut, trots ökning i kroppsfett från sum2003 bilden (+12kg och 10cm midja eller så)

"Jag har sett många som påstår att de har gått upp 10 kilo på ett år utan hjälpmedel, men jag har aldrig sett någon påstå detta med en fettprocent att realtera till."

från 2-3 till 9-10%? spela roll.
Är inte 15% mycket? Är inte det vad en otränad kille på 80kg brukar ha?
en man under 40 ska väl ha 8-20% kroppsfett, så det är nog rätt normalt. En otränad kille på 80 har nog bra mycker mer muskler än dig om han ligger på 15% bf
För att kunna få på mig byxor för 800:- för att magrutorna ska bli synliga, för att få synliga lårmuskler(min kropp tenderar att lägga fettet där)för att få en fettprocent som är mer överensstämmande med min vikt.
Eftersom 0.6 kilo är en procent kommer jag att vara nere på typ 11-12% ganska snabbt.
Oavsett mängden kroppsfett, tror du verkligen att du får några imponerande rutor eller lår med säg 50-55kg kroppsvikt på 1.80? Svaret är verkligen inte.
Jag ogillade också min mage, den "putade" (hade en böj utåt o var inte rak från bröstet, så konstigt...). Så jag gick vidare ner från en bit över 60 till 54, blev magen bättre? Nej, rutorna krympte snarare, tillsammans med alla andra muskler också naturligtvis. Du blir inte snygg o vältränad bara för du har lite kroppsfett... Vill du ha snyggare mage o "muskliga lår" får du se till att träna rejält och eventuellt gå ner några procent till i kroppsfett, men först efter att det finns något att ta fram.

"Eftersom 0.6 kilo är en procent kommer jag att vara nere på typ 11-12% ganska snabbt", tror du verkligen själv på att 2-3kg minskning av kroppsmassa på din kropp kommer göra att den ser vältränad ut?

Tricklev
2004-09-11, 16:10
Hoppades att aliquis skulle komma :bow:


Du ÄR undernärd, iaf ur muskelsyn, och en deff skulle skjälpa inte hjälpa, du är i åldern då du kan lägga på dig 10 kg på 6månader och fortfarande itne bli fet, ta vara på det.

z_bumbi
2004-09-11, 16:48
Assaxel: Stämmer...

Jag tror att det finns ett samband mellan hur länge man har haft musklerna på kroppen och hur fort man tappar dem vid en deff.
Jag kan tänka mig att detta har att göra med vilken typ av volymökningar man har fått med tiden, har man tränat ett kort tag så får man mycket vätska i musklerna av olika typer och börjar man deffa så tappar man i alla fall glykogenet som binder vätska men även andra funktioner försvinner lite.
Har man tränat längre så är inte volymökningen den typen som består av vätska utan en mer bestående typ och den har man lättare kvar.

Det går ju även att reglera genom det sätt man tränar hur musklerna ska vara men det är en annan fråga.

Att börja deffa/banta när man inte är överviktig samt har tränat en kortarte tid är långsiktigt ganska hopplöst, man går upp lite och sen tappar man lite, man går upp igen och sen tappar man lite igen. Ska man se långsiktigt på det hela så bör man satsa på att lära sig träna och äta bra och sen utnyttjar man den bästa tiden som finns för att bygga muskler och styrka för att göra just det.

Mindek
2004-09-11, 16:55
Jag är 181.5 cm lång och väger 60kg. Min fettprocent är 15-15.5%, jag är alltså extremt smalfet.



Nej, du är inte "extremt smalfet". Lång och tanig snarare... Det är lättare att deffa, och ser betydligt bättre ut efteråt, om man har en del muskler så pumpa på nåt år nu och deffa sen :bpump:

zam
2004-09-11, 17:43
Fan killar ni måste ha missat de gyllene åren i slutet av 80 o början av 90-talet när BULK var ordet som gällde.... :eating: :eating: :eating:

zam
2004-09-11, 17:52
Kom på några härliga tips och ordspråk man hörde då:

Tips 1.Från äldre tävlande bb:"Se till att alltid tugga på något"

Tips 2.Från äldre byggare:"Ät ett 2 liters glasspaket eller en chipspåse varje kväll under första året" :D

Tiderna förändras..... :em:

stridis
2004-09-12, 15:50
Kör efter hur det känns inte efter spegeln. Om du känner dig mer tanig än fet (vilket du borde göra) så bygg. Kör hårt och skaffa dig en stark och uthållig kropp! Det kommer att synas även om BF inte är <10%.

Börja långsammt och växla upp!

morbror_sven
2004-09-12, 16:54
Kör efter hur det känns inte efter spegeln. Om du känner dig mer tanig än fet (vilket du borde göra) så bygg. Kör hårt och skaffa dig en stark och uthållig kropp! Det kommer att synas även om BF inte är <10%.

