handdator

Visa fullständig version : kan några pro´s kommentera?


totti
2004-09-04, 14:48
har nu lagt om mitt schema för att koncentrera mig på axlar o rygg:

1. bröst, armar
2. rygg tjocklek, nacke; tungt
3. rygg bredd, axlar; tungt
4. ben fram o bak, mage, tungt
5. rygg tjocklek, nacke; lättare
6. rygg bredd, axlar; lättare
7. ben fram, vader, mage
typ 1 ibland 2 vilodagar per vecka.

käkar o sover som fan, känns inte som överträning hittils (3 veckor in i programmet) men vad sägs?

Jorgen
2004-09-04, 15:23
har nu lagt om mitt schema för att koncentrera mig på axlar o rygg:

1. bröst, armar
2. rygg tjocklek, nacke; tungt
3. rygg bredd, axlar; tungt
4. ben fram o bak, mage, tungt
5. rygg tjocklek, nacke; lättare
6. rygg bredd, axlar; lättare
7. ben fram, vader, mage
typ 1 ibland 2 vilodagar per vecka.
käkar o sover som fan, känns inte som överträning hittils (3 veckor in i programmet) men vad sägs?
Ser helt galet ut.
Vill du prioritera axlar och rygg så lägg dom på egna dagar. Varför dela upp tjocklek(?) och vidd(?) på olika ryggpass????

//Jörgen

totti
2004-09-04, 16:17
tja du, varför man delar upp rygg på 2 pass är inte så konstigt. Det beror på flera saker som tex att det är en stor muskel som kan attackeras på olika sätt för att utveckla just dess bredd o tjocklek. Inte ovanligt alls.

Jorgen
2004-09-04, 16:31
tja du, varför man delar upp rygg på 2 pass är inte så konstigt. Det beror på flera saker som tex att det är en stor muskel som kan attackeras på olika sätt för att utveckla just dess bredd o tjocklek. Inte ovanligt alls.
Ok, första gången någonsin jag har sett någon göra det bara. Jag har iofs inte tränat så jättelänge än så man kan ju inte ha sett allt. ;)
Blir lite nyfiken på vilka övningar du kör för att bygga "tjocklek" resp "vidd" på ryggen.

//Jörgen

Action
2004-09-04, 17:02
tja du, varför man delar upp rygg på 2 pass är inte så konstigt. Det beror på flera saker som tex att det är en stor muskel som kan attackeras på olika sätt för att utveckla just dess bredd o tjocklek. Inte ovanligt alls.

Jag har heller aldrig hört talas om det, eller sett det. o då har jag tränat i 13-14 år ungefär... 4 ryggpass på en 8-9 dagars cykel låter i mina öron helt fel. Slå ihop dem till 2 pass på samma tidsperiod så kan det nog se bra ut..

totti
2004-09-04, 17:20
1. ja det kanske är lite överträning, men jag vill testa nytt nytt då jag kört fast lite på rygg o axlar.

2. har ni aldrig hört talas om att man kan splitta ryggen på 2 dagar, rygg o bredd?!?!?!?! Wow.

King Grub
2004-09-04, 17:22
2. har ni aldrig hört talas om att man kan splitta ryggen på 2 dagar, rygg o bredd?!?!?!?! Wow.

Kan och bör kanske är två olika saker? :) Jag är dessutom rätt övertygad om att det inte går att isolera bredd- och tjockleksträning på det sättet.

aliquis
2004-09-04, 17:27
Blir lite nyfiken på vilka övningar du kör för att bygga "tjocklek" resp "vidd" på ryggen.

Resten av upplägget har jag väl ingen kunskap att svara på, men vad gäller just det där antar jag att han menar horisontella övningar för tjockleken och vertikala övningar för vidden.

Fultjack
2004-09-04, 17:39
han menar säkert rodd övningar en dag och lats/chins nästa dag... jag körde så lite grann förut, kändes ganska bra faktiskt, fick bättrre kontakt i alla övningar på det sättet

RobbeliRobban
2004-09-04, 18:53
Vaf sägs om fokus på lattisimus, i ett pass, och fokus på erector spinae i ett annat? Borde väl funka om man inte pallar hela ryggen i ett pass, eller vill ha en ryggprioritering?

