handdator

Visa fullständig version : Vad händer när man slutar?


Jihe
2004-09-07, 11:00
Man tränar som fan och lägger ner massa pengar på mat/kosttillskott, och man får större muskler och går upp i vikt.
Den dagen då man inte vill mer, försvinner då allt muskler,styrka,vikt och självförtroendet?.
Blir man som man var innan man började eller behåller man det man tränat upp?. Det är bra att veta hur långt man är beredd att gå.
Någon som provat får gärna dela med sig

Sol T Balls
2004-09-07, 11:08
musklerna och styrkan avtar väl mer eller mindre efter att du slutar träna, självförtroendet beror på psyket ditt. vikten beror ju på hur du forsätter äta, äter du som du gör när du tränade så kommer du ersätta musklerna med fett.....baserat på att du äter och tränar som en riktigt byggare

Jihe
2004-09-07, 11:26
Är det då inte bätrre att träna och strunta i allt med kosttillskott, eller tappar man (den lilla) styrkan och musklerna som man skulle fått utan tillskott ochså.

Honn
2004-09-07, 12:19
Den dag jag får hjärnsläpp och slutar träna och sköta kosten kommer samma sak att hända oavsett om jag ätit kosttillskott eller ej. Styrkan och musklerna kommer sakta att försvinna.

z_bumbi
2004-09-07, 12:34
Är det då inte bätrre att träna och strunta i allt med kosttillskott, eller tappar man (den lilla) styrkan och musklerna som man skulle fått utan tillskott ochså.

Styrkan och musklerna som du har byggt upp tappar du ju inte på en gång och det går utmärkt att bygga muskler och styrka utan tillskott så jag förstår inte frågeställningen riktigt.
De lagliga tillskott som finns bidrar kanske med någon procent på kort sikt och räknat på en längre period (Ett antal år.) så har det inte så mycket större inverkan då heller.

Sen förstår jag inte varför man oroar sig för att man ska tappa musklerna redan innan man har slutat träna, har man inställningen att man kommer att sluta så kanske man ska hitta någon som man tror sig stå ut med längre som hobby.

ivandrago
2004-09-07, 16:37
Slutar du HELT kommer du tappa det mesta + lägga på dig fett om du fortsätter äta mycket.

Dock är det ganska lätt att behålla en sjyst muskelmassa med bara ett par pass i veckan (så länge man inte är brutalstor).

Knäböj
2004-09-07, 20:38
De lagliga tillskott som finns bidrar kanske med någon procent på kort sikt och räknat på en längre period (Ett antal år.) så har det inte så mycket större inverkan då heller.

Så länge du sköter din "vanliga" kost väääldigt noga ja. Annars kan ett sketet vassletillskott göra bra mycket mer än 1%.

Kreatin då? Detta ger väl ändå mer än någon enstaka procent?? Eller är jag helt ute o cyklar...

Jag är iallafall av den åsikten att bra kosttillskott (Protein,Kreatin,ALA) är jäkligt viktigt. Men det är jag det...

Langster
2004-09-07, 20:48
Vassle och sånt är viktigt för att bygga muskler. Men långt ifrån den enda faktorn. För att behålla muskler krävs nog inte så fasansfullt mycket träning, nåt underhållspass i veckan borde duga för att inte gå ner sig totalt. Därtill en vettig kost, finns ju ingen mening med att bara äta på McDonalds a la supersize me för att man slutar träna...

Men det är stor skillnad om man vill bygga muskler och öka styrkan, det kräver mycket mer av kroppen och kosten.

Jihe
2004-09-07, 22:50
Styrkan och musklerna som du har byggt upp tappar du ju inte på en gång och det går utmärkt att bygga muskler och styrka utan tillskott så jag förstår inte frågeställningen riktigt.
De lagliga tillskott som finns bidrar kanske med någon procent på kort sikt och räknat på en längre period (Ett antal år.) så har det inte så mycket större inverkan då heller.

Sen förstår jag inte varför man oroar sig för att man ska tappa musklerna redan innan man har slutat träna, har man inställningen att man kommer att sluta så kanske man ska hitta någon som man tror sig stå ut med längre som hobby.


Ursäkta att jag varit oklar i min fråga!!
jag satte uppe ett realistiskt mål förra året (då var jag 20 år) att om tio år så ska jag vara STOR. har lagt på en hel del muskler redan (vid 21 år), och tänker fortsätta marschen mot mitt mål (9 år kvar). Om jag då efter dom åren känner att, nu får det räcka och slutar träna. Kommer mina ,ex Biceps att försvinna om jag inte underhålls tränar dem.

Joachim B
2004-09-07, 23:22
När du slutar träna kommer Lobo och hackar dig till pingvinfoder.

Eh, seriöst? Slutar du träna helt kommer du givetvis att tappa muskelmassa. Kroppen vill inte vara stor, muskler kräver dyrbar energi. Hur mycket du tappar beror på hur du äter och hur aktiv du är i övrigt. Du kommer inte att bli lika liten som innan du började träna - om du inte svälter dig förstås. Utan du kommer att plana ut någonstans ovanför din ursprungsvikt, var beror som sagt på variablerna ovan (främst proteinintaget).

Djupare än så orkar jag inte gå, för nu är min tallrik med mumsiga 70g protein slut och därmed är det dags att sova för min del.
:eating: :sleep:

Jihe
2004-09-08, 07:28
jag tackar för era svar!
nu är det bara att köra på, utan att vara oroad!

Beast
2004-09-08, 10:35
Im in this game for Life!
Varför skulle man vilja sluta med det bästa man gjort?

Jihe
2004-09-08, 11:51
Im in this game for Life!
Varför skulle man vilja sluta med det bästa man gjort?

Innan jag började bygga tyckte jag att fotboll var det bästa. Nu brinner jag för att bygga. jag kan inte veta vad jag brinner för längre fram i tiden.
Allting har sin tid!, det är bara att acceptera det!

aliquis
2004-09-08, 11:56
Tror inte att du efter 10år av träning helt lägger av med det för resten av livet, om du däremot vill ta det lugnt ett år eller två av ditt liv så har du ändå muskelminne som hjälper dig att komma tillbaka när du väl sätter igång igen.

Jihe
2004-09-08, 12:10
Det är sånt man vill höra, så att man kan hålla motivationen på topp :)