handdator

Visa fullständig version : Mage+ näringsupptag från flytande föda?


Nadja
2004-09-09, 12:04
Hallå! Har tidvis problem med trasslande mage; någon form av (?) magkatarr pga att jag tidigare misskött kosten ganska rejält (läs: svultit & kräkts... :devil: ) Nu när jag ÄNTLIGEN kommit till rätta med kost+träning känns det surt att magproblemen fortfarande är kvar. Nåväl: för min mage (& tarm..) funkar det väldigt bra att i 3-4 dagar uteslutande inta flytande föda. Soppor, kräm, smoothies, Proviva, lättglass etc. Det jag har funderingar kring är följande:

1. Finns det några nackdelar kort-&/eller långsiktigt att i 3-4 dagar ett par gånger per månad bara inta mat i flytande form? Kan man "förstöra" tarmen i och med att magen inte behöver jobba så hårt med att smälta maten? (det är ju iofs av den anledningen jag väljer "flytande föda".. :rolleyes: )

2. Bör jag komplettera med något vitamin/mineraltillskott utöver min "normala" vitamindosering som är 2 st Mitt val Sport från Apoteket?

3. Hur ställer Ni er till GB´s lättglass sett till näringsfördelning, GI samt insulinindex? När är bästa respektive sämsta tidpunkt att äta den här glassen om man är mån om blodsockret/vikten?

En förpackning=240 gram
Per 100 g:
Protein: 5 g
Kolhydrat: 13 g
Fett: 5.5 g
Innehåller socker (fruktsocker) och sötningsmedel med en fenylalaninkälla. Ingredienser: koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin, fruktsocker,, emulgeringsmedel, jordgubbspuré, arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (rödbetsrött)

4. Vilken är den mest "lättsmälta" proteinkällan? Vassle? (nu syftar jag alltså inte till hur snabbt proteinet tas upp av kroppen utan mer hur "hårt" magen måste arbeta för att bryta ner..men det kanske är sak samma... :confused: )
Mkt tacksam för svar! MVH Nadja ;)

Sverker
2004-09-09, 13:55
Jag tar en fråga Nadja.
GBs lättglass är god :eating: . Den innehåller pollydextros vilket faktiskt är en sorts kostfibrer. Det är ganska mycket med också för att ge stabilitet i glassen. Jag vet inte hur mycket men säkert 5 % av glassen är pollydextros. En rejäl portion och du får massor med kostfibrer i dig :D

Både guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl är kraftiga gelbildare och sänker garanterat GI. Fast här är halterna knappt någon procent.

z_bumbi
2004-09-09, 14:15
1 Jag tvivlar lite på att du förstör för tarmen permanent och måste du för att kunna få i dig maten så finns det ju inget val, jag tror dock att du rubbar funktionen på magen tillfälligt så riktigt bra är det alltså inte.

2 Är det bara några dagar är ju multivitamin ganska potent, jag gissar att det beror mer på vad du äter de övriga dagarna i månaden om du kan tänkas få någon brist.

Men med de problem du tidigare har haft så kan det dock tänkas att du är extra känslig samt att du inte har hunnit bygga upp reserver av allt som du har missat tidigare så något mer än det ovan kan i alla fall inte jag säga. Har du pratat med en dietist eller liknande om problemet?

King Grub
2004-09-09, 14:23
4. Det tror jag är ganska beroende av din egen mage och hur den reagerar på maten du stoppar i den. Hela ägg är det naturliga livsmedel, vars protein lättast bryts ner och absorberas, men tål man inte ägg är det ju inte aktuellt i det individuella fallet.

Nadja
2004-09-10, 10:38
Jag tar en fråga Nadja.
GBs lättglass är god :eating: . Den innehåller pollydextros vilket faktiskt är en sorts kostfibrer. Det är ganska mycket med också för att ge stabilitet i glassen. Jag vet inte hur mycket men säkert 5 % av glassen är pollydextros. En rejäl portion och du får massor med kostfibrer i dig :D

Både guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl är kraftiga gelbildare och sänker garanterat GI. Fast här är halterna knappt någon procent.

Låter m a o ganska ok...Om Du (el ngn annan) skulle "tippa" ett ungefärligt GI-värde, var skulle det hamna? Högre än vanlig, fet glass med GI ca 50, eller?

Hm..guarkärnmjöl- är det inte sådant som finns i MRP´s för att ge ökad mättnad? Har "hört" att det är skadligt (?) men det är väl säkert beroende av mängden...?

Nadja
2004-09-10, 10:51
1 Jag tvivlar lite på att du förstör för tarmen permanent och måste du för att kunna få i dig maten så finns det ju inget val, jag tror dock att du rubbar funktionen på magen tillfälligt så riktigt bra är det alltså inte.