Erector spinae (fileerna), tränas bäst med marklyft, goodmornings och roman chair.

Lattisimus(vingarna), med chins, latsdrag, rodd.

Typ 1 vardera av dessa pass, borde rent teoretiskt funka/cykel om du vill ha en redig ryggprioritering.

Däremot borde man inte kunna bygga tjocklek/bredd i SAMMA muskel (typ lattissimus dorsi) med olika övningar, eller??

Beast
2004-09-04, 19:17
Helt åt hel*ete!!!
Men du lär ju märka det om några veckor mer när du börjar tappa på ryggen istället för att bygga.

totti
2004-09-04, 20:52
beast
så vad e ditt förslag då om jag vill satsa på rygg o axlar främst

Zozza
2004-09-04, 20:59
Helt åt hel*ete!!!
Men du lär ju märka det om några veckor mer när du börjar tappa på ryggen istället för att bygga.

Konstruktivt inlägg :thumbup:

gorken
2004-09-04, 21:11
[QUOTE=RobbeliRobban]

Erector spinae (fileerna), tränas bäst med marklyft, goodmornings och roman chair.

Lattisimus(vingarna), med chins, latsdrag, rodd.

QUOTE]

Och vart har du läst anatomi någontans? Kalla Erector spinae för "filéer".... :laugh:

totti
2004-09-04, 21:13
vi lägger ner denna tråd, verkar bara vara nybörjare här. Men ni kanske vet vilka här på forumet som är sk stora grabbar?

spas
2004-09-04, 21:14
[QUOTE=RobbeliRobban]

Erector spinae (fileerna), tränas bäst med marklyft, goodmornings och roman chair.

Lattisimus(vingarna), med chins, latsdrag, rodd.

QUOTE]

Och vart har du läst anatomi någontans? Kalla Erector spinae för "filéer".... :laugh:

Tror de flesta kallar den muskeln för fileer eller limpor om man ska kör lite slang.

Medusa
2004-09-04, 21:17
Jag tränar rygg 6 ggr i veckan, hittills har jag inte tappat ett dugg :D Överträning är överskattad och en myt...

spas
2004-09-04, 21:18
vi lägger ner denna tråd, verkar bara vara nybörjare här. Men ni kanske vet vilka här på forumet som är sk stora grabbar?

Storlek och kunskap behöver inte gå hand i hand.

Ditt ryggupplägg verkar inte specielt lyckat enligt mig, men testa för allt i världen. Jag hade nog slagit ihop hela ryggen i ett pass och eventuellt kört det en tung och en lite lättare dag om du nu vill prioritera rygg. Annars känns det enklare att vila både dagen innan och efter ryggdagen för att kunna återhämta sig maximalt samt komma laddad till passet.

spas
2004-09-04, 21:20
vi lägger ner denna tråd, verkar bara vara nybörjare här. Men ni kanske vet vilka här på forumet som är sk stora grabbar?

Btw du gör bort dig en smula när du kallar alla som svarat för nybörjare. Här finns nog ett par års träningsrutin samlad i tråden ska du se.

totti
2004-09-04, 21:22
spas
man tackar! ett konkret svar!
känns som jag måste köra genom ryggen tungt 2 ggr per vecka för att det ska hända nått.

Medusa
2004-09-04, 21:22
Btw du gör bort dig en smula när du kallar alla som svarat för nybörjare. Här finns nog ett par års träningsrutin samlad i tråden ska du se.
I second that.... :bow:

Action
2004-09-04, 21:25
Jag tränar rygg 6 ggr i veckan, hittills har jag inte tappat ett dugg :D Överträning är överskattad och en myt...


Skillnad på träning och träning... 3set rygg per pass 6 dagar i veckan klarar nog alla av...

Jorgen
2004-09-04, 21:25
vi lägger ner denna tråd, verkar bara vara nybörjare här. Men ni kanske vet vilka här på forumet som är sk stora grabbar?
Jo, jag har ju "bara" tränat i åtta år så jag räknar mig verkligen som nybörjare. :rolleyes:
Testa du ditt upplägg och se hur bra det kommer att gå för dig.
Förresten är jag fortfarande nyfiken på vilka övningar du väljer för dom respektive ryggdagarna.

