handdator

Visa fullständig version : Nyttigt recept på Smulpaj och äppelkaka?


Mac
2004-09-06, 09:55
Som topic lyder söker Nyttigt recept på Smulpaj och äppelkaka/paj?

Även det nyttigaste receptet på vanliga pannkakor och ugnspannkaka?

:bow:

Mac
2004-09-10, 09:39
är det ingen som har nått tips? :em:

King Grub
2004-09-10, 10:00
Det finns inga nyttiga sådana. Då är det inte smulpaj längre. Smulpaj är inte nyttig. Vill man ha smulpaj äter man den i alla fall, och väljer det godaste receptet. ;)

T-train
2004-09-10, 11:02
Det finns inga nyttiga sådana. Då är det inte smulpaj längre. Smulpaj är inte nyttig. Vill man ha smulpaj äter man den i alla fall, och väljer det godaste receptet. ;)

har givetvis rätt. Men här kommer mitt godaste förslag, som inte är minst energi i..MEN lägst GI o mest näring i;-)

Kör på vanligt smulpajsrecept, byt ut vetemjölet mot dinkelmjöl, sockret mot fruktos. (Du kan ta mindre av fruktosen.) Både godare o mer näringsrik;-)

T-train

Ninjasmurf
2004-09-10, 11:13
vad är dinkelmjöl??

T-train
2004-09-10, 11:31
vad är dinkelmjöl??

här: http://www.dinkelcentrum.se/Vad%20ar%20dinkel.htm

Dinkel kallas även för Spelt.

Ninjasmurf
2004-09-10, 11:43
tackar, verkar ju riktigt nice...nått att hålla ögonen öppna efter.

emlo
2004-09-10, 13:53
Om du håller till något ute i Flogsta så finns dinkelmjöl iaf på ICA Väst. :)

aliquis
2004-09-10, 14:39
En liten fråga bara, är dinkelMJÖL ganska nyttigt också? Talar vi siktat mjöl eller fullkornsmjöl nu? Nog för att jag vet att dinkel är nyttigare än vete, men annars.
Dessutom är jag lite fundersam på hur det står sig mot havre o råg osv. Sitter förövrigt o äter dinkelkorn med gröna linser ;D

T-train
2004-09-10, 15:48
En liten fråga bara, är dinkelMJÖL ganska nyttigt också? Talar vi siktat mjöl eller fullkornsmjöl nu? Nog för att jag vet att dinkel är nyttigare än vete, men annars.
Dessutom är jag lite fundersam på hur det står sig mot havre o råg osv. Sitter förövrigt o äter dinkelkorn med gröna linser ;D

Wholemeal spelt wheat flour bread 63
Spelt wheat flour multigrain bread 54
Scalded spelt whole kernel (Slovenia) 67

Jämföras med:

Rågbröd (fullkorn)83
Havrebröd med hela gryn 93
Bröd med havrekli 68
Rågbröd m.80% hela korn (pumpernickeltyp) 71

/T-train

z_bumbi
2004-09-10, 16:14
T-train: Du jämför två olika tabeller där den första har glukos som index = 100 och den andra har vitt bröd som index = 100

Omräkningsfaktorn är runt 1,43 (Har säker missat på någon decimal..) så då får du istället

Wholemeal spelt wheat flour bread 90
Spelt wheat flour multigrain bread 77
Scalded spelt whole kernel (Slovenia) 96

Går man efter den här sidan http://www.medicine-plants.com/articles/163/ har dinkelbröd högre GI än vanligt bröd om man gör vanligt vitt bröd av det.

White spelt wheat flour bread 74

White bread, wheat flour (USA) 70

Dinkel innehåller lite mer näring än modernt vete men det är fortfarande vete..

King Grub
2004-09-10, 17:22
Det gäller att hålla koll på om GI-tabellen är baserad på glukos eller på vitt bröd. :D Dinkelbröd ger som sagt högre GI än vanligt. Och här har du gått och trott att du varit optimal. :D

T-train
2004-09-10, 17:33
T-train: Du jämför två olika tabeller där den första har glukos som index = 100 och den andra har vitt bröd som index = 100

Omräkningsfaktorn är runt 1,43 (Har säker missat på någon decimal..) så då får du istället

Wholemeal spelt wheat flour bread 90
Spelt wheat flour multigrain bread 77
Scalded spelt whole kernel (Slovenia) 96

Går man efter den här sidan http://www.medicine-plants.com/articles/163/ har dinkelbröd högre GI än vanligt bröd om man gör vanligt vitt bröd av det.

White spelt wheat flour bread 74

White bread, wheat flour (USA) 70

Dinkel innehåller lite mer näring än modernt vete men det är fortfarande vete..

gör jag det? Hmm..det är tyvärr en lista jag jag sparat..o jag är ganska säker att det står vitt bröd som referensvärde..brukar inte slarva med sådant(men även solen har fläckar o jag är ingen sol;-)).
Lite knepigt iom att Dinkel inte finns med på några svenska listor ännu. Min lista kommer från tyskland iaf..borde sätta mig o leta upp hemsidan jag tog den ifrån...Jag kan iofs ringa GI-boden imorgon o fråga vad deras dinkelfullkornsmjöl har för GI(de har inte öppet på fredagar). Inte för att det spelar så stor roll, men det är ju bra om man vet på ett ungefär..Det är fortfarande ett betydligt nyttigare alternativ än vetemjöl. De siffrorna du räknade om till har jag dock aldrig stött på gällande Dinkel. Ja, ja..vill man vara på den säkra sidan kan man alltid använda Quinoa..proteinrik o def. lågt gi, men..nu var det till efterätter..inte så gott då..Jag tror samtidigt att http://www.medicine-plants.com/articles/163/[/url är rätt pålitliga i sina uppgifter..men..o andra sidan köper jag inte vitt dinkelmjöl utan fullkornsspelten..det är ju där näringen sitter mest och också fibrerna. Dessutom..det ger god smak;-)

