handdator

Visa fullständig version : Utvärdering av träningsprogram


MyungChul
2004-09-03, 15:36
Tjenahej allihopa

Nu är det såhär att jag tränat seriöst ett längre tag men måste utveckla mig mer med nya övningar och lite annat.. Äter numera protein/kreatin om det nu skulle vara av intresse :) Är väldigt dålig på namnen på övningarna också, så ni vet. Är mest intresserad övere volymgivande övningar, fast självklart styrkande också.. (stärkande kanske det heter?)

Mitt träningsprogram ser ut såhär;

Måndag: Bröst/Mage
Pecdec x3/4 set á 9 reps
Cablecross x3/4 set á 9 reps
Bänkpress x3/4/5 set á 4-8 reps
Hantelfly's x3 set á 6-9 reps

På magmaskinerna har jag inget namn vad jag vet, men nämn gärna nå bra övningar för volym helst :)

Tisdag: Ben

Benspark x3/4 set á 9 reps + max
Lårcurl x3 set á 9 reps + max
Benpress x3/4 set á 9 reps + max
Haclift x3/4 set á 9 reps + max

Vadpress x3/4 set á max reps
Vet inte vad nästa heter men du står på en ställning och man trycker rumpan upp i vädret.. ser lite ut som :kinky: x4 set á max rep

Onsdag: Vila alt. kondition

Torsdag: Axlar/Triceps

Axelpress, fram och bak x3/4 set á 9 reps
Vet inte vad denna heter heller men man sitter ner och trycker armbågarna utåt och upp över öronen x3/4 set á max rep
Vet inte vad denna heter heller men man står mot ena kanten av en kabelmaskin och drar motsatt hand rakt åt sidan x3 set á 6-9 reps
Vet inte vad denna heter heller men man står med hantlar i båda händerna och gör en cirkulär rörelse med axlarna x3/4 set á 5-8 reps

Triceppress i kabelmaskin x3/4 set á 6-9 reps
Vet inte vad denna heter men man kör med skivstång liggandes och drar den från raka armar bakåt och upp
Dips x2/3 set á max reps

Fredag: Rygg/Biceps

Rygglyft x2 set á 12 reps
Lats x3 set á 9 reps
Rodd x3 set á 9 reps
Marklyft x2/3 set á 5-8 reps (Stången går ner till knäna, sen upp till rak rygg.. inte säker på namnet)

Helg: Vila alt. kondition
Tack alla som tar sig tid och svarar på detta :)

randig
2004-09-03, 18:57
typ sämsta schemat ja nånsin set nästan bara massa discoövningar

MyungChul
2004-09-03, 20:11
vilket bra svar.. GIVANDE som man säger

Jorgen
2004-09-03, 20:48
Ok, jag ger mig på ett givande svar då.
Bröst/magdagen: Övningarna kommer enligt mig i fel ordning. Dom tunga basövningarna först, något som jag anser gäller alla muskelgrupper. Först i passet så kommer bänk/hantelpress, plan eller lutande spelar ingen roll. Båda bör dock vara med i passet. Ett ex på ett bröstpass: Bänk, lutande hantelpress, lutande/plana flyes. Peckdeck och cablecross kan du köra som variation. Ang mage, mina personliga favoriter är hängande benlyft och cablecrunches.
Bendagen: Benspark kan vara bra att köra som uppvärmning först i passet, annars hade jag lagt den senare. Knäböj eller benpress först i passet, gärna lite raka mark också. Hackliften är ingen favorit för min del, den är för elak mot knäna tycker jag. Ex på benpass: Benpress, raka mark, benspakr/lårcurl.
Axlar/triceps: Inte en enda pressövning på axeldagen. Militärpress damn it. ;) Och inget för baksidan eller trapsen (om man nu vill köra det på axeldagen) heller. Ex på axelpass: Militärpress/hantelpress (utan ryggstöd såklart), hantellyft åt sidan, (drag till hakan,) ngn övning för baksidan.
Tricepsextention = "skivstång liggandes och drar den från raka armar bakåt och upp", mycket bra övning. Kör gärna denna först i passet. Pushdown, helt ok, dips, jättebra. Inget att klaga på.
Rygg/biceps: Jag lägger helst mark (eller kronlyft i ditt fall) först i passet om jag skall köra det, och kör man mark (fulla) så behöver man knappt inte köra rygglyft.
Bicepsövningar ser jag inga så dom kan jag inte klaga på. :D

//Jörgen

MyungChul
2004-09-04, 01:19
Ah glömde jag bicep? :) Hur som helst brukar det blit; koncentrerad bicepcurl, hammercurl, skivstångscurl.. mer/vad vet jag inte vad jag ska köra.. några tips där då?

MyungChul
2004-09-04, 01:20
tack för svaren föresten :thumbup:

Jorgen
2004-09-04, 10:36
Ah glömde jag bicep? :) Hur som helst brukar det blit; koncentrerad bicepcurl, hammercurl, skivstångscurl.. mer/vad vet jag inte vad jag ska köra.. några tips där då?
Jag tycker inte att hammercurl är en nödvändlig övning att ha med i varje pass. Brachialis får sitt i alla dom andra curlarna ändå. Lägg fokus på skivstångscurl (med rak stång) och hantelcurl.

//Jörgen

MyungChul
2004-09-04, 23:33
okay ska försöka :thumbup: tack för svaren

stjärtsmiskaren
2004-09-15, 16:52
sluta slösa tid o kör nåt ordentligt istället