//Jörgen

spas
2004-09-04, 21:25
spas
man tackar! ett konkret svar!
känns som jag måste köra genom ryggen tungt 2 ggr per vecka för att det ska hända nått.

Prova med två genomkörare en period. Funkar det så funkar det annars är det bara att byta. Eller så kan du ju köra rygg 1.5 gånger i veckan, alltså 2 gånger varanan vecka och 1 gång varanan.

totti
2004-09-04, 21:27
som sagt, vi lägger ner tråden, den gav inget förutom att folk blev uppretade. Jag letar på nått annat forum.

Ha det bra och fortsätt träna på grabbar!

Action
2004-09-04, 21:27
Jo, jag har ju "bara" tränat i åtta år så jag räknar mig verkligen som nybörjare. :rolleyes:
Testa du ditt upplägg och se hur bra det kommer att gå för dig.
Förresten är jag fortfarande nyfiken på vilka övningar du väljer för dom respektive ryggdagarna.

//Jörgen

Exakt.. eftersom jag bara tränat i 13-14 år samt tävlat 6ggr så får jag nog hålla på bra länge till för att kalla mig erfaren... :confused: :D

Jag är också nyfiken på vilka övningar som körs när man delar upp vidd och tjocklek....

Medusa
2004-09-04, 21:30
Skillnad på träning och träning... 3set rygg per pass 6 dagar i veckan klarar nog alla av...
Du har rätt Action, det klarar nog de flesta, men de flesta tror inte att det går.

Bara att testa och se, eller hur?

Btw, tack för all hjälp med kost och så...

Jorgen
2004-09-04, 21:30
som sagt, vi lägger ner tråden, den gav inget förutom att folk blev uppretade. Jag letar på nått annat forum.

Ha det bra och fortsätt träna på grabbar!
Äh, skärp dig nu.
Jag tror att du kommer att få samma typ av svar även på andra forum. Jag blev iallafall inte uppretad. Har blivit kallad för värre saker än nybörjare. :D

//Jörgen

Action
2004-09-04, 21:38
Du har rätt Action, det klarar nog de flesta, men de flesta tror inte att det går.

Bara att testa och se, eller hur?

Btw, tack för all hjälp med kost och så...

Jo visst är det bara att testa och se... Själv trivs jag bra med mina pass som jag kör och känner väl inte att jag har tid och lust att testa ngt annat upplägg..

Men du gör helt rätt.. Det man själv tror på brukar oftast fungera.. :)

Och till trådskaparen: Jag ser mig själv som e nybörjare, men jag vill veta mer fakta än vad du gav för att kunna bedöma ditt program rättvist.. Nå, vilka övningar kör du??

Prankie
2004-09-04, 21:48
Kör gärna 4 pass rygg per vecka om du tycker det fungera, kör 40 pass för all del. Men om du bara söker efter ett gäng ja-sägare att bekräfta ditt träningsätt bör du formulera topic annolunda istället för kalla alla för nybörjare.

totti
2004-09-04, 21:55
återigen, eftersom folk känner sig attackerade här så lägger vi ner tråden. Tyckte i och för sig inte det var så mkt att gråta för men på internet kanske man blir förbannad över sånt här, inte vet jag, jag är ingen "data kille" utan tänkte bara höra lite om några hade lite synpkt förutom "jävla skit upplägg du har höhöh".

Hadetbra :)

Yankeee
2004-09-04, 21:59
återigen, eftersom folk känner sig attackerade här så lägger vi ner tråden. Tyckte i och för sig inte det var så mkt att gråta för men på internet kanske man blir förbannad över sånt här, inte vet jag, jag är ingen "data kille" utan tänkte bara höra lite om några hade lite synpkt förutom "jävla skit upplägg du har höhöh".

Hadetbra :)

:laugh: :laugh:

Ja, du har gjort min kväll iallafall.

