handdator

Visa fullständig version : Dags att köpa mitt första protein. Hjälp?


Cupofcoffee
2004-09-10, 13:51
Det finns ju ett härke med proteinprodukter, så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med valet.

Nu har jag tränat i sex veckor och arbetat mycket med kosthållningen. Det hela har gått väldigt bra, jag har lärt mig mycket, gått ner i vikt (åtta kilo hittils) och känner att jag har rätt bra koll. Nu vill jag köpa ett bra proteintillskott, till att ha efter träningen. Jag misstänker att jag ligger lite lågt på proteinintaget i övrigt (har inte råd att skiva kalkonbröst över smörgåsen :D), så ett högvärdigt tillskott är nog positivt på flera sätt.

Jag tränar i princip bara cardio (spinning, bodypump, morgonpromenader (snart joggingturer)), men tänker försöka köra på lite mer tyngdträning under de nästkommande sex veckorna. Det är fettförbränning jag vill åt, och jag vill minimera muskelförbränning (duh! :rolleyes: )

Vilket protein bör jag välja?

King Grub
2004-09-10, 13:55
Ett vassleprotein.

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

Exell är ett prisvärt proteintillskott och ett bra val som "all-roundvassle". Visst får man vad man betalar för, med vassle som med allt annat, men som proteinkälla kring träning och eventuellt till frukost är det viktigaste att det är ett hyggligt snabbt vassleprotein, inte om det står koncentrat, isolat eller hydrolysat på burken.

Cupofcoffee
2004-09-10, 14:11
Okej, ett vassleprotein ska det bli. Ge mig lite nyttjandetips är du snäll. Hur mycket tar jag efter träningen? Hur stor del av mitt dagliga proteinintag får/kan/bör komma ifrån tillskottet?

Jag har för mig att du talat om att blanda i dextros i vasslet (någon snabb kolhydrat var det iaf...) - är det något jag borde tänka på? Vart får jag tag i det isf?

Kan jag använda vasslepulvret i matlagning/bakning? Bakar ofta eget bröd till exempel - kan jag använda vasslet för att göra ett "proteinbröd", eller sabbar jag bara tillskottet i ugnen?

King Grub
2004-09-10, 14:17
Okej, ett vassleprotein ska det bli. Ge mig lite nyttjandetips är du snäll. Hur mycket tar jag efter träningen? Hur stor del av mitt dagliga proteinintag får/kan/bör komma ifrån tillskottet?

Cirka 0.5 gram per kilo kroppsvikt. Du kan komplettera upp frukostens proteininnehåll också, om du vill. Det behöver inte vara några exakta gram. Ta så du får det proteinintag du vill ha, allt inräknat.

Jag har för mig att du talat om att blanda i dextros i vasslet (någon snabb kolhydrat var det iaf...) - är det något jag borde tänka på? Vart får jag tag i det isf?

Ja det är ett måste. Cirka 0.5-1.5 gram per kilo kroppsvikt. Allt beroende på passets längd och intensitet. Sockerhyllan i vilken matvaruaffär som helst (Dextropur).

Johan
2004-09-10, 14:24
Såg att det nu finns chokladsmak på Exell´s vassle igen, mums!
Rekommenderas före vanilj och jordgubb!

Vet inte om proteinet skadas under upphettning men jag tror det ska vara ok.
Jag testade att hälla en matsked på gröten och tillsatte lite mjölk med förhoppning att det skulle ge lite O´Boy smak till gröten men icke, det smaka pyton.