2 Är det bara några dagar är ju multivitamin ganska potent, jag gissar att det beror mer på vad du äter de övriga dagarna i månaden om du kan tänkas få någon brist.

Men med de problem du tidigare har haft så kan det dock tänkas att du är extra känslig samt att du inte har hunnit bygga upp reserver av allt som du har missat tidigare så något mer än det ovan kan i alla fall inte jag säga. Har du pratat med en dietist eller liknande om problemet?

Jag har gått på behandling för ÄS tidigare och då fick man ju tala med dietister samt läkare. Utan att verka alltför "fräck" kan jag säga att de jag träffat inte imponerat på mig kunskapsmässigt. De har inte kunnat förklara saker inom nutrition som har kännts viktiga för mig. Har fått 10 ggr mer innehållsrika svar från det här forumet. Läser även en del själv, men ofta vill jag gärna fråga någon annan gällande informationen- det är superlätt att "anorexi-spöket" tar över hjärnan och förvrängar all info!! :devil:

Angående att "bygga" upp reserver av vitaminer och mineraler: Jag har under hela tiden jag försökt bli frisk endast ätit rek. dagsdos av multivitamin. Men nu har jag läst att många som haft anorexi/bulimi ges 10 ggr så mkt av vissa vitaminer under rekreationen?!? När jag frågade dietisten om detta "förstod hon inte vad jag menade" :confused: Tycker det är märkligt; tydligen kan ju mineralobalans medföra ödem- och det är ett mkt stort "psykologiskt" dilemma för de (oss) som försöker ta oss ur skiten..! Om man svullnar upp när man ätit en normalportion känns det inte så motiverande! Tydligen skulle ett tillskott av kalium kunna motverka vätskeansamlingar?! Å andra sidan: för stora (okontrollerade doser) av kalium kan väl leda till hjärtproblem, så det är väl därför de inte är så villiga att rekommendera patienterna ett kaliumtillskott.

Oj, långt det blev :D ....en fråga till: skulle man tjäna ngt på att tillsätta någon form av fiber till exempelvis krämen eller smoothisarna för att på så vis inte underminera tarmverksamheten? Och en liten fråga till (som INTE är så trevlig)...; kräm, glass etc är ju ändå rätt "tjockt"..hur bryts det ner? KOmmer det ut som vätska eller tarmvägen? :D

Tack killar för alla svar hitills- hjälper hur mkt som helst!! ;) //Nadja

z_bumbi
2004-09-10, 11:30
Nadja: Dietister och läkare är som alla andra, har man tur så träffar man på någon som är bra, har man otur så gör man inte det. Det kan även vara så enkelt att de inte vill uppmuntra vissa saker hos patienterna och därför inte berättar vissa saker som man kan göra.
Vitamin/mineralltillskott t ex är bra i lagom mängd men börjar man själv leka med enskilda vitaminer och mineraler så kan det gå illa, har man en bakgrund med ätstörningar så är nog balansgången väldigt svår då man ju redan har en viss besatthet av vissa saker och lätt trillar dit på något annat.

10 x rekommenderad dos av vitaminer och mineraler generellt låter högt men jag kan tänka mig att ditt förråd av järn t ex inte är det bästa så att försöka äta järnrik mat så ofta som möjligt är nog inte helt fel .
Övriga brister som uppstår vid ätstörningar har jag inte koll på och även om jag hade det är nätet inte rätt ställe att ge rekommendationer i sådana frågor. (Förklaring för andra som läser. Järn från mat tas inte upp om man inte har ett behov och därför är det ingen fara att äta ett visst överskott av järn via kosten, järntillskott tas upp även om kroppen har nog med järn.)

Tål du fibrer i drinkarna så är det väl bara bra men varför inte plocka dem från frukt eller grönt i så fall?

Det kommer att bli minskad avföring om du inte äter så mycket fibrer men ut ska det i alla fall.

Nadja
2004-09-10, 14:09
Ja, dietister/läkare är ju åxå bara människor. Det måste vara svårt för dem att veta var gränsen går för nyttig respektive "farlig" information till en patient.

Och ja, har man en gång varit sjuk i ÄS, så finns risken alltid att man börjar övertolka fakta om kost och träning. Samtidigt tycker jag det är "bättre" att vara "besatt"( :D 9 av näringslära OCH äta & behålla maten, än att kunna kcalinnehållet på gurka i sömnen men ändå tro att man går upp 2 kg i fettvikt om man äter nämnda gurka ;)

Kan man kolla typ ALLA vitaminer/mineraler med blodprov hos läkaren? Jag undrar om jag har brist på ngt...tveksamt...blir aldrig ens förkyld..*skumt* Fast järn kan man nog ligga lågt på. Kan fortfarande känna mig yr/illamående ibland.

