handdator

Visa fullständig version : Dagens aftonbladet...


flamingeric
2004-09-08, 10:06
Läste en ny artikel om kolestrol idag på aftonbladets hemsida, och jag har aldrig hört talas vissa grejer i den tidigare.

Det stod först och främst att det finns mycket omega-3 i äggvita och tonfisk?

Samt så tog de upp att räkor innehåller det dåliga kolesterolet, man skulle käka max ett ägg/vecka samt att kebab innehöll omega-3 om det var lammkött.

Aldrig heller hört talas om detta så jag antar att ingenting aatt nästan allt detta är rent skitsnack?

Det enda som jag kan komma på som stämmer lite är att tonfisk ska innehålla ytterst lite omega-3 samt att jag har för mig att räkor innehåller en viss mängd kolestrol?

Mvh: Erik

Anki
2004-09-08, 15:12
Läste en ny artikel om kolestrol idag på aftonbladets hemsida, och jag har aldrig hört talas vissa grejer i den tidigare.

Det stod först och främst att det finns mycket omega-3 i äggvita och tonfisk?

Enligt Livsmedelsverkets fettsyratabell innehåller tonfisk totalt 0,26% omega 3.


Samt så tog de upp att räkor innehåller det dåliga kolesterolet, man skulle käka max ett ägg/vecka samt att kebab innehöll omega-3 om det var lammkött.

Räkor innehåller kolesterol, ja. Men det är inte ohälsosamt. Ett ägg i veckan låter som ett tips från 70-talet. Lamm innehåller knappt 0,2% omega 3.

Aldrig heller hört talas om detta så jag antar att ingenting aatt nästan allt detta är rent skitsnack?
Är benägen att hålla med.

Body Guard
2004-09-08, 16:21
Enligt Livsmedelsverkets fettsyratabell innehåller tonfisk totalt 0,26% omega 3.



Räkor innehåller kolesterol, ja. Men det är inte ohälsosamt. Ett ägg i veckan låter som ett tips från 70-talet. Lamm innehåller knappt 0,2% omega 3.


Är benägen att hålla med.
om jag inte minns helt fel så finns väll allt kolesterol i ägg gulan (ett ord?) så man kan väll äta rätt mycket av äggvitan som innehåler protein?

/BG

King Grub
2004-09-08, 16:26
om jag inte minns helt fel så finns väll allt kolesterol i ägg gulan (ett ord?) så man kan väll äta rätt mycket av äggvitan som innehåler protein?

/BG

Gulan innehåller mer protein än vitan. Kroppen producerar själv kolesterol. När du äter något kolesterolrikt minskar egenproduktionen i samma mått. Ägg har en bra fettsammansättning, där den mättade delen inte all utgör den största delen, tvärtom mot vad många tror. Dessutom absorberas inte kolesterolet i äggula in i blodströmmen i stor utsträckning, bland annat på grund av lecitinet. Kolesterolet i maten har överhuvudtaget inte speciellt stort direkt samband med blodkolesterolnivåerna. En frisk person kan äta i princip hur många ägg han eller hon vill.

Body Guard
2004-09-08, 16:35
Gulan innehåller mer protein än vitan. Kroppen producerar själv kolesterol. När du äter något kolesterolrikt minskar egenproduktionen i samma mått. Ägg har en bra fettsammansättning, där den mättade delen inte all utgör den största delen, tvärtom mot vad många tror. Dessutom absorberas inte kolesterolet i äggula in i blodströmmen i stor utsträckning, bland annat på grund av lecitinet. Kolesterolet i maten har överhuvudtaget inte speciellt stort direkt samband med blodkolesterolnivåerna. En frisk person kan äta i princip hur många ägg han eller hon vill.

ajdå då hade jag helt fel, ledsen för det...så i praktiken kan jag äta hela äggen typ 5 om dagen om jag vill? ioförsig gillar jag inte gulan så förlorar man mycket på att kasta den?

det där med att kropens pruduktion sjunker i takt med vad man drar i sig gäller väll bara till en viss gräns?

tack än en gång för snabb o korrekt info..

/bg :bow:

adde
2004-09-08, 16:36
Dåligt och bra kolesterol?

Kolesterol är bra, det behövs vid nybildning av celler (ingår bla i membranstrukturen (cellväggen) för att stabilisera fosfolipiderna som utgör densamma).

Kolesterol förekommer i två olika typer av partiklar, LDL och HDL, i blodet. LDL är väl det som kallas det "dåliga" kolesterolet, även om det inte heller är sant.

LDL är en "restprodukt" av VLDL partiklar som levererar fett till muskel- och fettvävnad i kroppen. Dessa innehåller en viss del kolesterol och när fettet är avlämnat är det en partikel rik på kolesterol kvar.

HDL arbetar med att återföra kolesterolet till levern (som alltså producerar både VLDL och HDL partiklar). HDL är alltså det bra kolesterolet.