Ja, ja..du har säkert rätt om jämförelsen mellan vitt dinkel o vitt vetemjöl..däremot tror jag inte att listan jag har är baserad på glukos som ref. värde. Resten av värdena är samma som svenska listor..MEN listor är luriga iom att det mycket väl kan vara fel i dem med..precis som på mig;-)

/T-train

T-train
2004-09-10, 17:42
Det gäller att hålla koll på om GI-tabellen är baserad på glukos eller på vitt bröd. :D Dinkelbröd ger som sagt högre GI än vanligt. Och här har du gått och trott att du varit optimal. :D

Ja..det är möjligt att jag har feeeeeeeeel, men listan jag utgått ifrån har ungefär samma värden som den som paulun har(skiljer sig lite som tex juice 1 eller 2 pluppar..men i princip identisk i övrigt) Ja, ja..jag är ingen mjölmatsmänniska så det är lugnt;-) mina plättar kommer dock finnas kvar som mellanmålsalternativ..de är ju inte baserade på vitt dinkel (finns det att köpa på ICA ens? Har sett det på GI-boden men inte i vanlig butik)utan fullkornsdinkelmjöl o mao rätt lågt gi ändå;-) o i slutänden mer näring..o godare.

King Grub
2004-09-10, 17:49
Enligt glukosskalan:

White spelt flour bread: GI 74

J Agric Food Chem 2001; 49: 497-500.

White flour bread: GI 71

Nutr Res 1994; 14: 651-69.

Gå INTE efter Pauluns tabeller. De är både undermåliga och ofta felaktiga. :)

Använd denna databas, som är den officiella världsstandarden (glukosskala):

http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

T-train
2004-09-10, 17:53
Enligt glukosskalan:

White spelt flour bread: GI 74

J Agric Food Chem 2001; 49: 497-500.

White flour bread: GI 71

Nutr Res 1994; 14: 651-69.

Ja, men har du inte ref. då på fullkornsspelt(o inte med glykos som ref. värde)? Det är ju det som säljs i vanliga butiker. Jag ifrågasätter inte att vitt dinkelmjöl har högre värde än vitt vetemjöl..det verkar stämma...utan hur det är med fullkornsdinkel som trots allt är det de flesta köper o ersätter vetemjöl med. Det kan omöjligt vara högre iom att det är mindre raffinerat.

/T-train

King Grub
2004-09-10, 17:57
Ja, men har du inte ref. då på fullkornsspelt(o inte med glykos som ref. värde)? Det är ju det som säljs i vanliga butiker. Jag ifrågasätter inte att vitt dinkelmjöl har högre värde än vitt vetemjöl..det verkar stämma...utan hur det är med fullkornsdinkel som trots allt är det de flesta köper o ersätter vetemjöl med. Det kan omöjligt vara högre iom att det är mindre raffinerat.

/T-train

Wholemeal spelt wheat flour bread GI 63 (J Agric Food Chem 2001; 49: 497-500.) Dvs 88 enligt vitt-bröd-skalan.

Mot t ex:

Wholemeal rye bread GI 41 (Lancet 1984; 1: 388-91) till 62 (Am J Clin Nutr 1986; 43: 516-20).

Du får väl jämföra fullkornsdinkel med någon annan fullkornsvariant. Jämfört med vitt raffinerat vetemjöl är det klart att det är lägre. Fullkorn mot fullkorn; raffinerat mot raffinerat.

Som sagt: undvik Pauluns GI-tabeller i möjligaste mån.

T-train
2004-09-10, 18:03
Mao det finns bara listor på bröd o inte på själva mjölet som sådant? Men det är ändå ett värde..danke! Ska leta vidare när jag flyttat klart..o hinner sitta framför datorn.

King Grub
2004-09-10, 18:04
Mao det finns bara listor på bröd o inte på själva mjölet som sådant? Men det är ändå ett värde..danke! Ska leta vidare när jag flyttat klart..o hinner sitta framför datorn.

Någon större GI-databas med fler värden finns inte. Finns de inte på http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm så finns det inga tester gjorda.

King Grub
2004-09-10, 18:09
Apropå GI på mjöl... det kommer nog inga studier. Varför skulle man kolla det? Vem äter mjöl? Och vem vill vara försökskanin i de studierna, och äta 50 gram kolhydrat från olika mjölsorter?

T-train
2004-09-10, 18:09
leta reda på sidan jag tagit listan ifrån...

Menar du då att det inte finns något värde för fullkornsmjöl (dinkel) utan bara på färdiga produkter?

F-n nu sitter jag här istället för att riva tapeter..

King Grub
2004-09-10, 18:16
Menar du då att det inte finns något värde för fullkornsmjöl (dinkel) utan bara på färdiga produkter?

University of Sydney (länken ovan) har alla officiella GI-värden i databasen. Hittar du några andra är det inofficiella värden från hemmastudier eller gissningar.

Makk
2004-09-10, 20:29
Back to topic!

Gjorde en grymt god äppelkaka idag.. fanns recept bak på AXA Havregryns förpackningen... fast lite modifierat... inte alltför dåliga ingredienser iaf!

4a port:
4-5 äpplen
3dl havregryn
0.5dl sötningsmedel (istället för socker)
0.5tsk kanel
75g smör&rapsolja från arla (istället för rent smör)

Fixxa äpplena, släng i dom i en smord form, blanda alla torra ingredienser och i me smöroljan, i och kör med fingrarna tills du får en grynig blandning och släng över blandningen över äpplena. In i ugnen i 20 min på ~225 grader.

:eating: :eating: