handdator

Visa fullständig version : Kolesterol och barn


skaparn
2004-09-03, 11:32
När jag satt och åt några ägg idag fick jag den gamla vanliga frågan om jag inte var rädd för kolesterolet. Jag förklarade då att jag på mitt kvartersfitnessforum #1 fått länkat rapporter m.m. som visar på att en frisk ung människa inte behöver vara orolig för kolesterol i kosten då blodets kolesterol hålls relativt konstant genom att kroppen sänker sin prouktion och så vidare, resten är historia. Men då frågade en mamma om detsamma gällde för barn (0 år < barn < 7 år). Då jag inte sett något om detta dock så jag blev helt ställd.

Någon som vet? Kan ett barn äta flera ägg om dagen utan risk?

Vidare, vad gäller för fetter i allmänhet för barn? Är det samma som för vuxna där man bör se till att få merparten fettsyror eller är de växande små liven mindre berörda av ett högt intag mättat fett?

zonecapone
2004-09-03, 11:53
Kom även ihåg att kolesterol & testosteron har ett samband!
Idrottsligt är det bättre med lite högre kolesterol..

ZONE

Sverker
2004-09-03, 11:59
Livsmedelsverket har en del rekommendationer:

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_DocumentList____2426.asp

Inget direkt om kolesterol, men säkert läsvärt ändå.


Apropå kolesterol så är ju barn i ständig tillväxt. Hela tiden behövs kolesterolen för att byggas in lite överallt i kroppen. Troligen behöver barn mer kolesterol än vi vuxna.

Styx
2004-09-03, 13:10
Precis, barn har snarare en högre omsättning av kolesterol än vuxna. Visserligen har dom en mindre kroppsvolym så koncentrationen kolesterol höjs ju mer i ett barn än i en vuxen av en given mängd kolesterol. Men man har ju aldrig hört eller läst om att små barn är känsligare för intag av kolesterol så det är knappast någon fara, i alla fall om barnet inte är överviktigt.