Börja långsammt och växla upp!
Jag känner mig anorektisk och fet på samma gång :(

morbror_sven
2004-09-12, 17:05
sen utnyttjar man den bästa tiden som finns för att bygga muskler och styrka för att göra just det.

tänkte bara hålla på 2-3-4 veckor så att jag får lite bättre självförtroende.
Jag orkar knappt träffa folk för att jag ser ut som jag gör, jag orkar knappt gå till skolan(och eftersom jag går på gymnasiet är det ganska alvarligt).

Och inte faan blir mitt bf problem enklare för att kroppen tenderar att lägga allt fläsk på låren och röven. Det känns rent ut sagt förjävligt att ha "kvinnliga fettdepåer".

Så huvudfrågan är hur mycket muskler som kommer att grillas för att mitt medvetande ska tillfredställas.....

hallar
2004-09-12, 18:07
Jag känner mig anorektisk och fet på samma gång :(
Så kænde jag mig också en gång i tiden. Jag tappade kilo efter kilo men inte kændes det bættre før det. Till slut var jag nere på 63 kilo och 187 cm lång. Var som sagt fast i ætstørningstræsket. Sæger inte att du ær det men det ær mycket lætt att hamna dær med din kroppstyp.

En dag sade jag till mig sjælv, nu får det vara nog. Børjade kæka mer, inte blev jag så mycket fetare av det men sakta men sækert gick jag ifrån 63 kilo till 91 kilo i dagslæget. Alltså sommaren 2002 tills nu.

Det kroppsfet du har nu kommer att te sig mycket mindre om du lægger på dig några kilo muskler.

morbror_sven
2004-09-12, 18:23
Så kænde jag mig också en gång i tiden. Jag tappade kilo efter kilo men inte kændes det bættre før det. Till slut var jag nere på 63 kilo och 187 cm lång. Var som sagt fast i ætstørningstræsket. Sæger inte att du ær det men det ær mycket lætt att hamna dær med din kroppstyp.

En dag sade jag till mig sjælv, nu får det vara nog. Børjade kæka mer, inte blev jag så mycket fetare av det men sakta men sækert gick jag ifrån 63 kilo till 91 kilo i dagslæget. Alltså sommaren 2002 tills nu.

Det kroppsfet du har nu kommer att te sig mycket mindre om du lægger på dig några kilo muskler.
Det du säger känns verkligen motiverande. men 10kg per år kan oundvikligen till större delen bestå av fett. Processen att bygga upp sig är lång och tuff. Det kommer att krävas mycket motivation, och genom att deffa ett par veckor tycker jag mig kunna få detta.
Frågan är som sagt hur det kommer att gå för musklerna.
Jag är nog för kostmedveten för att kunna utveckla ätstörningar.
f.ö tackar jag er för angagemanget :thumbup:

Trance
2004-09-12, 18:26
Det du säger känns verkligen motiverande. men 10kg per år kan oundvikligen till större delen bestå av fett. Processen att bygga upp sig är lång och tuff. Det kommer att krävas mycket motivation, och genom att deffa ett par veckor tycker jag mig kunna få detta.
Frågan är som sagt hur det kommer att gå för musklerna.
Jag är nog för kostmedveten för att kunna utveckla ätstörningar.
f.ö tackar jag er för angagemanget :thumbup:

För kostmedveten för att utveckla ätstörningar, det är ofta med "kostmedvetenhet" det börjar. Folk börjar räkna på allt..

Med större bröst och axlar så syns magen mindre, jag skulle inte deffa om jag vore som du. Däremot så behöver du ju inte hetsäta för det.

MojjMojj
2004-09-12, 18:49
Jag började på gym med motivationen att få en snygg "strand-kropp". Dvs mer muskler och lite mindre fett. är 183 cm, vägde i Augusti förra året 72 kg..
I nu läget väger jag 89 kg och kör biceps-curls med de hantlar jag körde bröst med för 9 månader..

Jag började alltsåt gymma och folk märkte skillnaden efter bara ngn månad och trevliga kommentarer kom fram vilket lyfte mitt psyke riktigt mycket, skiter fullständigt om jag går upp i fläsk också. Jag ska iaf vänta i 2 år innan jag deffar, då har man ju ngt att deffa på :thumbup:

Är 18 år, och med det kan man ju säga att vi unga har ju lite lättare för att få muskler :thefinger

Så träna på bara, så kommer ditt så kallade "fläsk" totalt försvinna pararellt med dina snabbt växande muskler, som sagt större bröst = mindre mage :hbang:

morbror_sven
2004-09-12, 19:04
För kostmedveten för att utveckla ätstörningar, det är ofta med "kostmedvetenhet" det börjar. Folk börjar räkna på allt..

