handdator

Visa fullständig version : kolla det här


kollle1
2004-09-05, 21:51
kan jag göra så här? röra i hop lite kryddor med lättfil då jag inte har nåt annat,ska göra marinad till kycklingen tror ni de går bra eller smakar de skit sen man grillat det i ugnen?

Prankie
2004-09-05, 21:57
Du har inte soya och olja hemma? Jag har aldrig hört talas om man kan använda fil som mariand. Skulle hellre bara krydda kyckling och grilla det som det är isf.

kollle1
2004-09-05, 22:06
nej jag har ju inte nån olja,aja men jag får väl krydda bara då

Jax
2004-09-06, 07:23
Flyttande smör då?
Blanda med soja och kryddor och pensla på kycklingen om du ska tillaga den i ugnen.

z_bumbi
2004-09-06, 08:04
Fil är gott iofs och grillar man i ugn funkar det bra (Man får vara beredd på att täcka över maten så det kan bli lite svart.) men jag kör hellre med apelsinjuice, kola eller öl som vätska i en marinad. Sen soja och kryddor.

När det gäller kyckling så marinererar jag inte alls numera utan slänger bara in kycklingbrösten frysta i ugnen efter att ha hällt över lite soja och diverse kryddor. Lite olja i botten på långpannan innan jag lägger dit kycklingen är bra men inte direkt nödvändigt.

T-train
2004-09-06, 08:30
kan jag göra så här? röra i hop lite kryddor med lättfil då jag inte har nåt annat,ska göra marinad till kycklingen tror ni de går bra eller smakar de skit sen man grillat det i ugnen?

Yogurt fungerar det vet jag..gott att rulla i först för att sedan rulla i kryddor blandade med krossade dinkelflingor/speltflingor..lågt gi o smakar gott som f-n, speciellt om man har lite cayenne i..sedan kan man servera med salsa*mums*

Annars är sweetchili eller soya något som fungerar också...

/T

Tolkia
2004-09-06, 10:02
Det går bra att använda buljong som vätskebas också; marinader behöver absolut inte baseras på olja, vilket man ibland kan tro när man läser recept. Soja som bas blir nog väldigt salt och just sojasmakande (däremot helt OK som smaksättare). Ta t.ex. stark buljong, lite soja, en skätt vinäger (för att det skall bli mört), en vitklöksklyfta/vitlökspulver och valfria kryddor.