Det viktiga är alltså att man har en bra kvot av HDL och LDL kolesterol. Denna kvot kan man sänka genom att äta rätt fetter som påverkar utsöndringen av dessa.

För sakens skull så är inte ALLA LDL partiklar lika dåliga, det beror på flera olika saker, bla det ursprungliga koncentrationen av fett (TG) och kolesterol ester (CE) i kärnan. De farligaste är "small, dense LDL" dvs LDL som av någon anledning är mindre och tätare och därför oxideras lättare i kärlväggen. Fetma och diabetes påverkar kroppens produktion av VLDL och small dense LDL. Illa!

Såklart är vår vänn (eller fiende) insulinet här och pillar...

adde - aftonbladet 1-0

/adde

Sverker
2004-09-08, 16:38
Lamm och Omega-3 :D

Enligt Livsmedelsverkets fettsyratabell innehåller lammstek och lambog rikligt med fett där linolensyran( Omega-3 ) utgör 1 % av fetterna. Inte mycket att hurra för.
Eftersom lamm och får är betande djur precis som kor så kommer fettet troligen också att innehålla lite CLA vilket inte heller det är ointressant.

Men fisk är fortfarande långt mycket bättre än lamm.

Joachim B
2004-09-08, 17:37
ioförsig gillar jag inte gulan så förlorar man mycket på att kasta den?


What? Gulan är ju godis, det är den som gör ägget ätbart! :eating:

Och tack Grubben för att du hjälper till att ta kål på kolesterolmyten!

skaparn
2004-09-08, 18:04
Och tack Grubben för att du hjälper till att ta kål på kolesterolmyten!

Ja, verkligen. Det jag skulle vilja ha är ett par länkar till rapporter, eller åtminstone abstracts som jag kan använda när man ska övertyga de lite mer svårflirtade kolesterol-jägarna. Jag sökte lite på pubmed men blev lite för lat för att kolla alla 1986 träffarna på "cholesterol egg". Någon som surfat lite bättre än vad jag gjort och har lust att länka?

Styx
2004-09-08, 22:10
En av många:

Cholesterol intake and plasma cholesterol: an update.
P2Namara DJ.
Egg Nutrition Center, Washington, DC 20006, USA.

The misperception that dietary cholesterol determines blood cholesterol is held by many consumers in spite of evidence to the contrary. Many studies reported over the past 2 years have shown that dietary cholesterol is not a significant factor in an individual's plasma cholesterol level or cardiovascular disease (CVD) risk. Reports from the Lipid Research Clinics Research Prevalence Study and the Framingham Heart Study have shown that dietary cholesterol is not related to either blood cholesterol or heart disease deaths. In a similar manner, 10 clinical trials (1994 to 1996) of the effects of dietary cholesterol on blood lipids and lipoproteins indicate that addition of an egg or two a day to a low-fat diet has little if any effect on blood cholesterol levels. This observation was noted in young men and women with normal cholesterol levels as well as older subjects with elevated plasms cholesterol concentrations. The consistency of the clinical and the epidemiological data demonstrating that dietary cholesterol has little effect on plasma cholesterol in most individuals raises a number of questions regarding the justification of population wide restrictions on dietary cholesterol intake and egg consumption.

Styx
2004-09-08, 22:17
Ur rapporten Are the current dietary guidelines regarding egg consumption appropriate? (Herron KL, Fernandez ML):

Eggs and cholesterol
Cholesterol is a dietary component that has elicited much
public and scientific interest in conjunction with CHD. Extensive
research has failed to establish a definite link between
dietary cholesterol intake and disease progression (4). Numerous
population studies have clearly demonstrated the lack of a
relationship between egg intake and CHD (5). A recent study,
which examined the intake of 117,000 nurses and health
professionals over a 14-y period, found no difference in the
relative risk for CHD between those who consumed less than
one egg a week and those who ate more than one egg a day (6).
Furthermore, clinical studies have clearly shown that plasma
compartment changes resulting from dietary cholesterol consumption
are regulated by a vast number of genes, which allow
for extensive individual variation in response. The classification
of individual genetic differences may allow for the future
identification of those who would respond favorably to dietary
cholesterol restriction and those who are hyporesponsive to
intake. It has been suggested that 70% of humans are hyporesponsive
to excess dietary cholesterol consumption (4). In
addition, those individuals who hyperrespond generally experience
elevations in both LDL-cholesterol (LDL-C) and HDLcholesterol
(HDL-C) (7) allowing for the maintenance of the
LDL-C/HDL-C ratio, an important marker for CHD risk (8,9).
This evidence suggests that for healthy individuals, the nutritional
benefits clearly outweigh the concern surrounding the
213 mg of dietary cholesterol provided by one large egg.

z_bumbi
2004-09-09, 07:29
adde - aftonbladet 1-0

/adde

:D

Bra sammanfattning förövrigt, Best of material t o m.