handdator

Visa fullständig version : Dålig pump av lågreps


Slartibartfast
2004-09-07, 09:55
Efter år av stagnation har jag sadlat om lite och börjat köra lågreps Max-Ot style. Istället för 8 reps kör jag 5. Grejen är att jag får så jävla dålig pump av lågreps. När jag kör åttor är mina muskler sprängfyllda med blod efter passet, men nu känns pumpen knappt. Bör tilläggas att jag bara kört ett pass lågreps hittills.

Bestämde mig för att börja köra femmor efter att jag snackat med en kille på gymmet som är i min ålder och har gjort 317,5 kg i knäböj. Han sade att fem set knäböj a´4 reps är det som gäller. Sen slänger man på lite benspark och bencurl. Ganska Max-Ot, med andra ord.

Hursomhelst är pumpen skit, och nu vill jag veta ifall det har någon egentlig praktisk betydelse för muskeltillväxten.

Joachim B
2004-09-07, 11:09
Pump har ingenting med muskeltillväxt att göra. Däremot är den negativa fasen samt TUT (längden på setet) extremt viktigt. Om du ska köra enligt denna princip rekommenderar jag att du försöker hålla ett tempo där den negativa fasen tar omkring 4 sekunder. Självklart får du köra lite lättare, men det kommer att ge mycket bättre resultat.
Och glöm inte att vräka i dig protein. Maten är oftast den avgörande faktorn om man gör framsteg eller inte.
:eating:

Slartibartfast
2004-09-07, 11:36
Pump har ingenting med muskeltillväxt att göra. Däremot är den negativa fasen samt TUT (längden på setet) extremt viktigt. Om du ska köra enligt denna princip rekommenderar jag att du försöker hålla ett tempo där den negativa fasen tar omkring 4 sekunder. Självklart får du köra lite lättare, men det kommer att ge mycket bättre resultat.
Och glöm inte att vräka i dig protein. Maten är oftast den avgörande faktorn om man gör framsteg eller inte.
:eating:

Hmm... intressant.

Har dock hört att TUT är ganska oviktigt. Men du hävdar alltså att det är viktigt.

Protein får jag inte i mig tillräckligt det är ett faktum känt sen länge. Jobbar på det.

Beast
2004-09-07, 11:45
Som sagt, varför sträva efter pump när det inte bygger muskler? Visst det är skönt men ger dig inget (mer än kankse bättre självkänsla).
Nej, kör TUNGT och intensivt, (självklart sov och ät bra)
Och sen testa NOX så får du pump endå :)

Zodd
2004-09-07, 12:09
Kör ett pumpset på slutet då, kan ju inte skada. :)

Slartibartfast
2004-09-07, 12:11
Kör ett pumpset på slutet då, kan ju inte skada. :)

Enligt Max-ot folket är just pumpset till EXTREM skada. Men man får ju ta det med en nypa salt.

Joachim B
2004-09-07, 12:12
TUT är viktigt om du vill göra maximala framsteg på kortast tid (TUT 20-70 sek). Dock lär du växa bra ändå på lågreps och därmed ett ganska lågt TUT (10-20 sek). Ett bra exempel är styrkelyftare. De som tävlar i lägre viktklasser och måste hålla igen på maten är inte alltför stora, utan har mest ett extremt effektivt nervsystem. De som däremot tävlar i tungvikten och äter ordentligt är stora. Deffa ned en av dessa styrkelyftare och du får en riktigt bra byggare. M.a.o. kosten är alltid den viktigaste faktorn!
Vill du växa måste du äta! :eating:

Joachim B
2004-09-07, 12:16
Enligt Max-ot folket är just pumpset till EXTREM skada. Men man får ju ta det med en nypa salt.

Pumpset är knappast skadligt, men inte heller till någon nytta. Varför bränna muskelglykogen och påfresta nervsystemet i onödan? Kör tungt och hårt, gå sedan hem och ät och väx. ;)

z_bumbi
2004-09-07, 12:27
Under ett pumpset får man ju en lägre belastning under en längre tid, precis som man får om man för sig att köra 4 s i negativa fasen. Vad är skillnaden då TUT under setet blir ungefär det samma? 2 s i negativa fasen vid ett "pumpset" med 8-10 reps eller 4 s i negativa fasen med 4 reps.

Muskelglukogen är väl förövrigt bra att bränna bort för då laddar man mer till nästa pass. :)

Joachim B
2004-09-07, 14:15
Pumpset som jag ser det är när någon kör +20 reps med ett ungefärligt tempo på 1-0-1. Det blir ingen direkt stress i den negativa fasen under ett sådant set.

z_bumbi
2004-09-07, 17:29
Då har vi olika syn på vad pumpset är så det förklarar ju skillnaden.

Ca 10-15 reps = Pumpset eller som lyftare kallar det, "sådan där byggning" alt "rehab". :)

20-reppar eller högre med högt tempo är ren mjölksyraträning vilket är något annat, som jag ser det alltså.

Grahn
2004-09-07, 18:07
Allt över 6 reps är väl högreps? ;) :D

Vill jag ha pump kör jag några eller ngt set med högre reps efter de tunga lågrepparna.

fintelligens
2004-09-07, 18:52
TUT är viktigt om du vill göra maximala framsteg på kortast tid (TUT 20-70 sek). Dock lär du växa bra ändå på lågreps och därmed ett ganska lågt TUT (10-20 sek). Ett bra exempel är styrkelyftare. De som tävlar i lägre viktklasser och måste hålla igen på maten är inte alltför stora, utan har mest ett extremt effektivt nervsystem. De som däremot tävlar i tungvikten och äter ordentligt är stora. Deffa ned en av dessa styrkelyftare och du får en riktigt bra byggare. M.a.o. kosten är alltid den viktigaste faktorn!
Vill du växa måste du äta! :eating:

Så ska man köra TUT 20-70 sekunder om man vill ha styrka eller gäller det bara för storlek?