Jorgen
2004-09-04, 22:08
Läser du tråden så ser du att du har fått några förslag redan. Några (däribland jag) har även frågat efter mer information. Tex ang övningsval, det blir lite lättare att komma med synpunkter om man vet lite mer. Men eftersom det inte verkar komma någon mer info så kommer jag med ett förslag ändå.
Marklyft: 4-6 set
Skivstångsrodd: 4-6 set
Chins/alt brett latsdrag fram eller bak: 4-5 set
Hantelrodd: 3-5 set
Variera repsantalet mellan 3-12. Lite tunga mark är alltid skoj. :D
Kör ryggpasset efter en vilodag.
Axlar:
Militärpress/hantelpress (utan ryggstöd): 4-6 set
Hantellyft åt sidan: 4-6 set
Drag till hakan: 3-5 set
Baksida axel: 3-5 set
Shrugs: 3-5 set Om man nu vill köra övre trapezius på axeldagen vill säga.
Reppa mellan 5-12.
Kör axelpasset efter en vilodag. Försök att ha så lång mellan rygg och axelpassen som schemat tillåter.
Kör hårt. :hbang:

//Jörgen

Edit: Hur länge har du tränat? Sköter du kost, vila och sömn?

totti
2004-09-04, 22:25
tränat ca 8 år, sköter kost har dock kört utan tillskott 1 år, ett misstag. Men inte lika stort misstag som tagit med mig gym jargongen ut i cyberrymden:)

För övrigt förbryllad över att folk som tränat 15 år och t o m tävlat inte kännar till att man kan dela upp ryggen på bredd o tjock. Om jag inte missnimmer mig fanns en artikel om det i ett b&k mag för ett tag sen men men.

tack för den kreativa delen av inlägg som kommenterade mitt nya överträningavryggschema.

Jorgen
2004-09-04, 22:31
Jag tror fortfarande inte att det kommer att funka bra. Ffa kommer axlarna att bli kraftigt övertränade eftersom dom används på dag 1, 2, 3, 5 och 6. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det. Testa.
Att man kan dela upp ryggen är stor skillnad från att man bör.
Och jag undrar fortfarande över ditt övningsval på ryggdagarna. :D

//Jörgen

Grahn
2004-09-05, 07:16
Du KAN dela upp på bredd och tjocklek men eftersom det är omöjligt att separera de två så kommer du att träna båda delarna till olika grad vid de både tillfällena.
Om du då kör "bredd" högset tills du är tokslut och sedan "vidd" likadant så kan du ju överträna dig om du har otur.

emmzan
2004-09-05, 08:06
[QUOTE=RobbeliRobban]

Erector spinae (fileerna), tränas bäst med marklyft, goodmornings och roman chair.

Lattisimus(vingarna), med chins, latsdrag, rodd.

QUOTE]

Och vart har du läst anatomi någontans? Kalla Erector spinae för "filéer".... :laugh:

Off topic:
Erector spinae kallas ofta för filéer men den riktiga beteckningen är egentligen kotletterna då filén är höftböjarmuskulaturen.

/Emma

Joachim B
2004-09-05, 08:22
Precis som Grahn skrev kan du dela upp ryggen i vidd och tjocklek (horisontell/vertikal), men båda delarna kommer att ta stryk i samtliga övningar. Att träna rygg två dagar i rad är inte speciellt lyckat. Prova i så fall två pass i veckan under en kortare period (4 veckor t.ex.).

Beast
2004-09-05, 14:50
Det jag inte riktigt förstår är varför du vill köra det 2ggr/vecka? tror inte det kommer ge dig nåt alls. Dock tror jag om du ändrar rygg och axelupplägget.

Rygg: Marklyft 3set 4-6reps, Skivstångsrodd 2set 4-6reps, Latsdrag med V-stång 2set, Latsdrag till nacken 1set, Hantelshrugs 2-3set 8-10reps

Axlar: Stående fria militärpressar (full range of motion (såklart på alla övningar) 3set 4-6reps, Sidolyft 3set 4-6reps, Frontlyft 2set 4-6reps, Liggande Cablecross (för baksida) 3set 4-6reps

Detta kan du kanske utgå ifrån och testa runt lite. Möjligen skippa frontlyften för axlarna. Hantelshrugs kan du alltid byta ut mot skivstångsshrugs. Och kanske ändra träningsdagarna något? typ sähår:
mån: Ben
Tis: Bröst/Mage
Ons: Rygg/Traps
Tors: Axlar/Triceps
Fre: Biceps/U-armar/Mage