handdator

Visa fullständig version : när försvinner acne?


Body Guard
2004-09-06, 11:38
kanske låter lite dumt men vid vilken ålder börjar de små jävlarna att ge sig`, för de finns väll inte där resten av livet? kasnke är individuellt men på ett ungefär när ger sig de..

och vad kan man göra för att hjälpa dem på traven?

/bg :confused: :(

Honn
2004-09-06, 12:10
De har inte gett sig vid 27 kan jag meddela :( .

Chris
2004-09-06, 12:17
När man kommer ur puberteten så ska finnarna börja försvinna.

Grahn
2004-09-06, 12:20
De upphör ju däremot inte alltid helt.

Chris
2004-09-06, 12:24
De upphör ju däremot inte alltid helt.

Nej men besvären brukar ju minska, det har dom för mig iallafall. Har man tur så slipper man dom helt, men det beror nog en del på hur man sköter hyn, vad man stoppar i sig osv.

Garnax
2004-09-06, 12:43
Jag fick mina finnar vid runt 12 års ålder och det var ENORMA MÄNGDER men det gick över runt 15 års ålder samtidigt som alla polare började få sina.

Alla mina finnar försvann på 2 dagar. Hade så det kändes som ett rivjärn i pannan av alla finnar o mamma trodde jag skulle få sånna där ärr kinder av alla finnar men sen en dag hade runt hälften av alla försvunnit o dagen efter det var resten borta. Sen efter det fick jag bara någon finne då och då..någon i månaden.

Idag är det än mer sällan...någon finne vid näsroten en 3 ggr om året eller så.

Jag försökte få bort dem med alla möjliga medel, inget funkade. Men dom kommer inifrån så att tvätta huden med massa medel hjälpte inte alls.
Har helt enkelt med hormonnivåer att göra så tvål i ansiktet hjälper inte.

Så glad att den tiden är över...

Maaattias
2004-09-06, 13:10
Min skolfröken i mellanstadiet hade mycket finnar och hon var runt 25 år

Pandrone
2004-09-06, 13:13
Om de inte ger sig så ta en kur Roaccutan ;). Då försvinner de flesta iaf. Även om mina inte försvann helt (jag har ganska mkt kvar men inte alls lika mkt som innan.).

kim
2004-09-06, 13:31
Om de inte ger sig så ta en kur Roaccutan ;). Då försvinner de flesta iaf. Även om mina inte försvann helt (jag har ganska mkt kvar men inte alls lika mkt som innan.).


Vill varna för roaccutan och tycker att det ska endast fungera som en absolut sista "lösning"

Megatuttarna
2004-09-06, 13:32
Om de inte ger sig så ta en kur Roaccutan ;). Då försvinner de flesta iaf. Även om mina inte försvann helt (jag har ganska mkt kvar men inte alls lika mkt som innan.).

och ****** levern rejält på köpet :thumbup:

Jense
2004-09-06, 13:41
jag fick en finne när jag va 13. sen besvärade det inte mig längre. ungifär.

å andra sidan är jag född med whiskeyröst :(

Body Guard
2004-09-06, 15:35
tack för svaren... känns som mina kommer i cykler..nu får jag finnar oftast runt munnen och inte där jag hade när jag var tonåring..under sommaren försvinner de men nu är de p åväg tillbaka...har börjat fundera om träningen har ngt med det att göra samt proteinpulver...

under lumpen då det inte blev så mycket pulver och gym kändes det som de förvsann.. fast det är nog inte värt att sluta träna för att slippa dessa små jävlar...

/BG

Jense
2004-09-06, 15:36
tack för svaren... känns som mina kommer i cykler..nu får jag finnar oftast runt munnen och inte där jag hade när jag var tonåring..under sommaren försvinner de men nu är de p åväg tillbaka...har börjat fundera om träningen har ngt med det att göra samt proteinpulver...

under lumpen då det inte blev så mycket pulver och gym kändes det som de förvsann.. fast det är nog inte värt att sluta träna för att slippa dessa små jävlar...

/BG


rengör porerna med ngn clerasil så får du inte lika mycket. om du har riktigt mycket kan du ju få ngt gift utskrivet som dödar allt i bakteriaväg

Pandrone
2004-09-06, 15:39
Vill varna för roaccutan och tycker att det ska endast fungera som en absolut sista "lösning"

Jao, biverkningarna är väldigt irriterande. Torra läppar är jobbigt men värst är ändå muskelvärken jag fick i ben och rygg :(.

och ****** levern rejält på köpet

Levervärdena är/var på topp under kuren och efter ;). Jag tror isåfall den blivit mer skadad utav alkohol.

Nämen, om man skall använda Roaccutan så tycker jag också som sista utväg isåfall. Jag vart väldigt less på acnen och den försvann med Roaccutanen men det har kommit tillbaka på ryggen :(.

