handdator

Visa fullständig version : Utsidan av axlarna!


lauria
2004-09-08, 19:19
Tjenixen!!
Jag har underskott på av utsidan på axlarna så:
Är det någon spec övnings som tar extra mkt på utsidan av axeln?

Trollet11
2004-09-08, 19:33
Hantellyft åt sidan (side laterals)
Lätt böjd armbåge
Lillfingersidan på handen ska vara lite uppåt mot taket, ha armbågarna "lite"
högre än handen.
Håll nere axlarna vid själva lyftet och titta frammåt.

10 10 8 8 6 6 6 kör jag för tillfället

:bpump:

drkrupp
2004-09-08, 19:36
Jag gillar sidolyft med hantlar. Men kör dem sittande, då de blir striktare då. Kör rakt ut åt sidorna med lätt vinkel i armbågen. Prova också enhandssidolyft med kabel.

lauria
2004-09-08, 20:12
Hantellyft åt sidan (side laterals)
Lätt böjd armbåge
Lillfingersidan på handen ska vara lite uppåt mot taket, ha armbågarna "lite"
högre än handen.
Håll nere axlarna vid själva lyftet och titta frammåt.

10 10 8 8 6 6 6 kör jag för tillfället

:bpump:


Kör du dom robot-strikta eller cheetar lite lätt?

Grahn
2004-09-08, 20:15
Sidohantellyft, sidolyft i maskin och drag mot hakan

Trollet11
2004-09-08, 20:26
Kör du dom robot-strikta eller cheetar lite lätt?


Dom 2 sista 6orna brukar inte bli "superstrikta"
Oftast klarar jag inte 6 st i sista settet
Dock ser jag alltid till att inte låta hakan falla utan tittar alltid uppåt* för att kunna hålla axlarna så lågt som möjligt.

Ett helt "superstrikt" utförande i denna övningen anser jag vara bra sålänge man inte anstränger ryggen.

*Edit: Framåt inte uppåt :smash:

Ulf A Big
2004-09-08, 20:40
Har du prövat att köra hantellyft åt sidan med hammergrepp någon gång?
Det där med lillfingrar hit och dit är skrönor från 70-80-Talet.
Utsidan är en ganska liten muskel som inte behöver så mycket belastning. Använd en koncentrerad övning där du ska utnyttja den negativa fasen på bästa sätt. Låt hanteln sjunka ned under ca 4-5 sek och upp kanske 3 sek håll kvar i övre läget kanske 2 sek. Lovar att du får kontakt med muskeln om du följer rådet. Kör kanske ett par uppvärmnings set och sedan ett till två arbetsset. Troligen får du ut mest om du kör enligt följande metod. En vikt som du klarar 10-12 reps efter 10-12 reps vilar du kanske 10 sekunder och fortsätter med att göra så många som du klarar av. Vila 10-15 sek fortsätt tills du inte orkar längre. Vila 10-20 sek och lyft sedan vikten till tyngsta läget och håll vikten där så länge du kan. Efter ett sådant pass tror jag att din muskel har fått tillräcklig träning för att vilja växa till sig för att klara påfrestningen.
Ulf
Om du kör traditionell press mot nacken och kortar av rörelsen till att gälla att nudda huvudet och till nästan sträckta armar är också en bra övning för utsidan av axlarna. Här gäller också att inte ha för mycket vikt ca 10-12reps detta för att inte stressa axellederna för mycket.

Trollet11
2004-09-08, 20:55
Har du prövat att köra hantellyft åt sidan med hammergrepp någon gång?
Det där med lillfingrar hit och dit är skrönor från 70-80-Talet.
Utsidan är en ganska liten muskel som inte behöver så mycket belastning. Använd en koncentrerad övning där du ska utnyttja den negativa fasen på bästa sätt. Låt hanteln sjunka ned under ca 4-5 sek och upp kanske 3 sek håll kvar i övre läget kanske 2 sek. Lovar att du får kontakt med muskeln om du följer rådet. Kör kanske ett par uppvärmnings set och sedan ett till två arbetsset. Troligen får du ut mest om du kör enligt följande metod. En vikt som du klarar 10-12 reps efter 10-12 reps vilar du kanske 10 sekunder och fortsätter med att göra så många som du klarar av. Vila 10-15 sek fortsätt tills du inte orkar längre. Vila 10-20 sek och lyft sedan vikten till tyngsta läget och håll vikten där så länge du kan. Efter ett sådant pass garanterar jag att din lilla muskel kommer att växa till sig.
Ulf

