handdator

Visa fullständig version : Sloow carbs


slakker
2004-09-06, 16:35
Jag är väldigt dålig på att äta frukost, tiden brukar även vara väldigt knapp på morgonen. Och när jag käkar frulle, brukar det bara bli lite av något som går fort att fixa, och sedan brukar det resultera i ett blodsockerfall när jag kommer till plugget.

Kan man inte ladda med sloow carbs på morgonen tillsammans med lite frukt eller liknande om man inte har bra frukostvanor..? :em:

jakke
2004-09-06, 18:51
Ta en halvliter fil med havregryn i. Drick till detta en halvliter mjölk.. man blir mätt och mitt blodsocker rasar då inte.

Edit: Drar en vassle drink innan också..

z_bumbi
2004-09-06, 18:59
Gå upp en kvart tidigare så finns antagligen inte problemet kvar.

Det tar inte så lång tid att hälla i sig en liter yoghurt och äta några brödbitar, samt trycka i sig en apelsin som c-vitaminkälla så då hinner du läsa en stund i tidningen också.

Att ställa in en skål med vatten och havregryn i kylen dagen innan är ju också en lösning, sen slänger man bara in det i micron innan man går på dass eller något annat konstruktivt som man nu gör på morgonen.

King Grub
2004-09-06, 19:04
Att enbart basera frukostens kolhydrater på näringstomma sockerarter låter inte som någon lysande idé. Är man sent ute på morgonen... går man och lägger sig en halvtimme tidigare på kvällen istället för att öda tid framför TV:n, så man orkar dra sig ur sänghalmen när det dagas. :)

Trance
2004-09-06, 19:15
Gå upp en kvart tidigare så finns antagligen inte problemet kvar.

Det tar inte så lång tid att hälla i sig en liter yoghurt och äta några brödbitar, samt trycka i sig en apelsin som c-vitaminkälla så då hinner du läsa en stund i tidningen också.

Att ställa in en skål med vatten och havregryn i kylen dagen innan är ju också en lösning, sen slänger man bara in det i micron innan man går på dass eller något annat konstruktivt som man nu gör på morgonen.

Varför slänga in det i kylen kvällen innan?

z_bumbi
2004-09-06, 19:19
Varför slänga in det i kylen kvällen innan?

Jag gillar inte tanken på alla roliga saker som kan få för sig att växa i havregrynen över natten om det står i micron eller var man nu hade tänkt ha det.

Scratch
2004-09-06, 19:35
Jag gillar inte tanken på alla roliga saker som kan få för sig att växa i havregrynen över natten om det står i micron eller var man nu hade tänkt ha det.

Tror mer det var den tidsbesparande effekten han inte förstod ;)

Trance
2004-09-06, 20:15
Jag gillar inte tanken på alla roliga saker som kan få för sig att växa i havregrynen över natten om det står i micron eller var man nu hade tänkt ha det.

Jag tar och blandar mitt vatten och havregryn precis innan jag micrar det till min goda gröt. :)

Vet dock att det ger högre GI än t.ex. kokt..är det det du vill undvika eller?

Pdaddy
2004-09-07, 07:21
Om du verkligen inte vill göra frukost, så köp nån sort av MRP.

M

z_bumbi
2004-09-07, 07:32
Jag tar och blandar mitt vatten och havregryn precis innan jag micrar det till min goda gröt. :)

Vet dock att det ger högre GI än t.ex. kokt..är det det du vill undvika eller?

Tidsbesparing, du tjänar ju kanske 30 s på att ha det färdigblandad och sen kanske 30-60 s vid tillagningen.
Har man sådana problem att "hinna" äta frukost så är varje sekund viktig. :)