handdator

Visa fullständig version : Ultimat mat(!) innan styrketräning på morgonen


Lakrits
2004-09-07, 15:47
Tjena hej!

Vad käkar jag för att få ut mest av träningen då den går till med nedan uppställda förutsättningar:

- 05.40 Väckarklockan ringer
- 05.40 - 06.00 Intag av mat + dryck av något slag
- 06.20 Iväg till gymmet
- 06.30 Gymmet öppnar och jag kör uppvärmning samt styrka i ca 60 minuter (delar in kroppens i tre olika pass)
- 07.30 Riskakor + dusch
- 08.00 Jobbet + mat.

Efter mycket prövande fram och tillbaka har jag kommit fram till att styrketräning på morgonen passar mig bäst (tids- och motivationsmässigt).
Jag vet att det mest ultimata inte är att köra styrka på (relativt) tom mage men detta är vad som passar mig. Och jag är inte ute efter att bli STOR som ett hus, utan mer uppehålla det jag har och må bra. Och jag vill då heller inte knalla upp kl 4 på morgonen för att äta megafrukosten...
Hittills har jag ätit en proteindrink och en banan eller alternativ frukt.

Tacksam för svar!

Hej hej!

abjorn
2004-09-07, 15:52
Det är nog viktigare vad du stoppar i dig kvällen innan. Vettefan om kroppen hinner suga i sig näringen från frukosten om du tränar så snabbt inpå. Men jag kan ha fel.

King Grub
2004-09-07, 15:57
Skall du träna 40 minuter efter uppvaknandet är nog druvsocker och vassleprotein det enda du kan äta som du har nytta av under själva passet. Muskelglykogen får du som sagt se till att redan ha lagrat in dagen innan. En druvsocker/maltodextrin + vassledrink (i vatten) direkt innan passet och en direkt efter (istället för riskakorna) skulle jag tycka vara ultimat, följt av en rejäl frukost efter duschen.

Arwen
2004-09-08, 07:20
Det är nog viktigare vad du stoppar i dig kvällen innan. Vettefan om kroppen hinner suga i sig näringen från frukosten om du tränar så snabbt inpå. Men jag kan ha fel.

Så ett rejält kvällsmål, tex havregröt och ett par kokta ägg man nog vara till gagn för tidig morgonträning.

King Grub
2004-09-08, 08:03
Så ett rejält kvällsmål, tex havregröt och ett par kokta ägg man nog vara till gagn för tidig morgonträning.

Ja, men även att man ser till att sköta efterträningsnäringen, dvs de snabba kolhydraterna efter passet, om det är träning flera dagar i rad som står på schemat. Ju bättre detta sköts, desto snabbare glykogeninlagring och desto snabbare kan man träna hårt igen. Maltodextrin ger t ex långt snabbare glykogeninlagring än pasta.

Lakrits
2004-09-09, 11:58
Hej!

Tack för synpunkter och kommentarer.

Tränade tidigt i morse och åt duktigt igår kväll. Det kändes bara fint :)