handdator

Visa fullständig version : Träna med diabetes


kalleHUND
2004-09-09, 08:13
Då var det dags för min första tråd då! :)

Är relativt färsk både på diabetes- och träningsområdet. Är 19år och har varit typ-1 diabetiker i snart ett år, tränat till och från under 4 månader. Har dock fått upp intresset för styrketräning/träning nu på sistone då jag faktiskt lyckats bli lite starkare, och får god hjälp med att sköta min diabetes. Som det ser ut idag så tränar jag 5 pass i veckan.
Har nyss börjat äta ungefär såhär :

09:00 Frukost, flingor all-bran/special-k en riktigt rejäl portion med mjölk, brukar dock försöka med så lite mjölk som möjligt. Tar också 2/3 portion protargo (~10g vassle, 10g kasein), blandar detta med en dryg dl mjölk. Direkt efter frukost tar jag en promenad (30-60min)

11:00 sticker jag till gymmet, brukar ta en banan innan så jag slipper strul med blodsockret under träningspasset.

12:15 är jag hemma igen och tar då en portion whey-80 blandat med mjölk och ~30g dextropur och en banan till det. Brukar här försöka ta mitt insulin för lunchen, eftersom att jag annars skulle få en rätt ordentlig blodsockerhöjning.

13:00 Lunch. Ordentlig portion mat, ris, pasta, potatis med kyckling eller annat kött samt grönsaker. Dricker yoghurt till och avslutar med en frukt. Ibland blir det snabbmat från frysdisken här, nudel-/risrätter med kyckling och liknande, brukar då äta en ordentlig macka till maten(surdegsbröd).

17-18:00 Middag, brukar också bestå av en redig portion mat, husmanskost. Aldrig snabbmat utan till middagen är det 100% hemlagat :)

Någon gång i veckan ett löppass här. Då blir kvällsmålet större.

20-21:00 Brukar jag äta ett litet mål, frukt, yoghurt, glass eller liknande, tar en mindre dos insulin till detta.

Går och lägger mig omkring 24:00

Jag vet att jag saknar en del kolhydrater efter träning, men att ta 80g dextropur i min drink efter träningen tror jag blir svårt eftersom jag då skulle få en kraftfull blodsockerhöjning.

stats:
Nyss fyllda 19
181-182cm
78kg på morgonen. (vägde ~86 då jag fick diabetes (0310)) Vikten sjönk dock rätt snabbt då jag var ganska hård med kosten i början, legat still en längre tid nu.

Då jag först provade styrketräning tog jag uppskattelsevis 52,5kg i bänkpress (var dock starkare innan jag fick diabetes då jag vet att jag tagit 57,5 tidigare, förmodligen tappade jag en del muskler pga insjuknandet). Senaste passet tog jag 60*8, så visst har jag ökat lite iallafall.

Det börjar iallafall kännas som jag fått ordning på min träning tillsammans med min sjukdom, har varit ett väldigt experimenterande för att få allt att fungera, men börjar känna mig rätt säker på doseringsområdet med mitt insulin nu, tar mitt insulin själv med penna (humalog +insulatard till natten).

Om det är någon som sitter inne med kunskap eller har synpunkter för hur jag också ska kunna bli OPTIMAL så är jag tacksam. Har lite kläm på hur kroppen fungerar och så som jag fattat det så innebär diabetes ett litet handikapp när det gäller träning i allmänhet. Eftersom insulin är så pass viktigt i kroppen så antar jag dock att det gäller att få till planeringen bra för att min träning skall ge bra resultat. Känner ni någon som tränar med diabetes, eller är så pass insatt i hur kroppen fungerar så att ni kan hjälpa mig ändå så eller kanske rent utav har det själva så blir jag överlycklig för träningstips, har fått sparsamt med hjälp då jag ställt frågor på sjukhuset.
Har f.ö försökt att leta information om träning och diabetes på internet, men haft svårt att hitta information om det.