JJ
2004-09-10, 14:42
(Förklaring för andra som läser. Järn från mat tas inte upp om man inte har ett behov och därför är det ingen fara att äta ett visst överskott av järn via kosten, järntillskott tas upp även om kroppen har nog med järn.)


Med undantag av hemjärn som det finns gott om i rött kött (?).

z_bumbi
2004-09-10, 16:20
Med undantag av hemjärn som det finns gott om i rött kött (?).

Näringslära för högskolan gör ingen skillnad på hem-järn och ickehemjärn när det gäller att man inte tar upp mer än vad man behöver, kan ha kommit nyare rön om den saken däremot men inte vad jag har hittat i alla fall.

King Grub
2004-09-10, 17:16
inte vad jag har hittat i alla fall.

Inte jag heller.

JJ
2004-09-10, 18:06
Näringslära för högskolan gör ingen skillnad på hem-järn och ickehemjärn när det gäller att man inte tar upp mer än vad man behöver, kan ha kommit nyare rön om den saken däremot men inte vad jag har hittat i alla fall.

Intressant, Paulun hävdade nämligen detta på ett föredrag för typ 2 år sedan. Han hakade upp sig lite på det och pratade om det som en stor hälsorisk.

JJ
2004-09-10, 18:10
Ah, hittade lite, från artikel på hans hemsida (sök på hemjärn). 30% mer upptag (jag trodde det var mer):

Praktexemplet järn
Tack vare dessa upptagningsmekanismer kan kroppen själv reglera upptaget efter ditt behov och samtidigt skydda dig mot överskott. Om du behöver till exempel järn ökar upptaget i tarmen tack vare mer effektiva upptagningsmekanismer. Just upptaget av järn kan variera från 2 - 12 procent beroende på ditt behov. Det är mycket praktiskt att kroppen själv känner av sitt behov så att överskott kan undvikas, speciellt då ett järnöverskott kan vara mycket skadligt. Alltför höga järnnivåer i din kropp innebär en ökad risk för hjärt-/kärlsjukdomar och cancer, då järnet ökar mängden av de skadliga fria radikalerna. Detta gör kontrollen av järnupptaget till en viktig kontrollmekanism som förebygger överbelastning. Ett undantag från denna kontrollmekanism är hemjärnet, vilket är en speciell typ av järn som finns i rött kött. Oavsett om kroppen behöver järn, eller inte, tas cirka 30 procent av hemjärnet upp. Det gör att rött kött är en mycket effektiv järnkälla. Kanske alltför effektiv, då rött kött kunnat kopplas till cancer, hjärtkärlsjukdomar och andra medicinska problem i ett stort antal studier.

King Grub
2004-09-10, 18:18
Men kan han referera till någon studie som stödjer påståendena, eller är det bara hans egna teoretiska antaganden?

JJ
2004-09-10, 18:24
Men kan han referera till någon studie som stödjer påståendena, eller är det bara hans egna teoretiska antaganden?

Den som först träffar han får fråga, jag tycker generellt han kunde lämna fler referenser till sina artiklar. Vad heter hemjärn på engelska? Homeiron? :)

King Grub
2004-09-10, 18:28
Den som först träffar han får fråga, jag tycker generellt han kunde lämna fler referenser till sina artiklar. Vad heter hemjärn på engelska? Homeiron? :)

Haem iron.

kampsporttjej
2004-09-10, 18:28
hej nadja!
om du har magkatarrproblem så kan jag varmt rekommendera novaluzid. de är tuggtabletter som kan köpas receptfritt på apoteket som hjälper
när maggen smärtar.

LunaSpice
2004-09-10, 18:34
Heme eller haem iron.

The role of meat to improve the critical iron balance during weaning.

Hallberg L, Hoppe M, Andersson M, Hulthen L.

Pediatrics. 2003 Apr;111(4 Pt 1):864-70.

BACKGROUND: Iron requirements during the weaning period are the highest per unit body weight during human life, and diet is often insufficient to cover iron needs. For the first time in infant nutrition the absorption of both nonheme and heme iron from a typical weaning gruel after addition of meat with and without ascorbic acid (AA) to improve bioavailability was studied. METHODS: Nonheme and heme iron absorption from gruel was measured in 33 adults using 2 radioiron isotopes--an inorganic iron salt to label nonheme iron, the other biosynthetically labeled rabbit hemoglobin to label heme iron. Iron absorption was measured from the basal gruel (based on milkpowder and cereals) and from basal gruel added 20 g red powdered meat, alone and together with 20 mg AA in 4 different trials. RESULTS: Nonheme iron absorption from the basal meal was 0.33 mg/1000 kcal and the increase from added 20 mg AA was 39%, whereas addition of red meat increased nonheme iron absorption by 85%. This latter increase was unexpectedly high. Total iron absorption was further increased by heme iron absorption of 0.23 mg Fe/1000 kcal. When adding both meat and AA, total iron absorption amounted to 1.08 mg iron/1000 kcal, ie, exceeding 1 mg/1000 kcal, a level estimated to correspond with daily iron requirements in 95% of infants aged 12 months. CONCLUSIONS: Addition of powdered red meat to weaning gruels markedly increased total iron absorption. A weaning diet with added powdered meat and AA may serve as a viable option to satisfy the body's high iron requirements during this critical period.