Med större bröst och axlar så syns magen mindre, jag skulle inte deffa om jag vore som du. Däremot så behöver du ju inte hetsäta för det.

Jag kan inte komma ifrån bilden på maxju. Jag hoppas du inte tar illa upp, men numera är du en kändis :angel:
http://hem.bredband.net/maxcavlju/_img/12-9a.jpg
16.5%, tänk att jag bara ligger 1.5% under honom.
Dock väger han 15kg mer än mig. Kilon det skulle ta decenier för mig att uppnå.

Jag vet att jag inte kan utveckla ätstörningar. Jag är beredd att göra vad som helst för att se bra ut, det har jag alltid.

Zakath
2004-09-12, 19:12
Jag kan inte komma ifrån bilden på maxju. Jag hoppas du inte tar illa upp, men numera är du en kändis :angel:
http://hem.bredband.net/maxcavlju/_img/12-9a.jpg
16.5%, tänk att jag bara ligger 1.5% under honom.
Dock väger han 15kg mer än mig. Kilon det skulle ta decenier för mig att uppnå.

Jag vet att jag inte kan utveckla ätstörningar. Jag är beredd att göra vad som helst för att se bra ut, det har jag alltid.



Han ser faktiskt rätt klen ut, och skulle sett mycket bättre ut med mer muskler. Tänk hur bra ett par massiva axlar hade sett ut på honom :cool:
Vill du SE BRA UT, börja styrketräna och äta ordentligt (mycket protein). Så kommer du se vilka resultat du får och med dem oändlig motivation :cheers:

Lycka till! Finns bara en sak att göra!
Alla måste börja någonstans!

Trance
2004-09-12, 19:13
Jag kan inte komma ifrån bilden på maxju. Jag hoppas du inte tar illa upp, men numera är du en kändis :angel:
16.5%, tänk att jag bara ligger 1.5% under honom.
Dock väger han 15kg mer än mig. Kilon det skulle ta decenier för mig att uppnå.

Jag vet att jag inte kan utveckla ätstörningar. Jag är beredd att göra vad som helst för att se bra ut, det har jag alltid.

Grejen är att det är just det vad personer med ätstörningar gör, men deras "ser bra ut" är inte samma som de flesta andras.

Nu säger jag inte att du har eller kommer få ätstörningar, men bara en tanke.

Om du vill göra vad som helst för att se bra ut så tycker jag du skall äta massor med mat, men bra mat och träna hårt. Då kommer det garanterat se bra ut. Lycka till med vad du än bestämmer dig för! :thumbup:

aliquis
2004-09-12, 19:15
Hoppades att aliquis skulle komma :bow:
Du ÄR undernärd, iaf ur muskelsyn, och en deff skulle skjälpa inte hjälpa, du är i åldern då du kan lägga på dig 10 kg på 6månader och fortfarande itne bli fet, ta vara på det.
Heh, hittade orginalet till sum2003-bilden med, men då hittade jag inte tråden, nu hittade jag tråden men nu sitter jag i fel OS, men den kommer.
Fan killar ni måste ha missat de gyllene åren i slutet av 80 o början av 90-talet när BULK var ordet som gällde.... :eating: :eating: :eating:
Åh, trist att man började 10 år försent :(
Jag började på gym med motivationen att få en snygg "strand-kropp". Dvs mer muskler och lite mindre fett. är 183 cm, vägde i Augusti förra året 72 kg..
I nu läget väger jag 89 kg och kör biceps-curls med de hantlar jag körde bröst med för 9 månader..
Jag började alltsåt gymma och folk märkte skillnaden efter bara ngn månad och trevliga kommentarer kom fram vilket lyfte mitt psyke riktigt mycket, skiter fullständigt om jag går upp i fläsk också. Jag ska iaf vänta i 2 år innan jag deffar, då har man ju ngt att deffa på :thumbup:
Är 18 år, och med det kan man ju säga att vi unga har ju lite lättare för att få muskler :thefinger
Så träna på bara, så kommer ditt så kallade "fläsk" totalt försvinna pararellt med dina snabbt växande muskler, som sagt större bröst = mindre mage :hbang:
Så jävla fusk, det är vid sådana här tillfällen man tänker "ät ditt jävla mongo", men så om man skulle äta så man vägde 90kg på ett år skulle man väl bli skitfet själv :(

aliquis
2004-09-12, 20:05
Så, bilden från 2002 var alltså http://hem.bredband.net/johkru/sum2002.jpeg
Då hade jag börjat äta och tränat i drygt 2 månader men fått för mig att jag var tjock och ville gå ner i vikt, och som lägst vägde jag förra sommaren. Men inte såg kroppen bättre ut för det, och anorexialooken är inget att sträva efter, eller ser det här bra ut:
(personligen var jag inte alltför förtjust i det insjunkna ansiktet, jag såg det väl inte själv i spegeln eller så, men på bild)

http://skabb.no-ip.org/~hagge/images/sum2003.jpeg
http://skabb.no-ip.org/~hagge/images/sum2003-2.jpeg