Är det något jag glömt eller nåt ni undrar över så hojta till! ;)

King Grub
2004-09-09, 08:16
Det här blir en bra tråd för Sverker! :)

Generellt ser ditt matupplägg bra ut!

09:00 Frukost, flingor all-bran/special-k en riktigt rejäl portion med mjölk, brukar dock försöka med så lite mjölk som möjligt.

All-Bran (utom Plus-sorten) och Special-K ger MASSIV insulinutsöndring, bara så du vet. :)

Callister
2004-09-09, 08:21
If i may ask, hur fick du det och vilken typ har du? :)

kalleHUND
2004-09-09, 08:22
Jo, uppmärksammade att du skrev det förut, ska byta ut dom mot plusvarianten. Också en av dom som blev lurad av "60GI på standard all-bran" ;)

King Grub
2004-09-09, 08:23
Jo, uppmärksammade att du skrev det förut, ska byta ut dom mot plusvarianten. Också en av dom som blev lurad av "60GI på standard all-bran" ;)

Och Special-K är ännu värre, plus att det har en hopplös proteinsammansättning.

"Få bort fettet - ta fram formen" - blahaha. :D

kalleHUND
2004-09-09, 08:26
Skrev att jag har typ-1. Kan inte riktigt svara på varför jag fick det, ingen i släkten som har f.ö. Hade körtelfeber till och från under 6-7mån, rätt ordentlig kunde vara sängliggande med ~40-41° feber i uppåt 2veckor (detta var den värsta och sista omgången), efter det så fick jag diagnosen diabetes inom 2-3 veckor. Fanns dock inga riktiga bevis på att det var körtelfeber då alla tester visade negativt, men dom sa att det var körtelfeber ändå :). På sjukhuset sa dom att körtelfeber var en av dom saker man förknippade diabetesdebut med, även om det antagligen är massa andra faktorer som spelar in.

JJ
2004-09-09, 09:06
Ditt sista mål såg rätt fattigt ut. Glass? :) Försök få i dig lite protein här.

JJ
2004-09-09, 09:09
Det här blir en bra tråd för Sverker! :)

Generellt ser ditt matupplägg bra ut!

09:00 Frukost, flingor all-bran/special-k en riktigt rejäl portion med mjölk, brukar dock försöka med så lite mjölk som möjligt.

All-Bran (utom Plus-sorten) och Special-K ger MASSIV insulinutsöndring, bara så du vet. :)

Hur påverkar det en diabetiker typ 1? De har ju otillräcklig produktion av insulin. Eller ännu intressantare, hur påverkas de av mjölkprotein? Får de fördelarna utan nackdelarna?

kalleHUND
2004-09-09, 09:21
Hur påverkar det en diabetiker typ 1? De har ju otillräcklig produktion av insulin. Eller ännu intressantare, hur påverkas de av mjölkprotein? Får de fördelarna utan nackdelarna?

Otillräcklig, en typ 1-diabetiker har ingen som helst egen insulinproduktion. Man har en liten produktion i uppåt ett halvår efter insjuknandet, kallas för "smekmånad" då man inte behöver tillsätta lika mycket insulin som senare och kroppen själv kan reglera blodsockret något.

Mjölk har jag fått lära mig att ta det försiktigt med. Dricker man dock mjölk tillsammans med någon annan föda, och inte i jättestora mängder så har det inte varit några problem för mig iallafall.

Att flingorna all-bran/special-k ger stort insulinpåslag har jag dock märkt då jag brukar få högt blodsocker till lunch om jag inte rör mig på förmiddagen, mitt insulin jag injicerar hinner alltså inte stå emot dom snabba kolhydraterna i flingorna.

LunaSpice
2004-09-09, 17:52
Kalle, eftersom du har typ 1 så behöver du inte bry dig så mkt om II utan mer om GI i såna fall. I ditt fall så gäller det, som du redan vet, att hålla blodsockret jämt och fint under dagen. Vilken insulinsort har du, när du tar du dem och hur stora doser? Vilken reaktion får du av "stora" doser mjölk?