Att helt avfärda någons erfarenheter och själv skriva "Det ultimata" sättet med negativ och statisk träning,
och sen Utlova kontakt och Garantera att muskeln kommer växa är nåt som hör hemma i diverse "byggartidningar"

Ulf A Big
2004-09-09, 07:21
Har du prövat att köra hantellyft åt sidan med hammergrepp någon gång?
Det där med lillfingrar hit och dit är skrönor från 70-80-Talet.
Utsidan är en ganska liten muskel som inte behöver så mycket belastning. Använd en koncentrerad övning där du ska utnyttja den negativa fasen på bästa sätt. Låt hanteln sjunka ned under ca 4-5 sek och upp kanske 3 sek håll kvar i övre läget kanske 2 sek. Lovar att du får kontakt med muskeln om du följer rådet. Kör kanske ett par uppvärmnings set och sedan ett till två arbetsset. Troligen får du ut mest om du kör enligt följande metod. En vikt som du klarar 10-12 reps efter 10-12 reps vilar du kanske 10 sekunder och fortsätter med att göra så många som du klarar av. Vila 10-15 sek fortsätt tills du inte orkar längre. Vila 10-20 sek och lyft sedan vikten till tyngsta läget och håll vikten där så länge du kan. Efter ett sådant pass tror jag att din muskel har fått tillräcklig träning för att vilja växa till sig för att klara påfrestningen.
Ulf
Om du kör traditionell press mot nacken och kortar av rörelsen till att gälla att nudda huvudet och till nästan sträckta armar är också en bra övning för utsidan av axlarna. Här gäller också att inte ha för mycket vikt ca 10-12reps detta för att inte stressa axellederna för mycket.

Har nu tagit bort garantierna för det kan jag tyvärr inte lämna. Förhoppningsvis ser det nu inte ut som en mirakelkur alá AST/B&K Flex mmm

Shadow Warrior
2004-09-09, 15:27
Enhandslyft åt sidan med kabel... det borde vara optimalt för de syftet.... men tunga oh-pressar är ju ändå den i särklass viktigaste övningen för axelpartiet.

Spike
2004-09-10, 00:11
Hantellyft åt sidan är överlägsen. Pressar antar jag att du har som grund redan. Hammar eller lillfingerbögeri spelar nog ingen roll i längden, kör det dina underarmar pallar och du får ok kontakt i. Mina underarmar krånglar lite vid tyngre sidolyft om min handled ska koncentreras på att lillefinger-greja så då funkar hammarna fint. Kanske inte optimalt men inget man omsätter i praktik brukar bli särskilt optimalt så träna och se glada ut :thumbup:

EDIT: Nej föresten se inte glada ut, kan folk sluta va glada och kuta runt och tralla på gymmet. Jag gillar de som ser onda och besynnerliga ut för momentanlycka och fightingspirit kan bara inte va en lyckad kombo!

Bite
2004-09-11, 00:02
Strikta drag mot hakan med stång, brett grepp. Jag får grym kontakt med den, du behöver inte dra upp stången helt till hakan, när du inte kommer högre utan att koppla in trapz och lyfta axlarna räcker höjden tycker jag, för min del blir det ungefär mitt på bröstet.

zam
2004-09-11, 18:11
Hantellyft åt sidan liggande på bänk är grym.Varning för brinnande axlar.

MojjMojj
2004-09-11, 20:35
Bite: mm, exakt. Känner att det tar riktigt bra och de rekomenderar, starkt, den övninngen i nya muscle&fitness. vilket är bra iaf :thumbup: