handdator

Visa fullständig version : Träna Biceps effektivast?


vacon
2004-09-09, 20:13
Vilken övning är egentligen effektivast för biceps om man vill ha massa? :cool:

stybb
2004-09-09, 20:14
Vilken övning är egentligen effektivast för biceps om man vill ha massa? :cool:

Individuellt som allt annat i denna sporten/hobbyn/livsstilen som vissa har det som..

För mig tycker jag det är vanliga stående hantelcurls med en hantel i taget. Strikt och tungt varvat med hammercurl utförda på samma sätt.

Jorgen
2004-09-09, 20:22
Tunga curls. Stångcurl med rak stång och hantelcurl är prio nr ett. Och inget överdrivet svingande, det skall vara tungt för biceps, inte för korsryggen. :D

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-09-10, 05:14
För maximalt med massa bör ett POF upplägg vara optimalt...

Tex:

Skivstångscurl eller alternerad hantelcurl
Bakåtlutande Hantelcurl eller liggande hantelcurl
Preacher Curl i maskin eller koncentrationscurl

Sparrisen
2004-09-10, 15:18
det skall vara tungt för biceps, inte för korsryggen. :D

//Jörgen



Håller med!

Karl_alfred
2004-09-10, 17:11
Säger väll emot alla andra men mitt tips är väldigt strikta bicepscurls. Dock inte så strikta att man låser fast armbågarna i ett och samma läge, då kan man lika gärna köra scottcurls. Men från helt utsläppta armar curlar man stången till man når full kontraktion ungefär i axelhöjd. Inge rygg eller axelknyck som de flesta kör med. Testade detta mitt förra biceps pass och har aldrig haft sånt tryck i bicpes. Har alltid haft svårt med biceps men är ganska säker på att detta problem inte kommer att infinna sig inom en snar framtid. Fick sänka vikten ca 7 kg på varje hantel, men ibland får man helt enkelt svälja stoltheten. :hbang:

HarD
2004-09-10, 17:17
Jag har testat att köra på mycket svingande i stångcurlen hela sommarn. Har ökat drygt 1.5 cm i överarm samt att jag kan köra strikta curls på ca 10 kg mer.

Spacer
2004-09-10, 17:39
Önskar att alla fick resultat av sina stång curls! :confused:
Det enda jag har ökat med dom är att sluta köra med 3st 5kilo på varje sida och istället köra med en tia och en femma för utseendets skull.

King Grub
2004-09-10, 17:52
För mig är det hantelcurl som gäller, inte skivstångscurl, vare sig strikta eller ostrikta sådana.

lauria
2004-09-10, 22:11
Ett ultimat bicca-pass för mig består av skivstångs-curl, hantelcurl och ez-curl..Nu skrev jag inte övningarna i någon spec ording..Men o jag kör strikt eller inte, det är både och...Men jag kör aldrig så strik så att jag låser armbågarna..

stenis
2004-09-10, 22:22
jag kör:

maskincurls
skivstångscurl
ez-curl
hantelcurl

sen e jag helt slut i biccarna :)

mvh stenis

Gudfadern
2004-09-10, 22:41
Jag kör:

Skivstångscurl 3 set
Hantelcurl 3 set
Hammercurl 3set

Med lite fusk, har funkar utmärkt för mig ;)

Knäböj
2004-09-10, 23:11
Med lite fusk, har funkar utmärkt för mig
med lite fusk..? Antingen tränar man väl biceps eller inte...?

Jorgen
2004-09-11, 07:10
med lite fusk..? Antingen tränar man väl biceps eller inte...?
Lite fusk är inte fel. Men man skall inte göra stående övningar för korsryggen när man curlar. Det är viktigt att behålla kontakten med muskeln.

//Jörgen