Du får väl hojta till om du vill se någon färskare bild, även om de suger

morbror_sven
2004-09-12, 20:59
Grejen är att det är just det vad personer med ätstörningar gör, men deras "ser bra ut" är inte samma som de flesta andras.

Nu säger jag inte att du har eller kommer få ätstörningar, men bara en tanke.

Om du vill göra vad som helst för att se bra ut så tycker jag du skall äta massor med mat, men bra mat och träna hårt. Då kommer det garanterat se bra ut. Lycka till med vad du än bestämmer dig för! :thumbup:

ok... Kanske jag ska lägga upp en dagbok eller nåt... så att folk som orkar kan gnälla och stoppa mig från att göra dumma saker :rolleyes:

Härlig signatur föressten ;)

aliquis: hm... Ja du ser ju verkligen skinny ut. Jag kanske inte ska gå fullt så långt, men eftersom jag ser värre ut en dig är jag nu ännu mer övertygad om att deffen är det rätta.

mini
2004-09-12, 21:13
aliquis: hm... Ja du ser ju verkligen skinny ut. Jag kanske inte ska gå fullt så långt, men eftersom jag ser värre ut en dig är jag nu ännu mer övertygad om att deffen är det rätta.

Det där får jag inte ihop...? Du tycker att han ser skinny ut, men du vill banta ner dig ännu tunnare? Om du väger så lite så lär du ju inte ha så väldigt mycket muskler? Du kommer alltså inte se vältränad ut, bara mager. Du har liksom inte mycket att deffa fram. Så lyssna på råden; träna och ät! Mer muskler = högre förbränning.

Att du tror att du inte kan få ätstörningar är ju bra, men jag tycker i och för sig att du redan nu verkar ha en lite mysko kroppsuppfattning.

MojjMojj
2004-09-12, 21:13
Om du fortfarande tycker att deff är det enda "rätta" för dig, efter alla dessa svar, så blir jag riktigt orolig för dig. Att deffa från 60 kg till vad då, 52 kg?
Gymma, bygg muskler så kommer det du kallar "fett" försvinna, om du inte kan förstå det så borde du prata med någon.
Jag är inte arg eller skriver detta för att få dig att bli arg, utan för att jag känner räddsla för att du kommer bli sjuk av det du tänker göra. :(

morbror_sven
2004-09-12, 21:18
Om du fortfarande tycker att deff är det enda "rätta" för dig, efter alla dessa svar, så blir jag riktigt orolig för dig. Att deffa från 60 kg till vad då, 52 kg?
Gymma, bygg muskler så kommer det du kallar "fett" försvinna, om du inte kan förstå det så borde du prata med någon.
Jag är inte arg eller skriver detta för att få dig att bli arg, utan för att jag känner räddsla för att du kommer bli sjuk av det du tänker göra. :(

52? Nä 2.5 kilo räcker gott och väl - det blir strax över 4%.

morbror_sven
2004-09-12, 21:22
Det där får jag inte ihop...? Du tycker att han ser skinny ut, men du vill banta ner dig ännu tunnare? Om du väger så lite så lär du ju inte ha så väldigt mycket muskler? Du kommer alltså inte se vältränad ut, bara mager. Du har liksom inte mycket att deffa fram. Så lyssna på råden; träna och ät! Mer muskler = högre förbränning.

Att du tror att du inte kan få ätstörningar är ju bra, men jag tycker i och för sig att du redan nu verkar ha en lite mysko kroppsuppfattning.
kroppsuppfattning? Vad är konstigt med den?

DTH
2004-09-12, 22:10
Så kænde jag mig också en gång i tiden. Jag tappade kilo efter kilo men inte kændes det bættre før det. Till slut var jag nere på 63 kilo och 187 cm lång. Var som sagt fast i ætstørningstræsket. Sæger inte att du ær det men det ær mycket lætt att hamna dær med din kroppstyp.

En dag sade jag till mig sjælv, nu får det vara nog. Børjade kæka mer, inte blev jag så mycket fetare av det men sakta men sækert gick jag ifrån 63 kilo till 91 kilo i dagslæget. Alltså sommaren 2002 tills nu.

Det kroppsfet du har nu kommer att te sig mycket mindre om du lægger på dig några kilo muskler.

