handdator

Visa fullständig version : En psylliumfrön fråga igen!


Big Al
2004-09-06, 01:08
Om man äter med ett hyggligt lågt GI, är psylliumfrön onödigt då?, eller kan man ta det för att sänka GI´et ytterligare på maten?

Yankeee
2004-09-06, 03:57
Blir lite drygt svar :)
Äter man bra mat behöver man inga frön för att sänka GI.

Men om du nu av någon anledning vill sänka GI mer så kan du kasta på frön.

Örjan
2004-09-06, 06:16
På tal om psylliumfrön. Finns de fortfarande i affärerna? Jag har inte sett ljusa loppfrön i någon affär på säkert en månad. Ibland hittar man mörka, men aldrig ljusa. Finns de fortfarande?

Jag tyckte nämligen att de gjorde gott för magen, men att mörka psylliumfrön på Hemköp för tredubbla priset mot ljusa i min lokala affär känns surt att behöva köpa.

King Grub
2004-09-06, 06:21
På tal om psylliumfrön. Finns de fortfarande i affärerna? Jag har inte sett ljusa loppfrön i någon affär på säkert en månad. Ibland hittar man mörka, men aldrig ljusa. Finns de fortfarande?

Ja.

King Grub
2004-09-06, 06:22
Om man äter med ett hyggligt lågt GI, är psylliumfrön onödigt då?, eller kan man ta det för att sänka GI´et ytterligare på maten?

Det finns ingen anledning att försöka sänka GI:t på måltider som redan har ett lågt sådant!

Ett för lågt blodsocker är inte alls bra och inget att eftersträva.

Använd dem när det "behövs" och eventuellt för att upprätthålla en bra tarmfunktion, men att hålla på och sänka GI:t på saker som havregrynsgröt, pasta och liknande, som redan ligger på runt GI 70 eller lägre och dessutom ger ett lågt insulinpåslag är bara onödigt och ett rent slöseri.