Chris
2004-09-06, 16:10
Vill varna för roaccutan och tycker att det ska endast fungera som en absolut sista "lösning"

Tycker jag också. Biverkningarna för mig var betydligt jobbigare än själva finnarna, men nu efteråt så är jag glad att man gjorde det ändå. Finnar kan vara jobbigt, men stora svullna bollar med "finnsaft" på axlar o rygg som smärtar är värre än jobbigt. :insane:

Hade kvar en hel del "ärr" efteråt, men nu har det mesta läkt ihop igen.. huden ser väl ok ut.

Big_Vik
2005-09-03, 22:27
jag fick en finne när jag va 13. sen besvärade det inte mig längre. ungifär.

å andra sidan är jag född med whiskeyröst :(

Vad är det?

/Viktor - Kände för att bumpa något gammalt:D

Löjtnant Blank
2005-09-04, 00:05
stora svullna bollar med "finnsaft"
Där knöt det sig i magen. Vilken äckligt målande fras. God damn it.

Löjtnant Blank
2005-09-04, 00:09
Ha, ha. Det här är vad jag kallar en "stor svullen boll med finnsaft":

http://nacken.com/images/jul208.jpg

Jense
2005-09-04, 01:48
Vad är det?

/Viktor - Kände för att bumpa något gammalt:D



mörk röst, som vin diesel ungifär.

xynd
2005-09-04, 02:47
Vill varna för roaccutan och tycker att det ska endast fungera som en absolut sista "lösning"
Varför?
Vet flera polare som har kört med det och har funkat fint fint och billig 175:- tuben.. :)

abbe
2005-09-04, 09:51
Acne försvinner när du äter korrekt. Det tar ett antal månader men till sist ger dom sig.

King Grub
2005-09-04, 09:56
Acne försvinner när du äter korrekt. Det tar ett antal månader men till sist ger dom sig.

Det finns inga vetenskapliga belägg för ett sådant samband.

Nitrometan
2005-09-04, 10:07
De kommer och går. Jag är på väg mot 35 och har fortfarande finnar ibland. Nån gång i månaden sådär. Sällan i ansiktet dock.

De är rätt snälla för det mesta och ger upp lätt...

mystic[-_-]
2005-09-04, 10:41
8 månader av Roaccutane nu ser jag ut som ett stort ärr istället :D

abbe
2005-09-04, 10:44
Det finns inga vetenskapliga belägg för ett sådant samband.
http://www.lakemedelsvarlden.nu/article.asp?articleID=2071&articleCategoryID=4&issueID=69

http://www.staffanlindeberg.com/Startsida.htm (CTRL+F och sök på acne)

Givetvis beror det som vanligt på både arv och miljö hur utsatt man är men är "miljön" korrekt behöver man troligen inte heller oroa sig så mkt för arvet.

ErikJ
2005-09-04, 11:07
Tror inte dom förvinner helt av bra kost... Men mina gav med sig ganska bra när jag enbart käka nyttigt och använde rengörande tjofadderittan och en salva som heter "stioxyl" eller nåt... nu käkar jag skit och tvättar inte lika noga... och för tillfället är det GANSKA prickigt ska jag tala om...

Men wtf... ska sluta med godis igen och försöka sola lite solarium så ska väl skiten ge sig lite igen...

Tips kan vara solarium... Vet en kompis som hade hur mycket som helst både ansikte och rygg... efter några ggr i solarium gav dom med sig ganska bra...

myggan
2005-09-04, 11:16
Acne försvinner när du äter korrekt. Det tar ett antal månader men till sist ger dom sig.

:laugh:

abbe
2005-09-04, 11:23
:laugh:
*rolleyes*

King Grub
2005-09-04, 11:24
:laugh:

Det finns klara bevis för att kosten spelar en avgörande roll. Det jag ifrågasatte var bara påståendet att acnen givet skulle försvinna vid en kostförändring (det kanske inte påstods det heller, utan bara jag som missförstod). Kosten är knappast den enda faktorn, och kanske inte i sig en direkt sådan, utan en faktor som påverkar andra faktorer, hormoner främst, som i sin tur påverkar acneförekomst.

myggan
2005-09-05, 09:04
Det finns klara bevis för att kosten spelar en avgörande roll. Det jag ifrågasatte var bara påståendet att acnen givet skulle försvinna vid en kostförändring (det kanske inte påstods det heller, utan bara jag som missförstod). Kosten är knappast den enda faktorn, och kanske inte i sig en direkt sådan, utan en faktor som påverkar andra faktorer, hormoner främst, som i sin tur påverkar acneförekomst.

ja det var ju precis det jag vill få fram också, men jag orkade inte ens skriva det för det borde vara ganska uppenbart, att någon kan tro att kosten skulle vara den enda faktorn till acne är för mig så obegripligt så att jag inte ens orkar kommentera det *rolleyes*

Cilia
2005-09-05, 09:19
jag har en kompis som fick enorma problem när hon var runt 20 och tidigare aldrig haft problem så det kan komma och gå genom livet.

