handdator

Visa fullständig version : axelskada


Pressarn
2004-09-08, 21:34
Jag spelade handboll och skulle precis skjuta när en snubbe drar min arm bakåt. Detta hände för tre dagar sen och det gör mer ont för varje dag känns det som. Vilka muskler eller fästen kan det vara det handlar om och vad tycker ni att jag ska göra? Jag har kollat runt lite på exrx och är inne på Teres minor och Infraspinatus, fästet vid axelleden. Det är där smärtan kommer ifrån. Jag har redan varit hos någon sorts terepeut, blivit masserad och fått "elbehandling". Två avtalade tider kvar men det känns inte som om det hjälper.
Vad tror/tycker ni?

Sverker
2004-09-09, 05:51
Två minuter.

Det är domarens absolut viktigaste uppgift att se till att spelarna inte rör kastarmen. Klassisk skada alltså.

Jag gissar på biceps, fästet som löper genom axelleden. Jag kan tyvärr inte ge några bra tips.
Använd sunt förnuft. Vila några dagar.
Håll leden mjuk, massera, träna sedan utan smärta, förvänta dig att det kan göra ont dagen efter när inflamationen förvärras och upprepa då inte träningen osv.

Det är bara att komma igen

Börje H
2004-09-09, 06:39
Våld mot en utsträckt arm påm detta sätt torde nog vara bland de allra vanligaste i handbollen. Det som brukar hända är att caput humeri, dvs huvudet på överarmsbenet, far framåt i ledkapseln. Resultatet kan i många fall bli att axeln går ur led, men gör den inte det så kan ändå en uttänjning av ledkapseln ske. Givetvist kan skadan vara av lindrigare art och att det därmed "bara" är en muskulär uttänjning som skett.

Med massage och tns eller intereferensström kan man möjligen lindra smärtan något, men det läker inte själva skadan. Oavsett om skadan är muskulär (biceps, teres minor eller subscapularis) eller kapsulär så gäller det att köra stabiliteringsträning så fort smärtan tillåter. Jobba med inåt/utåtrotationer med mycket liten vikt och många repetitioner. Var försiktig med belastning i ytterlägena utan kör, i största möjliga mån, inom smärtfritt rörelseområde.

Pressarn
2004-09-09, 07:35
Mycket bra svar, tack!
Ska från och med nu lägga ned åtminstone 30-40 minuter i veckan på rotatorkuffarna. Det konstiga är att terepeuten garanterade mig att min axel skulle vara som ny när behandlingen var slut, en igår, en idag och en i övermorgon. Det känns verkligen inte som om det kan läka så snabbt men jag får väl se, annars har jag slängt pengarna i sjön.