handdator

Visa fullständig version : Bygga vader (dundernybörjare)


Kimptt
2004-09-04, 14:59
Hej. Jag är absolut en nybörjare när det gäller styrketräning. Jag har dock en vän som är mycket intresserad och han har fått mig att köpa whey-80 och dextropur druvsocker.
Jag vet dock inte hur mycket jag ska ta. Varken av druvsockret eller whey-80
Jag vet inte heller hur jag blandar ut något av dem.

Med vatten? Hur mycket vatten/whey-80/druvsocker isf?

Jag tränar även Taekwondo 3 dagar i veckan och vader 2-3 dagar i veckan. Är det bra om jag ta dextropur eller whey-80 direkt efter/innan taekwondo/styrketräningen?
Hur mycket ska jag ta?

Vad det gäller styrketräningen så har jag tänkt att bygga vader.
Ska jag ta whey-80 och dextropur före och efter jag tränat?
Hur mycket ska jag ta? (nu väger jag runt 60 kg)
Vad blandar jag ut det med?
Den enda vadövningen jag kör nu är. Stående vadpress med hantlar och ett trappsteg :-). (Om den nu heter så den övningen) Är det den enda övningen jag behöver köra för att forma fina vader? Jag kör så tunga vikter att jag enbart orkar 8-10 st och det kör jag 3-5 gånger varje träningspass.

Är det lagom om jag ska bygga vader?
Vad rekommenderar ni att äta/dricka före/efter ett styrketräningspass då man mest kört vader?

Jag är så mycket nybörjare som man kan bli vad det gäller styrketräning :-(
Jag räknar inte med att någon ORKAR svara på alla dessa frågor. Men om någon orka ta sig tid så är jag evigt tacksam.

Kim

Jax
2004-09-04, 15:29
Ta så mycket druvsocker så att du får 60 gram kolhydrater (1 g per kg kroppsvikt) och så mycket whey-80 så att du får 30 g protein (0,5 g per kg kroppsvikt). Vatten tar du efter behov. Sen tar du drinken direkt efter träningspasset. Alternativ halva innan och halva efter (vilket visst ska vara bättre).

Styrketräningen är jag lite fundersam över. Varför ska du bara träna vader och inte något annat?

Mindek
2004-09-04, 15:33
Varför tränar du bara vader :confused: