handdator

Visa fullständig version : Linfröolja....


VillBliGrov
2001-11-25, 22:30
Jag har två frågor:
1. Vilken olja är att rekommendera?
2. Vart köper man linfröolja billigast?

Har hört mycket bra saker om linfröolja men har inte själv kunskapen att bedömma om den är bättre än exempelvis fiskolja. Sedan spelar ju priset en betydande roll. Fiskolja tycker jag exempelvis är mycket dyrt.Skulle exempelvis Olivolja var ungefär lika bra som fiskolja så är ju valet inte så svårt.
Nåväl, Ni som känner att ni har något att tillföra i ämnet samt vill ge ett svar på mina 2 frågor: var så goda :)

MVH Jocke

Viveqa
2001-11-25, 22:44
Ett tips för den fattige är att köpa krossade linfrö (ca 12-13:- för 500g...) och på så sätt få i sig det nyttiga omega fettet..

VillBliGrov
2001-11-25, 23:21
Heroinegirl: Hmmm... Vart köper man dessa krossade linfrön? Vad skiljer de krossade linfröna från linfröolja (förutom priset)? Verkar ju vara ett klart billigt alternativ :)


MVH Jocke

scono
2001-11-26, 00:01
krossade linfrön hittar du i din affär i "hälsohyllan" det som skiljer är väl att fettet är kvar i fröna istället för på flaska :D :D

men OBS krossade!! linfrön ;)

Sverker
2001-11-26, 07:23
Olivolja och fiskolja är inte alls jämförbara.
Olivolja äter man vid medelhavet istället för våra mer mättade fetter här i Sverige. Följdaktligen är deras intag av enkelomättade och fleromättade fetter betydligt högre. " Våran " rapsolja har snarlik profil som olivoljan men saknar flera speciella steroler och antioxidanter som gör olivoljan betydligt bättre i olika medicinska undersökningar.
Fiskoljan har upp till 35 % Omega-3 fettsyror som har helt andra egenskaper än de Omega-6 fetter som finns i raps och olivolja.

Danne
2001-11-26, 08:59
Har hittat en linfröolja för 38:- / 250 ml (biofood tror jag märket var) framför allt så tycker jag att linfröoljan är god om man jämför med fiskolja !

Stile
2001-11-26, 10:20
Jag slår ett slag för krossat linför som jag verkligen gillar:
Per 100gram
531 kcal
25 g protein
36 g kolhydrater (varav 28 g är kostfibrer)
31 g fett
9 mg järn

Fördelen med krossat linfrö är att man kan ta med sig det i en shaker med proteinpulver, bara att tillsätta vatten när man är borta hos polare osv.
Krossat linfrö kan man med fördel röra ner i gröten, proteindrinken, muslin, salladen, keson osv.

JJ
2001-11-26, 10:49
Ja, det är kanon. Har alltid minst 2 kartonger hemma, köpte mina på ICA.

Pop
2001-11-27, 12:03
Har läst någonstans att krossade linfrön bara
håller sej 3 dagar i kylskåp,
omega3 oxiderar. Vet inte om det stämmer.

focus
2001-11-27, 21:12
Det blir nog billigast i långa loppet att köpa flytande linfröolja resp fiskolja. Dock är det bekvämast med kapslar. I kapslarna och i flytande ska det vara tillsatt vitamin E för att förhindra oxidering. Krossad linfrö oxiderar därför mycket snabbt. Dessutom ska man inte äta mer än någon tesked eller matsked av krossad linfrö på grund av att det innehåller blåsyra. Det har jag lärt mig. Olivolja är inte alls samma sak. Linfröolja inneåller både omega-3 och omega-6, fiskolja endast omega-3 och olivolja allra mest omega-6. Det är mycket viktigt att oljan är kallpressad, oraffinerad och att den förvaras i mörka förpackningar. Olivoljan ska vara "extra virgin". Det finns en ypperlig bok om fetter: Fats that heal - fats that kill av Udo Erasmus. På engelska.

Stile
2001-11-27, 23:01
Ursprungligen skickat av focus:
<STRONG> Krossad linfrö oxiderar därför mycket snabbt. Dessutom ska man inte äta mer än någon tesked eller matsked av krossad linfrö på grund av att det innehåller blåsyra. Det har jag lärt mig.</STRONG>

Okej om den nu oxiderar, men blåsyra? Vad är blåsyra och är det bevisat att det finns i krossade linfrön. Jag brukar normalt konsumera ca 1dl krossade linfrön per dag. Vilka ev. biverkningar ger blåsyra?

Sverker
2001-11-28, 07:14
Blåsyra är ett gammalt ord för vätecyanid. Byt ut vätet mot kalium och du får kaliumcyanid eller som i gamla deckare cyankalium. Okay, kaliumcyanid reagerar med vatten och du får vätecyanid, extremt giftigt.
Blåsyra finns inte i linfrön men däremot ett bitterämne som också finns i äppelkärnor och bittermandel. Detta ämne, jag tror det heter amygdalin, bryts ned i magen till vätecyanid.
Äter man dagligen decilitervis med linfrån blir naturligtvis belastningen på din kropp av vätecyanid något större än vad som är önskvärt.
Jag använder linfröolja. En sked per dag.
Kemisten Sverker

Stile
2001-11-28, 10:03
Ursprungligen skickat av Sverker:
<STRONG>
Äter man dagligen decilitervis med linfrån blir naturligtvis belastningen på din kropp av vätecyanid något större än vad som är önskvärt.
Jag använder linfröolja. En sked per dag.
Kemisten Sverker</STRONG>

Okej,
jag tror jag minskar mitt intag till 2 msk krossat linfrö. Får använda mig av en annan källa för att få i mig nyttigt fet istället.

eiselt
2001-11-28, 14:12
Någon som har testat hampaolja?

/ Henrik

Sverker
2001-11-28, 15:38
Hampaolja ? Det låter olagligt att hantera något från hampa överhuvudtaget.
En snabb koll i fettboken säger att det faktiskt utvinns en matolja från hampa med ca 50 % Linolsyrahalt. Verkar faktiskt vara från samma planta som används för opioumframställning.
Vad skall denna olja vara bra för då ?

Sverker

RiSK
2001-11-28, 16:38
Ursprungligen skickat av Sverker:
<STRONG>Hampaolja ? Det låter olagligt att hantera något från hampa överhuvudtaget.
En snabb koll i fettboken säger att det faktiskt utvinns en matolja från hampa med ca 50 % Linolsyrahalt. Verkar faktiskt vara från samma planta som används för opioumframställning.
Vad skall denna olja vara bra för då ?

Sverker</STRONG>

Visst kan man tillverka mycket av Cannabis Sativa men knappast opium. Att oljan skulle vara olaglig har jag svårt att tro, hampaolja är inte samma sak som sk hascholja. Dvs det ska inte vara något THC innehåll i hampaolja.

RiSK
2001-11-28, 16:42
Det här kanske kan vara av intresse:
http://www.shenet.se/ravaror/hampolja.html

Sverker
2001-11-29, 08:26
Under en mycket kort period nu från lucia till trettonhelgen har vi alla möjligheten att byta bort linoljan mot valnötter.

Valnöt med 50 % linolsyra och 12 % alfa-linolensyra ! inte illa för något som faktiskt smakar gott ( innan trettonhelgen ).

VillBliGrov
2001-11-29, 22:13
Är tyvärr allergisk mot nötter och mandlar :( . Får hålla mig till oljor och frön :)

MVH Jocke

Viveqa
2001-12-04, 18:00
0,5dl om dagen är säket.

Bamse
2001-12-04, 19:11
Vad är Omega 9 för nånting? Linfröoljan jag köpte innehåller 10% mättade fetter, 90 % Omega 3, Omega 6 och Omega 9.

Sverker
2001-12-04, 20:03
Omega -9 är helt enkelt oljesyra. Den vanligaste fettsyran på denna jord. Enkelomättad utan några speciella egenskaper.