Sverker
2004-09-09, 18:58
Hej kalleHUND !

Sverker här :D

Kul att du tränar. Styrketräning är fantastisk för att hålla blodsockret under kontroll. Kör på.

Du äter fyra större måltider per dag ?
Du har lågt tid mellan lunch kl 13 och middag kl 17, speciellt ifall du tränat den dagen.
JAG skulle dela upp måltiderna lite mer till 6 tillfällen och fördela kalorierna därefter.
Mer kolhydrat med lägre GI skulle säkert jämna ut blodsockret under dagen och minska risken för nattkänningar.


Egna erfarenheter är att maltodextrin och glukos är katastrof efter träningen. De kolhydraterna är FÖR snabba för vårat insulin men med O´boy blir det jämnare blodssockersvar.
Har du funderingar så PM gärna.

Sverker
2004-09-09, 19:07
Och Special-K är ännu värre, plus att det har en hopplös proteinsammansättning.

"Få bort fettet - ta fram formen" - blahaha. :D

Är väl inget fel på proteinsammansättningen i Special K ?
Ris och veteflingor, lite avfettade vetegroddar och skummjölkspulver.
Jag äter mina K-flingor med youghurt eller mjölk. Då blir sammansättningen på aminosyrorna bättre än många proteinpulver på marknaden.
Att flingorna är snabba på att höja blodsockret är en annan sak.

King Grub
2004-09-09, 19:09
Blandade ihop dem med majsflingor.

Skräpnäring är det i alla fall. :)

brema
2004-09-09, 19:15
Nu när du hittat Kolozzeum kan du sluta leta! Var uppe en tråd för ett bra tag sedan om diabetes, tror det finns en fem-sex medlemmar med diabetes här på forumet, jag är en av dem.

Har haft typ-1 diabetes i 12 år och styrketränat i snart 2 år. Visst kan det kännas som ett handikapp i början, men se det som att du får dubbel glädje av träningen istället. Har lärt mig enormt mycket av styrketräningen, knappast varit OPTIMAL hela tiden men ligger ändå snart på 20 kg plus sen start. Man lär känna sin kropp för varje dag som går...

Din kost ser bra ut, även om den såklart kan bli bättre... Att du ska strunta i GI och II är FEL och att frukosten ger stor insulinutsöndring stämmer väl sådär - är ju alltid noll ;)

Tips kan vara att börja dagen med långsammare kolhydrater, du vet säkert att du kräver en rätt stor insulinmängd efter nattens fasta. Själv äter jag havregrynsgröt + lite vassleprotein och trots den lilla mängden vassle kräver det dagens största insulindos. Du tar en banan innan träningen för att slippa strul, ligger du alltid lågt innan träning? Isf ännu en anledning till lägre insulindos på morgonen.

Efter träning skulle jag tagit först en spruta till shaken, sedan vänta ca en timme och äta vanlig lunch med långsamma kolhydrater och protein. Kolhydratsvalet efter träning är svårt, för mig funkar GI~90 bäst. Lättare att stabilisera blodsockret om du tar lunchfrukten vid 15 kanske? Som sagts på kvällen behöver du mer protein också...

Allmänt är kosten som lovordas på forumet oftast perfekt för en diabetiker. Långsamma kolhydrater, protein och nyttigt fett som gör det ännu långsammare. Ät ofta - både för träningen och blodsockrets skull!

Sköter du träning och kost utvecklas du lika bra som icke-diabetiker och får en perfekt skött diabetes som bonus!!

Lycka till!

