handdator

Visa fullständig version : protein


victoria3
2004-09-03, 19:02
Hallå!

Har lyckats skada ena foten så det blir till att vila i några veckor.. Jag har bestämt mig för att gå ner några kilon och vill gå ner snabbt (jaja, inga predikningar nu..)!! Så min fråga är, jag äter inte kött men mycket protein som kyckling, kalkon och ägg. Hur mycket av detta bör jag äta om dagen?

Kanske ska tillägga att jag inte äter varken pasta, potatis eller ris, möjligtvis råris så det blir mycket grönsaker. Inga lightprodukter heller då jag är sockerkänslig (äter inget godis och annat tjafs).

Ohps nu lät ju detta som att jag är en riktig renlevnadsmänniska men så är inte fallet!!

thanx guys!

kampsporttjej
2004-09-03, 19:15
äter du kyckling och kalkon äter du ju kött. :rolleyes:
en liten rättelse bara...

varför äter du inte potatis/pasta?

Prankie
2004-09-03, 19:36
Hur lite kolhydrater och fett handlar det om?
Vilken av följande diet stämmer bäst på dig,
PSMF? Paleolitisk? Keto?
Eller äter du bara kyckling och kalkoner som växer på hallonbuskar? :laugh:

Hur som helst är det svårt att rekommendera nånting då vi varken vet vilken typ av diet du är ute efter, hur mycket du väger och din motionsvana.

z_bumbi
2004-09-03, 19:37
Viktnedgång utan att kunna träna låter inte som någon höjdare, jag ställer mig även frågan varför du inte äter andra kolhydrater än från grönsaker?

Förutom det så är det omöjligt att säga något om hur du bör äta då vi vet för lite om hur du äter nu, kroppsvikt och träningsbakgrund.

victoria3
2004-09-03, 20:19
hmm.. nu framstod jag som en komplett idiot.. skrev det i all hast är väl försvaret!! ;)

med kött menar jag från gris, ko etc. äter fisk också. gillar varken pasta eller ris.

Har inte tränat så mycket under sommaren men kör annars aerobics tre fyra gånger i veckan och power walks en timme nästan varje dag men som sagt nu ingentinge..

brukar äta detta:
fiberhavregrynsgröt med mjölk till frukost
kycklingfile med wookgrönsaker till lunch
keso, fisk och fullkornsris till middag

emellan äter jag frukt och eller en knäckemacka med believe it or not skinka!

så har jag missat något nu?!

King Grub
2004-09-03, 20:26
hmm.. nu framstod jag som en komplett idiot.. skrev det i all hast är väl försvaret!! ;)

med kött menar jag från gris, ko etc. äter fisk också. gillar varken pasta eller ris.

Har inte tränat så mycket under sommaren men kör annars aerobics tre fyra gånger i veckan och power walks en timme nästan varje dag men som sagt nu ingentinge..

brukar äta detta:
fiberhavregrynsgröt med mjölk till frukost
kycklingfile med wookgrönsaker till lunch
keso, fisk och fullkornsris till middag

emellan äter jag frukt och eller en knäckemacka med believe it or not skinka!

så har jag missat något nu?!


Då var det ju inte någon dålig mat eller idiotisk upplägg. :) Inget fel på den maten. Sprid gärna ut matintaget på fler mål per dag, 5-6 stycker, för att optimera blodsocker- och insulinkurvorna för bra fettförbränning.

Angående proteinet: under 2 gram per kilo kroppsvikt och dag bör du inte gå... och över 3 finns det ingen anledning att ligga heller.

gillar varken pasta eller ris.

fullkornsris till middag

:confused:

victoria3
2004-09-03, 20:43
Utöver fullkornsris inget annat.. kanske blev lite confusing..

skulle vara bra att få lite tips på hur mycket jag kan äta av allt, vill ju inte överäta.. Vad händer om man äter för mycket protein?!

jo jag väger ca 69 och är 172 cm.

