handdator

Visa fullständig version : Mina discomuskler blir bara klenare !!


Krub
2004-09-02, 21:44
Ja, det är så sant som det är sagt. Ingenting händer med större delen av överkroppen. Bröst, framsida axlar, triceps och biceps blir inte starkare. Snarare tvärtom. Allt annat ökar som tusan. För att specificera det lite mer:

Bänkpress - Vikten sjunker sakta
Lutande Hantelpress - Ingenting händer
Tricepspress - Ingenting händer
Skivstångscurl - Ingenting har hänt på länge(Känns som att underarmarna blir trötta fortare än biceps ?? )

Däremot så har jag ökat i Axelpress och Hammarcurl?!
Rygg, mage och ben ökar väldigt bra. Jag kör alla muskler lika ofta, en gång i veckan. Mitt program är:

Måndag: Marklyft, rodd, skivstångscurl, hammarcurl
Onsdag: Bänkpress, lutande hantelpress, axelpress, tricepspress, baksida axlar och ev. rotarcuff
Fredag: Knäböj, bencurl, benspark, vadpress, mage

Jag har tränat rotatorcuffen men blev tvungen att sluta med det tillfälligt i.o.m byte av gym. Jag brukar stretcha allt förutom rotatorcuffen, rygg och axlar.
Jag äter oftast tillräckligt, nån dag blir det för lite men om kosten var problemet så borde väll hela kroppen lida?? Troligen blir det vila, programbyte, intensitets sänkning, striktare kost och lite mer stretching om ingen har nått annat att komma med. Men det känns inte som att någon av dom, ens tillsammans, ger en tillräckligt anledning till varför vissa muskler inte blir starkare.

En kaka till den som kommer på varför vissa muskler blir starkare och andra inte.

Beast
2004-09-03, 01:36
"intensitets sänkning" HÖJ den istället. Skaffa ordentlig kost. Lägg om schemat.
Hammercurl är en bicepsövning.... så då ökar du väl i biceps endå?
Hur många reps kör du? testa 4-6reps ett tag så ska du se att det händer grejer!
Sen kör du ju alla tre muskler som du använder i t.ex bänken på en och samma dag, då blir dom tröttare snabbare. Nej dela upp kroppen på flera dagar.. kör lite mer övningar men håll dig till max 10set/muskelgrupp
Mån: Ben/Vader
Tis: Bröst/Mage
Ons: Rygg/Traps
Tors: Axlar/Triceps
Fre: Biceps/U-armar/Mage

aliquis
2004-09-03, 06:15
Om du inte ligger på ett energiöverskott kanske kroppen har fått för sig att du tränar ben o rygg något hårdare och därför råkar bryta ner lite armar o bröst o bygga lite ben o rygg? Fast det är säkert helgalen teori, men ät så du ligger på positivt energiintag varje dag o se om du fortsätter tappa styrka.

cheesian
2004-09-03, 08:03
Du äter för lite.

Rockhard
2004-09-03, 08:06
Vad är Rotatorcuff för övning?

z_bumbi
2004-09-03, 08:25
Det låter som för mycket träning/för lite mat/för lite vila, kroppen har bara energi nog att hålla styrkan i vissa övningar, om det nu inte är så att du dragit ner träningen för de kroppsdelarna som minskar då det kan bero på minskat stimulans.

Sen har jag en följdfråga som inte har med ämnet att göra, varför gick det inte att träna rotatorcuff på det ena gymet?

drkrupp
2004-09-03, 12:41
Du tränar biceps efter rygg och triceps efter bröst. Jag har provat detta, och för mig var det ingen höjdare. Ju starkare du blir i rygg, desto tyngre kör du, och desto jobbigare blir det för biceps. Du blir starkare i biceps, men du kommer alltid vara lika trött i biceps när det kommer till skivstångscurlen eftersom du kör ryggen tyngre hela tiden. Samma sak med triceps.

Krub
2004-09-03, 13:36
Beast:
Hammarcurl är biceps så jag ökar väll i halva biceps eller nått ;)
Skumt är det iallafall. Just nu kör jag på 6 reps men jag tror att jag kommer höja till 10 för att kroppen ska orka med träningen. Särskilt nu när jag börjat träna annat än styrketräning också.

aliquis, cheesian, Rockhard, z_bumbi:
Ja, kanske det är så enkelt som för lite mat och vila. Framtiden får utvisa.
Och angående att det inte går att träna rotatorcuff. Det var väll lite lögn, det går, men jag vet bara hur den tränas i en inställbar "kabelmaskinen" och en sån finns inte på det nya gymmet. Jag får läsa på lite helt enkelt.

Stimulansen har knappast sjunkit i någonting, snarare ökat.

drkrupp:
Det är mycket möjligt, men jag ökar inte i övningarna före heller(Iallafall inte bänkpressen)? Men om det är som du säger så spelar det ingen större roll att jag inte ökar i specifika övningar. Det vikigaste för mig är att nånting händer, i stort sett oavsett vikt.

mentzer
2004-09-03, 14:02
ÖVERTRÄNING!!! Du skall kunna öka vikterna/repsen vid varje pass, annars tränar du för mycket/länge/ofta. Testa dra ner på träningen för de muskelgrupper du inte ökar på och koncentrera dig på att träna HÅRT!

Grahn
2004-09-03, 14:10
Ack en HIT crusader........igen......... :laugh:

Lillgrabben
2004-09-03, 16:40
ÖVERTRÄNING!!! Du skall kunna öka vikterna/repsen vid varje pass, annars tränar du för mycket/länge/ofta. Testa dra ner på träningen för de muskelgrupper du inte ökar på och koncentrera dig på att träna HÅRT!


Om du kan öka vikterna varje pass så tränar du antingen;

för lätt eller så har du inte tränat speciellt länge.



MVH

Köttbullen
2004-09-03, 16:46
ät min son , ät

Jorgen
2004-09-03, 17:02
Neeeeejjjjjj. Inte en HIT vs "normal" träning till. :MrT:

Krub: Byta övningar, ändra splitten, ändra repsantalet tex.
Man kan fö köra cuffarna med hantlar. Tex sisåhär: http://www.exrx.net/AnimatedEx/Infraspinatus/DBUprightShoulderExtRot.gif

//Jörgen