King Grub
2004-09-10, 18:43
Visst förbättras upptaget genom hemjärn. Frågan var väl om man tar upp mer än man behöver.

"The powerful control of iron absorption implies that dietary iron overload cannot develop in normal subjects, even with diets having high iron content or high bioavailability."

Eur J Clin Nutr. 1995 Nov;49(11):794-808.

"Present analyses also demonstrated an effective control of iron absorption preventing development of iron overload in otherwise healthy subjects even if the diet is fortified with iron and even if meat intake is high."

Eur J Clin Nutr. 1998 Sep;52(9):623-31

"The body possesses remarkable, potential control systems of probable very ancient origin capable of preventing both iron deficiency and iron overload."

Blood Cells Mol Dis. 2002 Nov-Dec;29(3):562-73.

Styx
2004-09-10, 23:59
Ungefär 25% av hemjärn tas upp men ungefär bara runt 5% av icke-hemjärn tas upp. Men detta kan förstås förändras utifrån individens hemoglobin-värden. Sen dom flesta vet så ökar ju c-vitamin kraftigt upptaget av icke-hemjärn, samma effekt fås av animaliska protein.
För höga järnvärden tror jag oftast beror på genetiska defekter.

Sverker
2004-09-11, 18:47
Järnupptaget är en flerstegsraket och det avgörande steget är halten transferin i blodet. Vid järnbrist ökar halten transferin och när förråden är full minnskar halten.
Det är mängden transferin som man kan kontrollera järnbrist på i enkla blodprov, allt genom Hb-värde ( som är mer osäkert pga avvikelser i vattenhalten i blodet ). För att kompensera låga mängder från födan ökar kroppen halten transferin för att garantera bästa möjliga upptag.



Vad händer med järn ?

Järn tas upp av det yttersta lagret av tarmceller och stannar där. Mängden som kan fångas in där är ca 2 mg per dygn.
Hemejärn absorberas långt bättre än Fe2+ järn och Fe3+ järn absorberas nästan inte alls.
Finns det mycket transferin i blodet som passerar tarmcellens insida " vandrar " järnet över till proteinet i blodet och förs vidar till ställen som behöver, ex ryggmärgen eller levern.

Den ytterst frontlinjen i tarmen är ett väldigt tufft ställe att leva på och en tarmcells livstid är 2 - 3 dygn.
Tarmcellen fångar in och håller järn. Kommer det inte något transferin så dör sedan tarmcellen och lossnar ut i tarmsaften och järnet förloras i avföringen.

Alltså ett mycket säkert system för att undvika överdosering av järn.

Nadja
2004-09-12, 18:02
..under förutsättning att man äter tillräckligt och inte gör sig av med maten på idiotiska sätt som att kräkas etc? Förstår ju att det är väldigt individuellt..men man kanske kan "gissa" lite?*hoppas* ;)

Jag "tror" att yrslen jag hade innan kan bero på för dåligt intag av järnrik mat.

Om man ligger lågt på säg..A och E- vitamin- hjälper ett tillskott med dagsbehovet alls, eller behövs det "kraftigare" doseringar? Jag menar; dagsdosen är ju just bara en dagsdos och innan kan man ju ha underminerat vitaminförråden under flera år.. :confused:

Sedan en GI-fråga: kollade i Pauluns tabeller för att försöka hitta GI för GB_lightglassen. Det stod "GI 70 för glass med låg fetthalt". Min glass har 5.5 g fett per 100 g; är det då "lågt"? GI_värdena för vanlig glass varierade mellan 50-115! Är det isglassarna med vanligt socker som ligger högst då lr?//Nadja med tusen frågor ;)

Nadja
2004-09-12, 18:05
hej nadja!
om du har magkatarrproblem så kan jag varmt rekommendera novaluzid. de är tuggtabletter som kan köpas receptfritt på apoteket som hjälper
när maggen smärtar.
Tack för tipset! Jag har kört med Omephrazol (resv för felstavning) och det har väl fungerat OK. Men grejen är ju (för min del) att magproblemen ökar när jag får ett återfall i ÄS. Även om återfallet bara är ett dygn, så kollapsar magen direkt. Och sedan kan det sitta i en vecka (därav "flytande dieten"..)