handdator

Visa fullständig version : maraton avklarat!!!!


Emilia
2004-09-06, 11:12
Vasa maraton den 4.9.2004 avklarat.

mitt allra första maraton.
tid: 04.51
placering: 3:e plats i damernas allmänna klass!!!!!!!
väder: + 18 grader, molnigt. med andra ord perfekt för mig.
jag var lite förkyld med hade inga problem med kramper, tarmfunktioner eller dylikt.
perfekt!

närmare rapport följer.

Emilia
2004-09-06, 11:57
mellantid 21 km 02.11, ca 6.30-minutersfart. som snabbast 05.40-fart.
andra halvan 02.40. 7-minutersfart till 32 kilometer. då gick jag första gången ca 50 meter. sedan 8-minutersfart, 40 minuter per fem kilometer. gick kortare snuttar vid 35, 37 och 39 kilometer. hade energi kvar till en slutspurt sista tre kilometrarna.

efteråt inte särskilt trött. musklerna inte lika ömma som efter första halvmaran i fjol. helt återställd på måndagen.

qourage
2004-09-06, 11:59
STORT GRATTIS!!!
mkt bra gjort =)

Eva_E
2004-09-06, 12:44
Bra gjort Emilia!!!

Det här var ju alldeles utmärkt! Inte skulle du vilja berätta lite mer om hur du tränat inför detta! Hur långt du sprungit på träning innan och så...

Ooooo vad jag blir sugen när jag läser din rapport, tänker - det där skulle jag nog också klara av... Men jag får allt vänta till i början av juni nästa år, då står det Stockholm Maraton i min kalender!!!

Men först väntar Lidingöloppet för min del, nedräkning - 19 dagar kvar...

Jättegrattis tjejen!
:bow:

Eva

emlo
2004-09-06, 12:52
Wow, första maran avklarad! Grattis!!! :cheers:

Jag antar att du har fått mersmak nu!? ;)

no1fitness
2004-09-06, 23:20
:bow:
Verkligen imponerande med maraton !! :hbang:
Grattis till 3 platsen !!

Emilia
2004-09-07, 10:57
jag har en träningsdagbok som man kan kolla i, men i princip sprang jag 40-50 kilometer i veckan under tre månaders tid före maraton. 2 eller 3 tiokilometerslänkar och en 20-kilometers i veckan. men 50 km blev lite för mycket och jag överansträngde mig med inflammerad muskel som resultat.

annars springer jag ca 25 kilometer i veckan året om.

men kolla träningsdagboken, där finns lite närmare info.

det är länge till stockholm maraton, så det räcker nog om man börjar träna i början av mars på allvar.

Sol T Balls
2004-09-07, 11:10
grattis tjejen :thumbup:


jag är också löpare, brukar springa till bussen när jag är nära att missa den, räknas det?

nähä!! ok då :(

Jax
2004-09-07, 11:15
Grattis, grymt bra jobbat :thumbup:

Stockholm till juni, då har man ju hela vintern på sig att träna :angel:

Eva_E
2004-09-07, 11:18
jag har en träningsdagbok som man kan kolla i, men i princip sprang jag 40-50 kilometer i veckan under tre månaders tid före maraton. 2 eller 3 tiokilometerslänkar och en 20-kilometers i veckan. men 50 km blev lite för mycket och jag överansträngde mig med inflammerad muskel som resultat.

annars springer jag ca 25 kilometer i veckan året om.

men kolla träningsdagboken, där finns lite närmare info.

det är länge till stockholm maraton, så det räcker nog om man börjar träna i början av mars på allvar.

Det låter ju lugnt och behagligt att man alltså kan klara ett maraton med den träningen! Nu fick sig mitt lilla ego en superboost!!! Springer nämligen rätt mycket mer än så själv...

Nå - vad är ditt nästa mål Emilia?

Eva

Jax
2004-09-07, 11:25
P.g.a. skada kunde jag inte träna mer än 10 km löpning i veckan 2 månader innan maran, och innan dess inte mycker mer än 20 km, så det går att klara maran med ännu mindre träning. Sprang förövrigt på 3:43

Pinglan
2004-09-07, 14:46
Grattis till en väl genomförd mara! Mmmm, erkänner att jag saknar min löpning riktigt ordentligt. För det mesta kan jag förtränga det men när jag läser rapporter som denna kommer saknaden över mig igen ;)
Är liksom Eva nyfiken på ditt nästa mål! Berätta!

Emilia
2004-09-08, 10:04
nästa mål för mig är "sju broars ultramaraton" som äger rum den 2.7 nästa sommar.

det är farsans idé och han är ensam arrangör. han gör det för att fira sin 50-årsdag och det blir samtidigt hans 50:e maraton, fast loppet är 50 kilometer (alltså ett ultramaraton).

loppet går från karleby till jakobstad längs "sju broars väg", en väg som går genom skärgården och därför har många broar.

farsan har kontaktat sponsorer och kommuner och planerar annonsering osv. han hoppas på 1000 deltagare, men jag tror inte att det blir så många. han ska skicka personlig inbjudan till alla medlemmar i idrottsföreningen "häjyt" där han själv är medlem. där finns många som sprungit hundratals maraton, bland annat en som heter saukkonen och har över 900 bakom sig.

så jag hoppas att jag klarar 50 kilometer. men man får också delta på rullskridskor, cykel, kickbike - vad som helst bara man tar sig fram med egen muskelkraft.
skulle vara fint att klara det till fots! man kan ju gå de sista åtta kilometrarna.

alla intresserade är välkomna med!