Vad menar du med det här? " Sæger inte att du ær det men det ær mycket lætt att hamna dær med din kroppstyp." Menar du fettplaceringen?

hallar
2004-09-12, 22:16
Vad menar du med det här? " Sæger inte att du ær det men det ær mycket lætt att hamna dær med din kroppstyp." Menar du fettplaceringen?
Okey, uttryckte mig nog lite oklart. Menar inte fettplaceringen, utan mer det att man ær tunn men ændå har fett som irriterar en. Kan leda till att man vill brænna bort fettet men som i mitt fall lyckades jag effektivt reducera mina muskler vilket ledde till lægre førbrænning och ænnu svårare att bli av med mitt fett.

morbror_sven
2004-09-13, 11:50
Okey, uttryckte mig nog lite oklart. Menar inte fettplaceringen, utan mer det att man ær tunn men ændå har fett som irriterar en. Kan leda till att man vill brænna bort fettet men som i mitt fall lyckades jag effektivt reducera mina muskler vilket ledde till lægre førbrænning och ænnu svårare att bli av med mitt fett.
mhh.. åt du och tränade rätt då? Kanske jag borde avbryta deffen då

Tillagt: Finns det ingen av er som har gått upp i 10kg "muskler" på ett år som har en fettprocent före och efter?

DTH
2004-09-13, 15:38
Okey, uttryckte mig nog lite oklart. Menar inte fettplaceringen, utan mer det att man ær tunn men ændå har fett som irriterar en. Kan leda till att man vill brænna bort fettet men som i mitt fall lyckades jag effektivt reducera mina muskler vilket ledde till lægre førbrænning och ænnu svårare att bli av med mitt fett.


Okej tack :) För jag är intresserad. hehe

Orm
2004-09-13, 15:41
Jag upprepar iofs bara vad alla andra har sagt men BYGG först DEFFA sen!!
Du är i den åldern då det verkligen går att lägga på sig muskler!

Låt oss hypotetiskt anta att du under det närmaste halvåret lägger på dig fem kilo, sköter du kosten någorlunda, kör lite cardio och inte latar dig på gymet så kommer det mesta av dessa fem kilon vara muskler. Du kanske till och med ligger kvar på 15%?

Du hinner hur som helst deffa ner dig några kilo innan Beach 2005 och byxorna blir inte förstörda av att ligga i garderoben.

För att sammanfatta det hela:
:eating: :bpump: :eating: :thumbup:

Spyder
2004-09-13, 18:58
Jo precis alltså jag är 179 lång och väger nu 72kilo och tycker än det
är för lite för mig då revbenen än syns rätt bra och så.
Startade från 60 kilo och då va man ju riktigt smal och du som är ännu längre
än mig lär ju va en riktig "pencilneck" utan att va taskig :rolleyes:

Nä för fan BÖRJA träna... De går ju ruskigt fort i början att bygga på
sig kilo efter kilo!

morbror_sven
2004-09-13, 19:14
Jo precis alltså jag är 179 lång och väger nu 72kilo och tycker än det
är för lite för mig då revbenen än syns rätt bra och så.
Startade från 60 kilo och då va man ju riktigt smal och du som är ännu längre
än mig lär ju va en riktig "pencilneck" utan att va taskig :rolleyes:

Nä för fan BÖRJA träna... De går ju ruskigt fort i början att bygga på
sig kilo efter kilo!
Något ni inte verkar ha läst är att jag redan tränar. Från början ökade jag oerhört mycket(1 kilo :D , men det märktes). Ökningen hade troligen kunnat vara ännu större med bättre kosthållning, mer korrekta utföranden och färre reps.
De senaste månaderna har dock resultaten varit ganska stagnanta.
Det känns som om min "nybörjarkvot" redan är uppfylld.. Nu får man väl vara glad om man ökar ett hekto i månaden.....

Trance
2004-09-13, 19:28
Något ni inte verkar ha läst är att jag redan tränar. Från början ökade jag oerhört mycket(1 kilo :D , men det märktes). Ökningen hade troligen kunnat vara ännu större med bättre kosthållning, mer korrekta utföranden och färre reps.
De senaste månaderna har dock resultaten varit ganska stagnanta.
Det känns som om min "nybörjarkvot" redan är uppfylld.. Nu får man väl vara glad om man ökar ett hekto i månaden.....

Då äter du för dåligt eller för lite, men man vill ju inte låta tjatig men tro mig lägg på dig några kilo det ser bättre ut. Några tjejer får komma in hit och säga det, då kanske du lyssnar bättre ;)

Men som sagt var, du gör som du vill och jorden går inte under ifall du väljer att deffa. Bara inte bli för fokuserad på vikt, träning och mat så går det nog bra.