EDIT: Såg att övriga redan presenterat sig :D

kalleHUND
2004-09-09, 19:18
Kalle, eftersom du har typ 1 så behöver du inte bry dig så mkt om II utan mer om GI i såna fall. I ditt fall så gäller det, som du redan vet, att hålla blodsockret jämt och fint under dagen. Vilken insulinsort har du, när du tar du dem och hur stora doser? Vilken reaktion får du av "stora" doser mjölk?

Tar Humalog till maten och insulatard till natten. 16,16,16,4-10e humalog och 16e insulatard. Är då när jag tränar och försöker bygga upp mig lite. När jag förut gick i skolan och inte tränade tog jag 10,10-12,14e humalog, 16e insulatard, men hade ett helt annat kostupplägg då. Mjölkbaserade produkter använder jag till nästan vare mål idag, men inga stora mängder. Har inte provat att dricka mycket mjölk på en gång så kan inte svara på vad som händer :)

Viggo
2004-09-09, 19:25
Det här blir en bra tråd för Sverker! :)

Generellt ser ditt matupplägg bra ut!

09:00 Frukost, flingor all-bran/special-k en riktigt rejäl portion med mjölk, brukar dock försöka med så lite mjölk som möjligt.

All-Bran (utom Plus-sorten) och Special-K ger MASSIV insulinutsöndring, bara så du vet. :)
missa du att han hade typ1-diabetes? :)

King Grub
2004-09-09, 19:29
Nej, vad då? Jag sade "bara så du vet" av en anledning; alla känner inte till att trots att dessa flingor inte har så gigantiskt GI så har de ett II som överträffar det mesta. Information skadar väl inte, och man kan väl inte veta om någon redan är informerad.

kalleHUND
2004-09-09, 19:31
Tips kan vara att börja dagen med långsammare kolhydrater, du vet säkert att du kräver en rätt stor insulinmängd efter nattens fasta. Själv äter jag havregrynsgröt + lite vassleprotein och trots den lilla mängden vassle kräver det dagens största insulindos. Du tar en banan innan träningen för att slippa strul, ligger du alltid lågt innan träning? Isf ännu en anledning till lägre insulindos på morgonen.

Efter träning skulle jag tagit först en spruta till shaken, sedan vänta ca en timme och äta vanlig lunch med långsamma kolhydrater och protein. Kolhydratsvalet efter träning är svårt, för mig funkar GI~90 bäst. Lättare att stabilisera blodsockret om du tar lunchfrukten vid 15 kanske? Som sagts på kvällen behöver du mer protein också...

Jo, är det någon gång jag ofta ligger högt i blodsocker så är det på morgonen, en promenad gör dock underverk. Bananen tar jag för att slippa bry mig om blodsockret under träningen, vet att jag då håller för ett pass. Har inte haft några problem med lågt socker innan träning, snarare efteråt som det känns som att kroppen blir väldigt duktig på att handskas med insulinet och man kan äta nästan vad och hur som helst utan att blodsockret påverkas nämnvärt. Köpte mig ett paket all-bran plus idag, och som sagt så tar jag tillskott med både vassle och kasein till frukosten. Känns som jag skulle vilja prova på att ta en separat spruta för shakern för att sedan vänta en stund längre med lunchen (minskar jag ju tidsglappen mellan lunch o middag en aning också), vad anser du att en diabetes-shaker bör innehålla, och hur stor insulindos kräver den (väger nånstans mellan 78-80kg beroende på när jag väger mig, mina nuvarande insulindoser är postade en bit upp i tråden).

Kul att man inte är ensam om att träna med diabetes iallafall, och det verkar ju inte som det är dött lopp att försöka bli en biff tillsammans med sjukdomen heller :bpump:

brema
2004-09-09, 19:36
Vilken reaktion får du av "stora" doser mjölk?

Var på ett diabetesläger för många år sedan. Då fick alla ungar dricka en liter lättmjölk till mellanmål i experimentsyfte, utan insulintillförsel. Alla fick en rejäl höjning, större än vad dietisten räknat med..
Men detta var ju såklart innan II och andra teorier diskuterades.