Själv är jag som Jense. Jag har istort sett aldrig finnar oavsett vad jag äter.
Förstod aldrig vad mina kompisar gnällde om i tonåren. Får jag ngn då och då så spelar det inte så stor roll eftersom dom går bort och det är så sällan.

abbe
2005-09-05, 10:40
ja det var ju precis det jag vill få fram också, men jag orkade inte ens skriva det för det borde vara ganska uppenbart, att någon kan tro att kosten skulle vara den enda faktorn till acne är för mig så obegripligt så att jag inte ens orkar kommentera det *rolleyes*
Ahh, jag antar att du är väldigt insatt i området och har läst bättre och mer omfattande forskningsrapporter och böcker än vad jag har eftersom du finner saker så uppenbara. Du kanske även vill berätta för oss vilka faktorer som gör att vi får acne? Det är väl t om inte så att du vet varför vissa inte har problem med acne så länge dom äter viss typ av kost men när dom lägger om kosten kan dom drabbas?

...och vad kan man göra för att hjälpa dem på traven? Skaparen av tråden ber om ett svar på vad man kan göra mot acne. Jag har bidragit med mitt råd och det dementerade du enkelt med en enda smile. Orkar du briljera med ditt kunnande och berätta för Body Guard och oss andra vad det finns för motmedel mot acne?

Überbiffen
2005-09-05, 10:47
Jag fick brutalt mycket finnar i ansiktet när jag skulle börja 7:an men dom försvann nästa på pricken ett år efter och sedan dess får jag väldigt sällan finnar.

hangatyr
2005-09-05, 11:32
Själv är jag som Jense.´

du har whiskeyröst?

Yooo
2005-09-05, 12:11
Jag äter väldigt bra och välplanerad kost, har förmodligen mycket bra insulinkänslighet och har rätt mycket problem ibland i alla fall. Kanske för bra testo... :D

Zera
2005-09-05, 12:52
På mig ploppar dom fram när jag åker på en förkylning.

mystic[-_-]
2005-09-05, 12:53
Jag äter väldigt bra och välplanerad kost, har förmodligen mycket bra insulinkänslighet och har rätt mycket problem ibland i alla fall. Kanske för bra testo... :D

eller en överaktiv talgkörtel

myggan
2005-09-06, 09:53
Ahh, jag antar att du är väldigt insatt i området och har läst bättre och mer omfattande forskningsrapporter och böcker än vad jag har eftersom du finner saker så uppenbara. Du kanske även vill berätta för oss vilka faktorer som gör att vi får acne? Det är väl t om inte så att du vet varför vissa inte har problem med acne så länge dom äter viss typ av kost men när dom lägger om kosten kan dom drabbas?

jo men det var ju inte så du skrev :)

om en kille har 100 stora finnar på ryggen och har försökt med allt för att få bort dom, och du kommer in och skriver:
"jaja men ät korrekt bara så skall du se att dom försvinner"

jag är absolut ingen expert men jag vet tillräckligt för att förstå att mer saker påverkar än kosten, och det var kanske inte så du menade heller men det var så du skrev

abbe
2005-09-06, 10:41
Nej, jag var inte tydlig pga två anledningar. För det första så tar det tid att utveckla vad som menas. Den andra anledningen hänger ihop med första. Varför ska man lägga ner tid på ngn som inte ändå kommer tro på vad man säger? Ganska ofta är det så att en person som frågar varför det är på ett visst vis egentligen vill ha ett kort och enkelt svar. Innebär svaret ngt som kräver en omläggning av vardagen så är inte intresset alls lika stort. Dessutom har vi ofta en tendens att bara ta till oss av det vi vill höra. Lösningen på problemet är inte enkelt utan kräver en uppoffring, vilket innebär att förmodligen nästan samtliga av oss inte är intresserade längre.

Vad är det för faktorer som egentligen spelar in i en händelse? I en bilolycka är det förenklat en faktor; farten. Står alla bilar still så krockar ingen. I en tandkrämsreklam säger en röst att plack är den primära orsaken till karies. Letar man efter en faktor så vill jag påstå att det är kolhydrater, främst komplexa sådana. För acne är det inte lika lätt men i slutändan är det så att för dom som äter en kost bestående av kött, fisk, fågel, grönsaker, frukt, bär och nötter så uppstår aldrig detta tillstånd, varför? Dom kan leva i 30 år utan en finne men när dom sen övergår till en västerländsk kost är risken stor att problemen börjar.

