handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor :)


stenis
2004-09-03, 17:35
Tjenare! Behöver lite hjälp! :)

1. Skulle till o köra underarmar idag, har tidigare använt mig av hantlar, använde mig nu av en 20kg skivstång istället, hade smalt grepp (smalt som en bänkpress-bänk typ) vilade handlederna på skivstångsbänken med handledens undersida uppåt, sen vinklade jag dem upp och ned, nu till frågan; tar detta bra på underarmen eller finns de bättre sätt, tyckte de spände rätt fint i alla fall. Och sen, hur mycke ska man träna, 3xMAX (MAX = så många reps jag orkar), funkar de? (Hoppas ni förstod allt jag just skrev ;)

2. chins. Jag är inte tillräckligt stark för att göra sådanna, har kört latsdrag istället. Funderar dock på att börja med en sån där "chins-maskin" också, som man ställer in med vikter så man faktiskt orkar dra sig upp. Hur många set/reps ska man köra? Hur brett ska man hålla?

De var la typ de jag skulle fråga :D

mvh stenis

bubbe
2004-09-03, 17:59
Svaren beror ju lite på förutsättningar,
1: max vad då? om du kör max 25 = inte så bra för muskelbygge, max =8 helt ok. max=2 kanske lite för lite.

2. Kör i chinsmaskin, men prova först om du kan sega dig upp på åtminstånde en chins eller två. gå sen över till maskinen, håll något bredare än axelbrett, samma som latsdrag. går så pass tungt att du håller dig under tja max 6-8 reps. du kommer snart öka på din chinsförmåga och kan köra fritt istället, kanske med extra vikt också...


obs tänkte på uppvärmingen, kör den med lättare vikt i chinsmaskinen och inte så tungt att du faller ihop av utmattning efter uppvärmningen.

stenis
2004-09-03, 21:48
ok, då blire att lägga lite vikt på stången då! :)

ja, två lr tre chins klarar jag nog, ska prova få se.

tack för hjälpen! :)

mvh stenis

stenis
2004-09-04, 08:17
kanske bör passa på o skriva en till fråga medans tråden finns! :)

när jag kör stående hantel curl så orkar inte vänster biceps lika mycket som höger, kanske ganska självklart, jag vet inte. undrar helt enkelt om man kan göra så att man kör med en tyngre hantel på höger, och en lättare på vänster? Eller blire fel om man gör så, i muskelutveckligen alltså.

mvh stenis

hallar
2004-09-04, 08:32
Det hær med att man ær olika stark i armarna brukar jæmna ut sig efterhand. Kør du med samma hantelvikt i båda. Ær det mycket det skiljer sig åt?

stenis
2004-09-04, 08:46
Det hær med att man ær olika stark i armarna brukar jæmna ut sig efterhand. Kør du med samma hantelvikt i båda. Ær det mycket det skiljer sig åt?

med högra kan jag göra 3x10 med hanteln typ, med vänster kanske det blir 10 på första setet, 8 på andra, 6-7 på tredje!

mvh stenis

nottis
2004-09-04, 09:02
Låt vänster arm bestämma hur många reps du kör så kommer den snart ikapp höger!

Urban
2004-09-04, 09:25
Jag har gymmat i 3 månaders tid nu och vänsterarmen har kommit ikapp högra på biceps nu. Det är bara pyytelite som skiljer, men triceps är fortfarande vänster lite efter. Men det kommer ska du se

stenis
2004-09-05, 13:26
ok, tack för era svar :)

mvh stenis