MojjMojj
2004-09-13, 19:38
Ät mat!

"Off topic": Jag är ny här, men har redan märkt att de som pratar mest om mat, kost-hållning osv. är de som har störst problem med käket själva, bra för oss som inte har problem med 1 kg fett här eller där för 0.5 kg muskler (man deffar ju bort det man vill sedan).. Vill inte låta trist, men jag tycker det är tråkigt att det ofta är så på liknande forum. Folk med Anorexia och liknande är ju de bästa "kost-proffesorerna" för andra, för de kan så mkt om all mat.

mini
2004-09-13, 19:47
Då äter du för dåligt eller för lite, men man vill ju inte låta tjatig men tro mig lägg på dig några kilo det ser bättre ut. Några tjejer får komma in hit och säga det, då kanske du lyssnar bättre ;)

Men som sagt var, du gör som du vill och jorden går inte under ifall du väljer att deffa. Bara inte bli för fokuserad på vikt, träning och mat så går det nog bra.

Jag är tjej... :smash:

hallar
2004-09-13, 20:07
mhh.. åt du och tränade rätt då? Kanske jag borde avbryta deffen då

Tillagt: Finns det ingen av er som har gått upp i 10kg "muskler" på ett år som har en fettprocent före och efter?
Jag børjade med att vara flæskig. Sedan børjade jag dieta. Dieten bestod utav att jag åt mindre. Åt vanlig mat. Gjorde alla fel man kan. Till slut var jag nere på 500 kalorier om dagen i ett mål som intogs kl 14-15 om dagen. Jag minns att jag frøs varje natt nær jag skulle somna. Førstår nu i efterhand att det berodde på att jag inte åt tillræckligt før att hålla kroppsværmen, det ær i vart fall min teori. Men som sagt lyckades jag ta mig ur det. Vill verkligen inte att någon skall hamna i det helvete jag hade.

Trance
2004-09-13, 20:17
Jag är tjej... :smash:

Hrm, ja. Jag visste nog det. Men kom inte ihåg att du svarat. Jag ber på mina knän om ursäkt ;)

Lite fett på magen syns bara om man inte har några axlar och bröst, skaffar man lite mer massa så står det inte ut något och det kommer garanterat se bättre ut, lyssna bara på mini...som är tjej.

Tror mig, jag är inte stor så jag vet hur det ser ut om man får lite mage.

morbror_sven
2004-09-13, 20:37
Jag børjade med att vara flæskig. Sedan børjade jag dieta. Dieten bestod utav att jag åt mindre. Åt vanlig mat. Gjorde alla fel man kan. Till slut var jag nere på 500 kalorier om dagen i ett mål som intogs kl 14-15 om dagen. Jag minns att jag frøs varje natt nær jag skulle somna. Førstår nu i efterhand att det berodde på att jag inte åt tillræckligt før att hålla kroppsværmen, det ær i vart fall min teori. Men som sagt lyckades jag ta mig ur det. Vill verkligen inte att någon skall hamna i det helvete jag hade.
faktum är att det är just vad jag tidigare har gjort... Jag gick ned ungefär likadant som dig(nästan kusligt likt; jag minns också hur jag frös på natten) från 82 till 65. Sedan blev jag sjuk i en månad och gick ned till 58.... Men det är ganska länge sedan detta hände. Det lär ha sabbat hormonbalanserna ganska rejält, jag ska gå på sjukhuset och testa mina värden på onsdag.

mini:Bryr ni er tjejer om att man har mycket fläsk på benen?(ja kanske inte mycket, men förhållandevis mycket, om du förstår vad jag menar.)
Eftersom det är en "kvinnlig form" har jag alltid tänkt att ni ser det som extremt avtändande. ungefär som tjejer med allt på magen..

mini
2004-09-13, 21:01
Jag tror inte ditt fett på benen är särskilt störande då du väger så lite. Jag har aldrig träffat på någon som jag tänkt att "jäklar vad feta ben han har! Usch!" Men, huvudsaken är ju att du ska trivas i din kropp, vilket det känns som om du kanske inte gör nu. Ge träningen och maten mer tid, ge din kropp tid att växa i sig själv, försök se dig i spegeln och tänk att det nog inte är så illa. Självförtroende är sexigt. Tror du det syns med kläder på? Har någon anmärkt på din kropp? Ofta tror man att saker märks jättemycket, och att alla andra ser ens fel då det bara är man själv som hänger upp sig på det.
:nono: :rolleyes:

morbror_sven
2004-09-14, 07:02
Jag tror inte ditt fett på benen är särskilt störande då du väger så lite. Jag har aldrig träffat på någon som jag tänkt att "jäklar vad feta ben han har! Usch!" Men, huvudsaken är ju att du ska trivas i din kropp, vilket det känns som om du kanske inte gör nu. Ge träningen och maten mer tid, ge din kropp tid att växa i sig själv, försök se dig i spegeln och tänk att det nog inte är så illa. Självförtroende är sexigt. Tror du det syns med kläder på? Har någon anmärkt på din kropp? Ofta tror man att saker märks jättemycket, och att alla andra ser ens fel då det bara är man själv som hänger upp sig på det.
:nono: :rolleyes:
Med vissa kläder syns det nog... Och måste jag gå upp ett jeansnummer syns det nog också... Nej jag har inte fått några kommentarer under den tid jag legat på "anorexiavikt".

flikkan_helgonet
2004-09-14, 08:32
Med vissa kläder syns det nog... Och måste jag gå upp ett jeansnummer syns det nog också... Nej jag har inte fått några kommentarer under den tid jag legat på "anorexiavikt".

Usch, hela den här diskussionen är för hemsk. Alla försöker övertyga en kille som verkligen inte fattar. De flesta tjejer vill ha en kille som trivs med sig själv. Fett på benen eller inte. Om en tjej har några extra kilon men tycker om sig själv blir hon attraktiv ändå! (har mig själv som exempel, väger nog 7 kilo för mycket och har inte gått utan pojkvänner sen jag var 16.)

Det hemska är att märka hur envis du är, Sven. DU lyssnar inte vilket är ett typiskt tecken på ätstörningar.
Du vet mycket om kost och har konstig kroppsuppfattning.
DU är redan på väg mot ätstörningsträsket...
Sluta genast. Träna. ÄT, annars ger träningen inget resultat. Och återkom om två år angående deffen.
Kram tjej nummer 2

morbror_sven
2004-09-14, 08:43
Usch, hela den här diskussionen är för hemsk. Alla försöker övertyga en kille som verkligen inte fattar. De flesta tjejer vill ha en kille som trivs med sig själv. Fett på benen eller inte. Om en tjej har några extra kilon men tycker om sig själv blir hon attraktiv ändå! (har mig själv som exempel, väger nog 7 kilo för mycket och har inte gått utan pojkvänner sen jag var 16.)

Det hemska är att märka hur envis du är, Sven. DU lyssnar inte vilket är ett typiskt tecken på ätstörningar.
Du vet mycket om kost och har konstig kroppsuppfattning.
DU är redan på väg mot ätstörningsträsket...
Sluta genast. Träna. ÄT, annars ger träningen inget resultat. Och återkom om två år angående deffen.
Kram tjej nummer 2
Jag har faktiskt sakta börjat ändra mig... Jag kanske ska lägga upp en bögig bild med suddat huvud så ni kanske fattar vad jag menar med kärringben?:P

flikkan_helgonet
2004-09-14, 08:44
Jag har faktiskt sakta börjat ändra mig... Jag kanske ska lägga upp en bögig bild med suddat huvud så ni kanske fattar vad jag menar med kärringben?:P

Ja, lägg upp en bild. Sudda ansiktet du, många som gör det här.

Zakath
2004-09-14, 18:27
Bra att du börjat ändra uppfattning, du kommer garanterat inte ångra dig :thumbup:

Att du känner att det går långsamt upp i vikt beror antagligen endast på att du äter för lite. Ligger man på ett kaloriöverskott går man upp i vikt OAVSETT om man är nybörjare eller inte. Fördelen nybörjare har är det att dem knappt lägger på sig fett, själv gick jag faktiskt ner en del i fett de första månaderna jag tränade men gick upp ca 5kg i vikt. Jag kan itne garantera att jag gick NER i fett, men jag såg betydligt mer deffad ut ;)

Och en grej till, dina ben är med största sannolikhet inte "feta". Tänk så här, teoretiskt.
Vi säger att dina lår nu har 5kg muskler på sig och 1kg fett på sig. Det blir en fettprocent på 20% (teoretiskt). Lägger du på dig 1kg muskler på benen, och 0,1kg fett, så har du plötsligt 18,3% fett på dina ben. Räkna dessutom med att du förmodligen inte lägger på dig särskilt mycket fett, och att fettet syns mindre när du har större muskler därunder som kommer ge snygga konturer.
Du kan bara lyckas!

