handdator

Visa fullständig version : Potatis/Ris/Pasta


Jejje
2004-09-07, 23:25
vilka av dessa är nyttigast?
eller alltså vilka innehåller flest kolhydrater.. och sämst sort av allt annat tjafs man stoppar i sig..

jag menar kan man proppa i sig potatis utan att det är SÅÅ farligt.. för det e det jag fått för mig.. att potatis e den nyttigast av de tre

Trance
2004-09-07, 23:27
Du kommer nog få ett rätt bra vetenskapligt svar snart med exakta siffror, men alla tre är bra kolhydratskällor har jag för mig.

Att äta varierat är bara bra, potatis är ger c-vitamin tror jag och pasta järn osv.

Men du kanske ville ha exakta siffror, då får du nog vänta på grubben vaknar eller någon annan kostutbildad person.

Jejje
2004-09-07, 23:43
hehe ok.. svar med MINST 4 decimaler är allt jag accepterar..

ne men om nån har ett "förenklat" svar går det bra.. men om nån vill fylla på med lite med avancerad info lovar jag att inte bli allt för arg..

Yankeee
2004-09-07, 23:43
Jag ser det så här.
Ris och potatis är "naturliga" produkter. Naturligt brukar oftast vara bättre.

Pasta är egentligen ingen höjdare, undantag fullkornvarianten. Visserligen är det långsamma kolhydrater, men vetemjöl är ingen vidare källa till näring.

Ris och pasta är betydligt mer energitäta än potatis

Ris
7,4 Protein
1 Fett
77,96 kolhydrater
1,64 Fibrer

Potatis
1,81 Protein
0,1 Fett
16,14 Kolhydrater
1,4 Fibrer

Pasta (ej fullkorn)
12,5 Protein
1,2 Fett
71,9 Kolhydrater
3,1 Fibrer

Det är alltså g / 100g.

z_bumbi
2004-09-08, 09:07
Vitt polerat ris är ungefär lika naturligt som pasta, om inte mindre t o m.

På nyttighetskalan skulle jag sätta potatis högst.
Sen råris av olika typer.
Fullkornpasta om man behöver fibrerna.
Paraboilded ris och vanlig pasta är ungefär lika.
Sist vanligt polerat ris som inte är paraboiled.

Och med det sagt så är inget av ovanstående dålig mat utan äter man det i kombination med grönsaker, kött, frukt mm så är det inget att hänga upp sig på jättemycket vad man väljer. Vill man vara mätt länge är potatis väldigt bra då det mycket riktigt har ganska lite kalorier per 100 g.