Ja, slutsatsen jag drar av detta är att kosten är den primära orsaken till acne. Visst, arv spelar som vanligt alltid in och för vissa uppstår det aldrig fast de äter "dåligt" medan andra drabbas direkt. Dock är det bevisligen så att problemet aldrig uppstår om inte miljön finns där. Om man sen kan härleda det till att vända processen återstår att bevisa.

abbe
2005-09-06, 10:45
jag är absolut ingen expert men jag vet tillräckligt för att förstå att mer saker påverkar än kosten, och det var kanske inte så du menade heller men det var så du skrev
Vad var det för fler faktorer än kosten som påverkade problem med acne menar du? Skulle du kunna få en person i den studien som jag länkade till tidigare att få acne utan att ändra på det som han/hon stoppar i munnen?

Spannmål
2005-09-06, 10:45
Nej, jag var inte tydlig pga två anledningar. För det första så tar det tid att utveckla vad som menas. Den andra anledningen hänger ihop med första. Varför ska man lägga ner tid på ngn som inte ändå kommer tro på vad man säger? Ganska ofta är det så att en person som frågar varför det är på ett visst vis egentligen vill ha ett kort och enkelt svar. Innebär svaret ngt som kräver en omläggning av vardagen så är inte intresset alls lika stort. Dessutom har vi ofta en tendens att bara ta till oss av det vi vill höra. Lösningen på problemet är inte enkelt utan kräver en uppoffring, vilket innebär att förmodligen nästan samtliga av oss inte är intresserade längre.

Vad är det för faktorer som egentligen spelar in i en händelse? I en bilolycka är det förenklat en faktor; farten. Står alla bilar still så krockar ingen. I en tandkrämsreklam säger en röst att plack är den primära orsaken till karies. Letar man efter en faktor så vill jag påstå att det är kolhydrater, främst komplexa sådana. För acne är det inte lika lätt men i slutändan är det så att för dom som äter en kost bestående av kött, fisk, fågel, grönsaker, frukt, bär och nötter så uppstår aldrig detta tillstånd, varför? Dom kan leva i 30 år utan en finne men när dom sen övergår till en västerländsk kost är risken stor att problemen börjar.

Ja, slutsatsen jag drar av detta är att kosten är den primära orsaken till acne. Visst, arv spelar som vanligt alltid in och för vissa uppstår det aldrig fast de äter "dåligt" medan andra drabbas direkt. Dock är det bevisligen så att problemet aldrig uppstår om inte miljön finns där. Om man sen kan härleda det till att vända processen återstår att bevisa.


Jag har hela livet trott att det varenkla kolhydrater som i större utsträckning orskade karies. Har jag haft fel?

Karl_alfred
2005-09-06, 11:02
Tja frågan är om kost, eller hygien spelar så stor roll?

Har aldrig haft särskillt många finnar har inte heller skött varken kost eller tävttat ansikte med speciella krämer mm.

Trance
2005-09-06, 12:11
Nej, jag var inte tydlig pga två anledningar. För det första så tar det tid att utveckla vad som menas. Den andra anledningen hänger ihop med första. Varför ska man lägga ner tid på ngn som inte ändå kommer tro på vad man säger? Ganska ofta är det så att en person som frågar varför det är på ett visst vis egentligen vill ha ett kort och enkelt svar. Innebär svaret ngt som kräver en omläggning av vardagen så är inte intresset alls lika stort. Dessutom har vi ofta en tendens att bara ta till oss av det vi vill höra. Lösningen på problemet är inte enkelt utan kräver en uppoffring, vilket innebär att förmodligen nästan samtliga av oss inte är intresserade längre.

Vad är det för faktorer som egentligen spelar in i en händelse? I en bilolycka är det förenklat en faktor; farten. Står alla bilar still så krockar ingen. I en tandkrämsreklam säger en röst att plack är den primära orsaken till karies. Letar man efter en faktor så vill jag påstå att det är kolhydrater, främst komplexa sådana. För acne är det inte lika lätt men i slutändan är det så att för dom som äter en kost bestående av kött, fisk, fågel, grönsaker, frukt, bär och nötter så uppstår aldrig detta tillstånd, varför? Dom kan leva i 30 år utan en finne men när dom sen övergår till en västerländsk kost är risken stor att problemen börjar.

Ja, slutsatsen jag drar av detta är att kosten är den primära orsaken till acne. Visst, arv spelar som vanligt alltid in och för vissa uppstår det aldrig fast de äter "dåligt" medan andra drabbas direkt. Dock är det bevisligen så att problemet aldrig uppstår om inte miljön finns där. Om man sen kan härleda det till att vända processen återstår att bevisa.

Jag tror det krävs vissa förutsättningar av generna för att kosten skall spela roll. De som har acne behöver inte äta annorlunda än de som inte har det. Däremot skulle kanske acnen kunnas undvikas med annorlunda mat.

Sedan finns det ju en del som får acne av mediciner etc.