Lycka till!

morbror_sven
2004-09-14, 19:15
Bra att du börjat ändra uppfattning, du kommer garanterat inte ångra dig :thumbup:

Att du känner att det går långsamt upp i vikt beror antagligen endast på att du äter för lite. Ligger man på ett kaloriöverskott går man upp i vikt OAVSETT om man är nybörjare eller inte. Fördelen nybörjare har är det att dem knappt lägger på sig fett, själv gick jag faktiskt ner en del i fett de första månaderna jag tränade men gick upp ca 5kg i vikt. Jag kan itne garantera att jag gick NER i fett, men jag såg betydligt mer deffad ut ;)

Och en grej till, dina ben är med största sannolikhet inte "feta". Tänk så här, teoretiskt.
Vi säger att dina lår nu har 5kg muskler på sig och 1kg fett på sig. Det blir en fettprocent på 20% (teoretiskt). Lägger du på dig 1kg muskler på benen, och 0,1kg fett, så har du plötsligt 18,3% fett på dina ben. Räkna dessutom med att du förmodligen inte lägger på dig särskilt mycket fett, och att fettet syns mindre när du har större muskler därunder som kommer ge snygga konturer.
Du kan bara lyckas!

Lycka till!

jag har legat på kaloriöverskott, över 500+ på slutet. Den enda anledningen (förutom extremt dåliga anlag) torde vara att jag körde 15 reps för att inte skada mina muskelceller.

Zakath
2004-09-14, 19:18
jag har legat på kaloriöverskott, över 500+ på slutet. Den enda anledningen (förutom extremt dåliga anlag) torde vara att jag körde 15 reps för att inte skada mina muskelceller.



Det är alltid svårt att veta vad som är kaloriöverskott, ligger du på 500+ så bör du gå upp ca 0,5kg i veckan vilket låter bra. Själv förbrukar jag nära 1000kcal mer än det jag fått när jag räknat ut min förbrukning, och det under en vilovecka... Jobbigt :(

Men upp med en bild nu!
Inget att skämmas för!

Jacobg
2004-09-14, 22:27
jag är 16 bast och började träna för 8 månader sedan cirkus.

´Jag var från början ganska klen, det går fort i början. Nu är jag klart mycket stoltare och gladare. Tänk bara på att äta, jag har tänkt att gå upp cirkus 8kg till, revbenen ska itne synas så lätt!.

Börjar du deffa nu kommer du få anorexilooken, med dåliga magrutor. Tro mig, man blir bara ledsen när man sedan ser resten av kroppen.....

negative
2004-09-15, 00:30
jag har legat på kaloriöverskott, över 500+ på slutet. Den enda anledningen (förutom extremt dåliga anlag) torde vara att jag körde 15 reps för att inte skada mina muskelceller.


Skada muskelceller ?

KLART DU INTE SKA DEFFA ! De lilla fett du har nu kommer inte att synas om 1 år då dina muskler växt. Testa o kör lite tyngre typ så att du precis klarar 8 reps. Vassle o snabba kolisar efter passen. Mat var tredje timme. Du får tänka på att du har flera år kvar med monsterhalter av testo i kroppen. Så du kommer att få bra resultat.
Deffar du nu kommer det vara som att börja om från NOLL


KÖR HÅRT OCH VAR INTE RÄDD FÖR ATT ÄTA !!!!





Markus

morbror_sven
2004-09-15, 19:25
Skada muskelceller ?

KLART DU INTE SKA DEFFA ! De lilla fett du har nu kommer inte att synas om 1 år då dina muskler växt. Testa o kör lite tyngre typ så att du precis klarar 8 reps. Vassle o snabba kolisar efter passen. Mat var tredje timme. Du får tänka på att du har flera år kvar med monsterhalter av testo i kroppen. Så du kommer att få bra resultat.
Deffar du nu kommer det vara som att börja om från NOLL


KÖR HÅRT OCH VAR INTE RÄDD FÖR ATT ÄTA !!!!





Markus
Jag har deffat sen tråden skapades... Men idag har jag slutat... Det blev 1% faktiskt. Musklerna på benen syns bättre, men om en "vanlig människa" skulle se det är tveksamt.
Hursomhelst har jag bestämt mig för att sluta deffa.

Jag tänkte nu gå ned på 8-9 reps. Nybörjare och framförallt unga nybörjare(jag i ett nötskal) bör köra minst 10 reps i början, visste ni inte det?
Kroppen är känslig och inte färdigutvecklad. Tränar man för hårt finns risken att muskelcellerna skadas, vilket självklart ger negativa resultat.
Hur bra man klarar tungviktsträning beror främst på hur långt framskriden man är i puberteten.

En ny tråd kommer att skapas där jag vill ha tips till mitt träningschema http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30208 :rolleyes: [ :bow: för er som orkar :bow: ]

Ni kan även få se mitt kostschema, men jag tror knappast att det finns några fel i det(som jag inte känner till). Men vi får se, många av er här är betydligt mer efrarna än vad jag är.

Jag är inte rädd för att äta. Finns det problem är de snarare åt andra hållet.