äter ca 3 dl gröt, fisk ca 200 g med ca 300 g grönsaker till, kycklingfile en hel, vet inte hur mycket det blir..

hur är det förresten med sockerberoende, har läst mycket om det på sista tiden. bluff och båg eller stämmer det? har fått för mig att jag är sockerberoende så har slutat helt med godis och annat, sen att jag får i mig lite socker ändå genom maten kan jag ju inte göra så mycket åt.

King Grub
2004-09-03, 20:46
skulle vara bra att få lite tips på hur mycket jag kan äta av allt, vill ju inte överäta.. Vad händer om man äter för mycket protein?!

Allt lagras, men att omvandla just protein till kroppsfett är en kostsam process. Men ett energiöverskott totalt lagras.

Här finns både tips och länkar till allehanda uträkningar:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Är det där allt du äter under dagen så är det för lite.

hur är det förresten med sockerberoende, har läst mycket om det på sista tiden. bluff och båg eller stämmer det? har fått för mig att jag är sockerberoende så har slutat helt med godis och annat, sen att jag får i mig lite socker ändå genom maten kan jag ju inte göra så mycket åt.

För en frisk, tränande individ är det nog mer mentalt än något fysiskt "beorende". Problemet är snarare att det ger energi utan näring, men tillfredsställer du näringsbehovet i övrigt så är det inga speciella problem med lite socker.

bubbe
2004-09-04, 06:32
att gå ner i fettvikt, medans du vilar låter lite knepigt. om jag vore du
vilket jag iofs inte är men ändå, skulle jag använda tiden till att just vila,
ät som du brukar, men minska energimängden lika mycket som du har minskat
energiåtgången, powerwalk en timme, kanske 500-600kcal? aerobics ännu mer? vet ej själv då jag ej har testat, för att då gå ner i vikt krävs alltså en kcal förminskning i maten på 1000-1500kcal.

energi = proteinvärdet i gram x 4 + kolhydratvärdet i gram x4 + fettvärdet i gram x 9

Ungerfär.

King Grub
2004-09-04, 06:38
att gå ner i fettvikt, medans du vilar låter lite knepigt.

På vilket sätt då?

bubbe
2004-09-04, 09:24
På vilket sätt då?

minska kcal innehållet med 1000-1500 i maten, tycker åtminstånde jag
är knepigt.

King Grub
2004-09-04, 09:31
minska kcal innehållet med 1000-1500 i maten, tycker åtminstånde jag
är knepigt.

Om man ligger någorlunda nära sitt +-0 streck i dag, vad skall man sänka med sådana mängder för?

bubbe
2004-09-04, 09:36
om det var +- innan,
då är det - powerwalk - aerobics
plus att hon ska ner i kcal kanske 500 el ännu mer?

,tjejen kan ju inte köra cardio hon har skadat foten.

King Grub
2004-09-04, 09:53
om det var +- innan,
då är det - powerwalk - aerobics
plus att hon ska ner i kcal kanske 500 el ännu mer?

,tjejen kan ju inte köra cardio hon har skadat foten.

Det är -500 totalt som ger en lagom nedgångstakt, oavsett aktivitetsnivå. De flesta vanliga, icke-tränande människor kan gå ner i fettvikt genom att reglera kostintaget.

Med det matintag hon beskrev kan hon knappast ligga på plus, oavsett om hon vilar eller inte, så det skall inte krävas några minskningar på +1000 kcal. Om det inte utelämnades saker, förstås.

victoria3
2004-09-04, 11:58
tack för er hjälp!! tror nog att det ska gå bra att få bort några kilon även om jag blir mycket stillasittande men det är väl mer att det sitter i huvudet att det är så himla trist att bara ligga och titta på såpor när man kan träffa folket på gymmet!! visst skönt dom första dagarna men sen klättrar jag på väggarna..

varför skulle jag utelämna saker? vad tjänar jag på det?!

King Grub
2004-09-04, 13:38
varför skulle jag utelämna saker? vad tjänar jag på det?!

Nej, jag vet inte. :) Det verkade förutsättas att du skulle behöva dra ner tusentals kilokalorier på energiintaget, men det tvivlade jag på, då du inte verkade äta så mycket till att börja med.