handdator

Visa fullständig version : socker typer


mallex
2004-09-09, 18:55
Hejsan jag har försökt leta lite om socker här på kolozzeum men har inte hittat vad jag letat efter.
Jag skulle behöva en förklaring på vad det finns för olika sockertyper och vilka som är mer eller mindre nyttiga.

King Grub
2004-09-09, 19:06
Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6055.asp)

Nyttiga finns det inga. ;)

Socker saknar näring. Däremot höjer de ditt blodsocker olika fort, med glukos i topp.

Callister
2004-09-09, 19:41
Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6055.asp)

Nyttiga finns det inga. ;)

Socker saknar näring. Däremot höjer de ditt blodsocker olika fort, med glukos i topp.
Nyttigt för själen. :nono:

King Grub
2004-09-09, 19:44
Den som får ett sådant sockersug att själen behöver lugnas med godis har gjort något fel. :)

Callister
2004-09-09, 19:46
Den som får ett sådant sockersug att själen behöver lugnas med godis har gjort något fel. :)
:sleep:

Hehe, när det lägger sig på magen kanske det inte är lika nyttigt för den mentala hälsan men under kontrollerat intag så är ju faktiskt godis medicin för själen. Eller du kanske är optimal!? :angel:

King Grub
2004-09-09, 19:50
Jag har inget som helst fysiskt sug efter socker eller godis. Ibland kan jag känna att "Nu skulle de smaka bra med det och det", och då köper jag mig en påse av vad det nu är, men det är inte frågan om något "sug" eller något jag "bara måste ha".

Dr.Stein
2004-09-09, 19:52
Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6055.asp)

Nyttiga finns det inga. ;)

Socker saknar näring. Däremot höjer de ditt blodsocker olika fort, med glukos i topp.
Socker saknar väl inte näring heller?? Innehåller väl lika mkt näring som alla andra sorters kolhydrater, bara det att eftersom det bryts ned såpass snabbt hinner kroppen inte göra om det till glykogen etc. Därför betracktas det som onyttigt.

King Grub
2004-09-09, 19:53
Socker saknar väl inte näring heller?? Innehåller väl lika mkt näring som alla andra sorters kolhydrater, bara det att eftersom det bryts ned såpass snabbt hinner kroppen inte göra om det till glykogen etc. Därför betracktas det som onyttigt.

Socker är energi utan näring. Du blandar nog ihop energi med näring. :)

Callister
2004-09-09, 19:53
Socker saknar väl inte näring heller?? Innehåller väl lika mkt näring som alla andra sorters kolhydrater, bara det att eftersom det bryts ned såpass snabbt hinner kroppen inte göra om det till glykogen etc. Därför betracktas det som onyttigt.
Socker är ju bara energi, inte näring (mineraler, vitaminer, osv?) Jag är sämst på detta.

Ingen vill veta vart du köpt din tröja säger jag i självförsvar :)

Dr.Stein
2004-09-09, 19:57
Är det skillnad?? :em: hade jag helt missat. Förstår dock inte vad skillnaden är, vad kan kroppen göra med andra kolhydrater som de inte kan göra med socker?

brema
2004-09-09, 20:03
Är det skillnad?? :em: hade jag helt missat. Förstår dock inte vad skillnaden är, vad kan kroppen göra med andra kolhydrater som de inte kan göra med socker?
Alltså, han menar nog kolhydratkälla. Från socker får du kolhydrater och nästan inget annat. Byter du kolhydratkälla till äpple får du en massa fina vitaminer och mineraler också. :)

Dr.Stein
2004-09-09, 20:07
Så kolhydrater är inte näring helt enkelt? vad är det som är näring, bara vitaminer och mineraler? protein och fett är också bara energi eller??

King Grub
2004-09-09, 20:09
Så kolhydrater är inte näring helt enkelt? vad är det som är näring, bara vitaminer och mineraler? protein och fett är också bara energi eller??

Kolhydrater kan visst vara näring! Det är socker som är kolhydrater, energi, utan näring.

Kcal eller Kj är ett mått på hur mycket energi något innehåller. Energigivarna är kolhydrater, protein, fett och alkohol. Näringsämnen är något annat: vitaminer, mineraler, spårämnen, fibrer, osv. Socker saknar allt detta och ger endast energi.

Sverker
2004-09-09, 20:10
Man kan ju kalla dem
Näringsämnen: Vatten, mineraler, vitaminer.

Energigivande näringämnen: Protein, fett, kolhydrat, alkohol.

..kanske ;)

Jag kom 2:a..igen.

Dr.Stein
2004-09-09, 20:26
Nu har du gjort mig rejät förvirrad!
1. Är kolhydrater näring, energi eller både och?
2. Om kolhydrater är näring ibland, vilka kolhydrater är näring och vad skiljer dessa kolhydrater från socker?

King Grub
2004-09-09, 20:27
Kolhydrater är energi. 4.1 kcal per gram. Protein ger lika mycket energi som kolhydrater per gram, och fett ger mer än dubbelt så mycket. För att man skall kunna säga att kolhydraterna innehåller näring måste de också innehålla vitaminer, mineraler, spårämnen, fibrer, osv. Socker gör inte detta. Socker ger bara energi. Energi (kcal) är inget du kan väga upp i gram.

Dr.Stein
2004-09-09, 20:34
Nu tror jag jag förstår:) bara en fråga till: kan protein, fett och alkohol också innehålla näring?

King Grub
2004-09-09, 20:35
Nu tror jag jag förstår:) bara en fråga till: kan protein, fett och alkohol också innehålla näring?

Protein och fett kan ge näring, ja. Vilka näringsämnen och i vilka mängder beror helt på livsmedlet.

Inte själva alkoholen, även om det också finns näringsämnen i t ex öl.