handdator

Visa fullständig version : Fett innan träningen


Hazel
2004-09-08, 17:53
Jag har hört att om man käkar något fett innan träningen så bränner man mer fett under träningen sedan. Stämmer detta?
Och i så fall, vad är det för feta livsmedel man skall äta; omega 3/6, nötter, olja,smör?

King Grub
2004-09-08, 18:29
Menar du innan styrketräningen hör fett till de saker du skall undvika närmast innan passet, eftersom det saktar ner magsäckstömning och sänker insulinsvaret vilket rimmar illa om du t ex tar en företräningsdrink med vassle och dextros.

Welch IM, Bruce C, Hill SE, Read NW.Duodenal and ileal lipid suppresses postprandial blood glucose and insulin responses in man: possible implications for the dietary management of diabetes mellitus.

Jenkins DJ, Josse RG, Jenkins AL, Wolever TM, Vuksan V. Implications of altering the rate of carbohydrate absorption from the gastrointestinal tract.

Hazel
2004-09-08, 18:37
Innan typ konditionsträning, promenader, simning eller liknande då?
Och vilka fett-livsmedel gäller det?

Joachim B
2004-09-08, 18:56
Varför tillföra mer fettsyror när det är de du redan har i blodet som du vill förbränna?

Hazel
2004-09-08, 19:00
Varför tillföra mer fettsyror när det är de du redan har i blodet som du vill förbränna?

Du har nog inte riktigt förstått det hela. En träningsinstruktör på mitt gym anser att man kan käka fetthaltiga livsmedel innan man tränar för att öka förbränningen av fett under densamma. Man anpassar altså förbränningen till främst fett när man tränar istället för kolhydrater.
Jag var inte riktigt säker dock på vilket sorts träning han menade, troligen löpning, promenader och liknande som jag nämnt ovan.

Sverker
2004-09-08, 19:14
Jag har mött tävlande byggare på absoluta toppnivån i Sverige på fullaste allvar svepa olivolja innan morgonpromenaden för att kunna bränna mer fett.



...var och en salig på sin tro.....


Själv skulle jag inte vilja ha en klump fett som skvalpa runt i magen under träningen. Det tar ju några timmar innan fettet är ute i musklerna för att förbrännas.

Joachim B
2004-09-08, 19:20
Du har nog inte riktigt förstått det hela.

Det är väl inte första gången, det är inte ofta jag fattar något inom den här branschen... :rolleyes:

Antar att det är min gode vän Paulún som är orsak till denna idé då han skrev om detta i en av hans tidigare böcker. Själv håller jag inte med och jag hoppas inte heller Fredrik gör det idag. I annat fall... :whipped:

Grahn
2004-09-08, 19:25
Alltså man anpassar kroppen till att bränna mer fett under träning genom att förbättra kondition och/eller att öka fettandelen i kosten för att "ställa om systemet" till att använda mer fett. Inte genom att kasta i sig fett aldelens innan träning, det är ju vansinne.

Det enda sätt det kan bli vettigt med fett innan träning är ju om man innan träning medvetet sänker sin insulinnivå genom att komponera en protein och fett måltid med lågt II istället för en kolhydratslik sådan.